ATV-l tuleb tööle hakata
Seni on ATVsid ja metsa kõige rohkem kokku pandud seoses noore metsa ja pinnase lõhkumisega. Näiteks septembri alguses kirjeldas üht järjekordset juhtumit ajaleht Sakala. Võõrad rallisid läbi Anne ja Mihkel Maala metsanoorendiku, nii et noored, ulukikahjustuste eest lausa ükshaaval kaitstud-poputatud kuused murtud ja lookas.
Teoreetiliselt oleks metsaomanikul võimalik samad lõhkujad samade ATVdega metsakahjude lunastuseks tööle panna, kuna Eesti turul on nendele maastikusõidukitele metsatööks sobilikud haagised täiesti olemas.
Neid on mitut sorti, kärusid ja kaste nii tõstukiga kui ilma. Osa neist on mujalt maale toodud, osa Eestis toodetud. Kasutatakse ka varianti, kus osad tuuakse mujalt ning meil pannakse haagis kokku.
Suure käru väike variant
Brentex OÜ on üks neist firmadest, kes muude tegevusalade kõrval ka ATVde metsahaagiseid, haagiste kaste ja kraanasid toodab. Seitse aastat on enamik toodangust läinud Skandinaavia maadesse, kus ATVde kasutamine metsatöödel on populaarne.
Brentexi neljarattaline metsakäru on põhimõtteliselt suure kokkuveokäru vähendatud variant. "Haagise pikkus on 3,5 meetrit, vastavalt vajadusele saab palgikandureid liigutada. Kes tahab, saab haagise ette tellida ka kraana, mis töötab elektrilise vintsiga," rääkis Brentexi juhatuse liige Toomas Laidre.
Peale selle toodab firma käru jaoks teisaldatavaid kaste, mis võimaldab vedada istikuid, oksi, halupuid, mulda - tegelikult mida tahes.
"Sel aastal on Eesti turul huvi ATV metsahaagiste vastu märgatavalt kasvanud," ütles Toomas Laidre.
Üks põhjusi on, et potentsiaalsete ostjate rahaseisud on paranenud.
Peapõhjus, miks Brentexist ATV metsakärusid küsitakse, on Laidre sõnul aga viimased soojad talved, mis on näidanud, et võib pikalt olla sellist aega, kus suurte masinatega ei saagi metsa minna.
Sooja talve sund
Peale metsaomanike tunnevad ATV haagise vastu huvi jahimehed, kel samasugune pehme pinnase probleem. "Mina olen ise jahimees ja tean omast kogemusest, kui palju abi võib olla ATVst, haagisest ja kraanast nii sööta metsa kui jahisaaki metsast välja vedades," ütles Brentexi juhatuse liige Talis Kink.
Väikese ja kitsa maastikusõiduki ATVga pääseb sinna, kust suuremate masinatega läbi ei lähe. Vastavalt on konstrueeritud ka käru. Näiteks rataste balanssiirsild annab ratastele suurema liikuvuse ning võimaldab koormaga sõita olgu või üle kändude.
"Muidugi ei aita ATV suuri metsa ülestöötajaid, aga väikestele tegijatele ja hobi korras metsamajandajatele on ta väga sobilik," ütlesid Brentexi mehed.
Firma on tänavu müünud Eestisse kärusid rohkem kui kunagi varem. Näiteks viimatine ostja ütles, et tal on vaja küttepuud metsast välja tuua. Veel on räägitud kraavide ja sihtide hooldusest, mille juures tahetakse haagisega ATVd kasutada.
Brentexi kärud valmivad Raplamaal asuvas tootmishoones. Sisse ostetakse rattad, rummud ja veopead, kraana jaoks elektriline vints ja tross, kogu muu töö tehakse oma tootmises. "Kärul on kuum-tsingitud raamistik, mis on ilmastiku suhtes vastupidav," rõhutas Laidre.
* * *
Eestis on ATV metsahaagiste tootjaid praegu kuuldavasti paar-kolm. Toomas Laidre ja Talis Kink rääkisid, et peale kraana pakutakse ATV metsakärule Eesti turul ka hüdraulilist tõstukit, mis on kraanast kallim.
ATV metsahaagiste hinnad jäävad hästi laias laastus vahemikku 8000-35 000 krooni.
ATVsid on võimalik eri lisaseadmete ja haagistega rakendada ka põllutöödel ja kodumajapidamises.