Edukas saab olla vaid riik, kus elavad rahulolevad ja õnnelikud inimesed. Rõõmu teeb, et karjääriteema olulisust on mõistetud riiklikul tasandil. Uues riiklikus õppekavas on läbiv teema “Elukestev õpe ja karjääri planeerimine”, mille raames käsitletakse teemat integreeritult kõikides kooliastmetes.

Oleme lipulaev

Kiili Gümnaasium võib olla uhke selle üle, et oleme Eestis üheks “lipulaevaks”, kus karjääriteemadega süvitsi tegeldakse, sest oleme partnerkooliks Elukestva Õppe Arendamise Sihtasutus Innove Karjääriteenuste Arenduskeskuse Euroopa Sotsiaalfondist rahastatavale programmile Karjääriteenuste süsteemi arendamine 2009-2013. Selles programmis osaleb 26 kooli üle Eesti.

2009. aasta kevadest kuni 2010. aasta veebruarini viisid Tartu Ülikool, Tallinna Ülikool ja Tehnikaülikool koostööna läbi karjääriteenuste põhialuste koolituse.

Programm jätkus koolide karjäärikoordinaatorite baaskoolitusega.

Kuna koordineerimine tähendab ennekõike koostööd, siis selle programmi üheks tugevuseks võib pidada seda, et moodustus tihe tugivõrgustik: uued karjäärikoordinaatorid said mentoriteks eelmise program-mi läbinud kogenud karjäärikoordinaatori. Tekkisid toetusgrupid, mille moodustasid mentor ja paari kooli noored karjäärikoordinaatorid.

Kiili Gümnaasiumi mentor on Rapla Vesiroosi Gümnaasiumi õppealajuhataja/karjäärikoordinaator Marike Uusjärv. Teisalt pakkus tuge Innove meeskond jagades materjale, infot ja nõu, kui seda vaja oli.

Õppides isiksuseks

Värske karjäärikoordinaatori esmane ülesanne oli koolis karjäärimeeskonna moodustamine. Kiili Gümnaasiumis kuuluvad meeskonda ainekoondiste juhid, teabekeskuse töötaja, huvijuht ja õppealajuhataja. Eelmisel õppeaastal oli meeskonna ülesandeks välja töötada karjääriõppe korralduskava.

Karjääriõppe eesmärgiks on aidata õpilastel arendada teadlikkust iseendast, omandada teadmisi töömaailmast, elukutsetest ja õppimisvõimalustest ning kujundada hoiakuid ja toimetulekuoskusi, mis soodustavad kaasaegsesse töömaailma sisenemist, karjääriotsuste tegemist ning eneseteostust läbi elukestva õppe.

Karjääriõppega taotletakse õpilase kujunemist isiksuseks, kes on valmis õppima kogu elu, täitma erinevaid rolle muutuvas õpi-, elu- ja töökeskkonnas ning kujundama oma elu teadlike otsuste kaudu, sealhulgas tegema mõistlikke kutsevalikuid.

Töö käigus avastasime, et meil toimub palju tegevusi, mis karjääriõppe eesmärke täidavad:

  • enesetundmine (arenguvestlused, võimete/huvide testimine, karjäärinõustamine, huviringid jms);
  • õppimisvõimaluste ja töömaailma tundmine (kohtumised erinevate ametite esindajatega, ettevõtete külastused, kohtumised vilistlastega, töövarjupäev, koolide ja ametite tutvustused, õppekäigud, infopäevad, koolide külastused, infootsing jms);
  • planeerimine ja karjääriotsuste langetamine (karjääriõpetuse tund 9. kl, temaatilised klassijuhatajatunnid, eneseanalüüs jms).

Karjääriinfo edastamiseks on kooli fuajees stend, teabekeskuses riiulipealne, kus õpilased voldikuid kaasa saavad haarata, ajaveebis (kgkarjaariope.blogspot.com) edastame samuti infot, õpetajad leiavad aga abimaterjale karjäärikaustast siseveebis.

Kevadeks valmis dokument, milles on lahti kirjutatud karjääriõpet puudutav ning kaardistatud kõik vastavaid eesmärke kandvad tegevused.

Käesoleval õppeaastal kuulub Kiili Gümnaasium kui partnerkool töörühma, mille ülesanne on katsetada ja välja töötada materjale, mis aitavad hinnata karjääriõppe kvaliteeti koolis.

Lõpetuseks tahaks tänada lapsevanemaid ja kohalikku ettevõtet Efekt, kes õpilastele oma teadmisi, kogemusi ja aega on pühendanud. Algus on tehtud ja nüüd tuleb vaid entusiasmi hoida ja edasi minna.