Bussifirma: liinide hulk väheneb lähima paari aasta jooksul märgatavalt
Sel nädalal andis bussifirma SEBE teada, et sulgeb kaks bussiliini: Tallinna-Paide-Koeru-Jõgeva bussiliin nr 730 lõpetab sõitmise 1. augustist ja kaugbussiliin nr 885 Pärnu-Paide-Rakvere 1. septembrist. Need ei ole aga ainsad muudatused ning lähima paari aasta jooksul võib toimuda bussiliinide massilisem sulgemine.
SEBE juhatuse esimehe Kuldar Väärsi sõnul on sügisel sulgemisel veel üks liin: „Sügisel on kahjuks sulgemisel veel Võru-Valga-Pärnu liin, mis täitis pigem maakonnaliini rolli ning mida kommertsliinina teenindada võimalik ei ole."
Küsimusele, kas on plaanis ka uute liinide avamist, vastas Väärsi, et kaalutakse uute, kuid ökonoomsemate ning väiksemate busside liinidele toomist: "Need võimaldaksid teenindada ka väiksema reisijate arvuga liine. Kaks sellist bussi on ka juba sõitmas liinidel Tartu-Jõgeva ning Tartu-Võru." Jõgeva maakonnaleht Vooremaa kirjutas sellest, et Sebe loobub Palamuse, Kudina ja Maarja-Magdaleena inimeste jaoks olulise kaugbussiliini nr 827 Jõgeva-Palamuse-Tabivere-Tartu teenindamisest, kuna see pole nende väitel kasumlik. Nüüdseks on paraku selgunud, et nurjus ka maanteeameti katse nimetatud liinile uus vedaja leida.
"Ettepanekuid liinivõrgustiku muutmiseks saadetakse meile ikka aeg ajalt ning kus võimalik arvestame kindlasti nendega. Oleme vastavalt klientide soovidele lisanud liinidele päris palju uusi peatusi. Ühtlasi oleme suurendanud Noorte Ekspresside osakaalu," ütles Kuldar Väärsi.
Taisto Liinidel hetkel bussiliinide sulgemise või uute liinide avamise plaane ei ole. „Vähendasime umbes 10% oma liinimahtu selle aasta kevadel, kui lõpetasime mitmete bussiliinide teenindamise. Eesti linnadevahelised kaugbussiliinid peavad end ära tasuma ainult piletitulust, neid riiklikult ei toetata ja paraku kui piletitulu enam kulusid ei kata, siis tuleb ka bussiliine sulgeda," selgitas Taisto Liinide liinispetsialist Jan Landrat.
Ühistranspordiga ringiliikumise võimalused vähenevad
Bussiliini teenindamise lõpetamise soovist peab bussiettevõte Eesti ühistransporti korraldavat Maanteeametit ette teatama 90 päeva, selle aja jooksul on Maanteeametil tulenevalt Ühistranspordiseadusest aega leida bussiliinile uus vedaja või kui huvilisi ei ole, aga sõita soovijaid siiski on, siis tuleb Maanteeametil maksumaksja raha eest liinile vedaja tellida.
„Paraku Maanteeamet siin selliste liinisulgemistega väga eelarve planeerimisel arvestada ei taha ja üldiselt rahapuudusel liinile vedajat ei tellita," lisas Landrat.
Tema sõnul väheneb Eestis bussiliinide hulk lähima paari aasta jooksul märgatavalt: „Ühest küljest on selle põhjuseks Riigikogus menetluses olev uus Ühistranspordiseadus, mis muudab üsna põhjalikult senist bussiliinilubade väljastamise põhimõtteid ning teisest küljest uuest aastast tihenev rongiliiklus. Eks selle kõige taustal valmistuvad bussiettevõtted juba praegu oma bussiliinide massiliseks sulgemiseks."
„Tulevikus lihtsalt suureneb võrreldes senisega riigi roll ühistranspordi korraldamisel. Kahe aasta perspektiivis kaob suures osas ära senine kommertsalustel toimiv kaugbussiliiklus, jäävad alles riigi omaduses olevad Elektriraudtee rongid ja senine maakondlik bussiliiklus ja mõningane bussiliiklus seal, kus rongid ei liigu, kuid ka see saab olema pigem riigi tellitav. Seeläbi tervikuna ühistranspordiga ringiliikumise võimalused lähiaastatel kindlasti vähenevad," rääkis Taisto Liinide liinispetsialist Jan Landrat.
AS Mulgi Reisid liinitöö osakonna juhataja Kalju Heinleht ütles, et uue liini avamise sooviga ei ole ettevõtte poole viimasel ajal pöördutud. „Küll aga on meil kohalike omavalitsustega ja Maavalitsustega tihe koostöö bussisõiduaegade, peatuste ja ka marsruudi muudatuste osas. Samas jälgime ka teiste vedajate tegemisi. Lähiajal liine plaanis sulgeda ei ole, kuigi mõne liini seis on suhteliselt kriitiline," rääkis Kalju Heinleht.