Kohalikud omavalitsused suhtuvad tasuta ühistranspordi idesse skeptiliselt
Keskerakond on lubanud, et tasuta ühistransport hakkab nende valimisvõidu korral ükskõik, millises linnas või vallas toimima. Delfi küsis erinevatelt linnapeadelt ja vallavanematelt, kui teostatavaks nad seda ideed peavad.
Nii suuremate linnade kui väiksemate valdade juhid leidsid, et tasuta ühistransport ei tasu ennast ära ja ei ole jätkusuutlik lahendus.
Maidla ja Kiili valdades on võlakoormus elaniku kohta Eesti üks suuremaid - Maidla on selle näitajaga riigis teisel ja Kiili kolmandal kohal, nende ees vaid Viimsi. Mõlema valla juhid kinnitasid kui ühest suust, et kui keegi tasuta transpordi kinni maksaks, oleks see tervitatav idee.
"Meie küll rahalisi vahendeid siin ei näe," ütles Kiili vallavanem Valeri Kukk. "Võiks ju maha istuda ja arutada seda võimalust, aga kui selle maksab kinni täies mahus kohalik omavalitsus, on see natuke kahtlane - Tallinnal on ilmselgelt selleks suuremad võimalused," leidis Kukk.
Maidla vallavanema Hardi Murula sõnul ei ole küsimus selles, kes maksab ühistranspordi eest vaid see, kuidas see on korraldatud."Inimesed ei sõida autoga mitte sellepärast, et neil pole raha bussipiletit osta, vaid seetõttu, et ühistransport on halvasti korraldatud," ütles ta.
Tartu ja Pärnu välistavad tasuta transpordi
Keskerakonna Pärnu kandidaat Kadri Simson on mõistagi ka Pärnusse tasuta ühistransporti lubanud. Tema rivaal, uuesti kandideeriv praegune Pärnu linnapea Toomas Kivimägi on seisukohal, et tasuta transport saaks tulla üksnes investeeringute arvelt.
Kivimägi toonitas, et Pärnul on ees palju olulisi investeeringuid, näiteks esindusstaadion, tööstusküla, teedeehitus, kõnniteed ja mänguväljakud, mistõttu ei pea ta mõistlikuks neid ära tasuta bussisõidu nimel ära jätta. "Tasuta ühistranspordi hind Pärnus on 1,2 miljonit eurot, tasuta asju ei ole olemas," ütles Kivimägi ja lisas, et tema plaan on pakkuda tasuta sõitu alates 65. eluaastast senise 70 asemel.
Pärnu linnapea ütles, et Pärnul ja Tallinnal on veel üks põhimõtteline erinevus. "Tallinn võitis tasuta ühistranspordiga elanikke ja maksumaksjaid juurde, kes osaliselt vähenenud tulusid kompenseerisid," selgitas Kivimägi. "Pärnu puhul, kes on toetusfondist saaja nagu enamik Eesti omavalitsusi, saaks see täiendav tulu lisandunud elanike arvelt õige pea tasaarvestatud väiksema toetusfondi näol," sõnas ta.
Tartu linnapea Urmas Kruuse arvas, et odavusele tuleb eelistada kvaliteeti, keskkonnasõbralikkust ja mugavust. "Lisaks sõidavad Tartu eakad juba nagunii tasuta ning regulaarsetele kuupiletiga sõitjatele on piletihind väga soodne - ligi kolmekümnele protsendile sõitjatest on seega transport prii" ütles Kruuse.
"Mullu oli ühistranspordi piletitulu Tartus 2,9 miljonit eurot, selle võrra me peaksime millestki loobuma, sest näiteks nii palju võiks maksta üks täiesti uus lasteaed," sõnas Kruuse ja lisas, et sama raha eest saaks ehitada 46 kilomeetrit kõnniteid.
Kruuse arvates tuleb Tartus keskenduda hoopis kergliiklusteede arendamisele rattasõidu populaarsuse ja linna kompaktsuse tõttu. "Teoreetiliselt oleks - vähemalt mõneks ajaks - võimalik ka tasuta vesi, elekter, küte ja leib, kuid küsimus on, kas selline populaarsuse püüdmine oleks praktiliselt mõttekas," rõhutas Kruuse.