Avameelselt haridusest: Maakoolidest kiputakse looma negatiivset pilti
Ometi elavad maakohtades inimesed, kes seda maanurka armastavad, on sinna panustanud ja peaksid seda kohta meelsasti ka edaspidi oma perekonna koduks.
Eesti üldised haridusmured puudutavad otseselt ka Puhja valla ainukest kooli. Väheneva elanike arvuga paikkonnas soovitud suunas arenemine ja edu tunnetamine nõuab koolilt iga aastaga suuremaid pingutusi ja pidevat muutumisvajadust.
Käesolevat lugu on ajendanud kirjutama kohalikud inimesed. Eeskätt need, kelle lapsed käivad Puhja koolis või on sinna tulemas, aga ka enda või pereliikmete kaudu mineviku- ehk olevikusidemetega kohaliku kooliga seoses olevad või siis muidu sotsiaalselt tundlikud valla elanikud. Üldine haridus-ärevus on tekitanud koolile vajaduse vastata korraga paljudele küsimustele.
Mis on asjad, mida kool muuta ei saa ja mida tegelikult ikkagi saab?
Viimase 20 aasta jooksul on rahvaarv Eestis kogu aeg vähenenud. Isegi kui me võime Puhja piirkonna elanikkonna puhul rääkida teatavast stabiilsusest, ei pöördu kogu Eesti rahvastiku stabiliseerumine kasvuks, vaid on aktsepteeritud rahvastikuprognoosi andmetel kogu järgneva poole sajandi pikkuse perioodi jooksul (aastani 2060) ikkagi üldiselt kahanev. Puhja kool ei saa muuta tõsiasja, et õpilaste arv püsib väikeste vähenemismärkidena stabiilsena. Ei saa muuta ka tõsiasja, et gümnaasiumiosa õpilaste arv võib lähiaastatel langeda alla elutervet konkurentsi võimaldava kriitilise piiri, sest võimalusterohked suurgümnaasiumid peibutavad meie õpilasi tõsise valikute tulevärgiga ning uusi väljakutseid otsivate õpilaste tagasihoidmine ei tundu siis õige.
Iga väike kool saab eksisteerida vaid heas suhtes omavalitsuse ja kogukonnaga. Kooli avatus ja omavalitsuse toetus peaks peredele andma sõnumi, et parimat võimalust haridustee alustamiseks kohalikule lapsele ei ole kui Puhja kool. Koolipoolne valmisolek taolisteks tegevusteks on olemas. Omavalitsus ja kooli meeskond saab muuta mainet ja suhtumist.
Millised on üldhariduses toimunud muutused ja kuidas on nendega kaasa läinud kohalik kool?
Hariduses on olulisel määral muutunud nii õppimise sisu (õppekavad) kui ka vorm (põhikoolid ja gümnaasiumid). Põhikool ja gümnaasium on Eesti haridussüsteemis kindlalt lahutatud. Siin ei mängi rolli ruumide ja majade lahkulöömine, vaid tegemist on väga sügava sisulise lahususega. Põhikooli puhul on tulenevalt riiklikus õppekavas kokku lepitud eesmärkidest oluline hinnata, kuivõrd suudab kool pakkuda õpilasele eakohast, turvalist, positiivselt mõjuvat ja arendavat õpikeskkonda. Gümnaasium peaks panema rõhku õpilaste iseseisvumisele, oma maailmapildi kujunemisele ja valmisolekule elus toime tulla; adekvaatse enesehinnangu kujunemisele; iseseisva õppimise ja koostööoskuste arendamisele; edasise haridustee võimaluste tutvustamisele ja hindamisele ning kodanikuoskuste, -aktiivsuse ja -vastutuse väljakujunemisele. Lühidalt öeldes peaks põhikooli õpilasel olema turvaline ja toetav õpikeskkond kodu lähedal, gümnaasiumiõpilase maailmapilt tuleb kooli abiga võimalikult avaraks venitada. Sisulise poole pealt muutub aga üha enam õppimise kesk-punktiks õppija areng. St õppimine koolis keskendub enda, ühiskonna, kultuuri ja looduse vahekorra sügavamale mõistmisele. Erinevate ainete õpetamine ei pea olema omaette eesmärgiks, vaid vahendiks õppija kui inimese arenguks.
Puhja kool töötab jätkuvalt põhikooli ja gümnaasiumina, mis on ühes hoones ja toimib juriidiliselt ühe asutusena. Lahus on vaid õppekavad, osa õpetajaid on põhikooli- ja gümnaasiumiosas erinevad ja loomulikult on lahus ka erinevate kooliosade raamatupidamised.
Oma koolis oleme praeguseks jõudnud selleni, et hindame iseennast väga kriitiliselt, kas valitud õpi- ja hindamismeetodid, distsipliinipoliitika, tunniväline tegevus ja kooli füüsiline keskkond toetavad meie õppeaasta kaupa sõnastatud eesmärkide saavutamist või mitte. Olema kaasanud oma meeskonda vajalikke spetsialiste, soovime seda ringi laiendada veelgi. Arendame projektitegevust ning seostame formaalharidust mitteformaalsega. Tegevused laiemalt teenivad ülimat põhimõtet, et Puhja Gümnaasium hoolib oma õpilastest, oma õpilaste vanematest.
Kes ja mis meid mõjutab?
Seda artiklit kavandades leppisime kokku, et põhiküsimus ei ole rahas. Raha ei ole maailmast otsa lõppenud ja oskusliku majandamise korral tundub jätkuvat seda ka kooli jaoks. Kui raha, mis meie eksistentsi reaalselt mõjutab, on tegelikult olemas, saab rääkida sisust. Puhja lähinaaber Tartu on põhikoolide ja gümnaasiumide eri majadesse viimise ja erinevate koolide loomisega vaieldamatult Eesti pilootlinn. Paratamatult mõjutab taoline protsess lähikonnas meie piirkonda väga jõuliselt ning kindlalt ühes suunas. Suurte gümnaasiumide loomisega kindlustab Tartu linn oma gümnaasiumiõpilastele (ja lähipiirkondade noortele) tohutud valikuvõimalused ja erinevad õppemoodulid. Eraldatud põhikoolide eeliseks peab senise Tartu-praktika põhjal pidama kogu olemasoleva ressursi suunamist põhikooli õpilase arengu toetamisele, õigele karjäärinõustamisele ning läbimõeldud valikute tegemistele.
Meil oleks tark teiste parimatest praktikatest õppida ja halvimatest hoiduda osata.
Puhja Gümnaasium soovib hariduses kaasas käia ühiskonnas toimuvate paratamatute muutustega ja saata oma uksest välja õnneliku inimese. Kas siit hariduse saanud noor on edaspidi ainult põhikoolilõpetaja või on meil nii põhikooli kui gümnaasiumilõpetajaid, seda kool oma sisemisest initsiatiivist öelda ei tohiks. Kool on lojaalne oma kogukonnale ja selle arvamustele. Puhja hariduselu edasised arengusuunad peaks selguma just koostöös aktiivse kogukonnaga.
Heidi Kiuru, Päivi Märjamaa,
Puhja Gümnaasiumi direktor
Puhja Gümnaasiumi õppealajuhataja
______________________________________________________________________
TEADAANNE
Neljapäeval, 13. märtsil 2014. aastal kell 18.00 toimub Puhja Seltsimajas haridustemaatiline rahvakoosolek. Ootame kõiki lapsevanemaid, haridustöötajaid ja teisi teemast huvitatuid ühisele arutelule!
Puhja Vallavalitsus