Pealinlastele tasuta laevasõit võib Aegna saare loodusele hukutavalt mõjuda
Tallinna linnavalitsus esitab linnavolikogule määruse eelnõu, mille kohaselt saavad tallinlased isikustatud ühiskaardi alusel laevaliinil Tallinn-Aegna-Tallinn tasuta sõita. Sellega soovib linnavalitsus abilinnapea Taavi Aasa sõnul soodustada looduses viibimist ja Tallinna haldusalas oleva Aegna saare külastamist. Kuidas aga mõjub massiturism saare loodusele?
Linnavalitsuse pressiteatest selgub, et piletimüük laevas algab 30 minutit enne reisi algust ning et edasi-tagasi sõidupileteid on võimalik osta ainult AS Kihnu Veeteed veebikeskkonnas. Kuna liinilaev Vesta mahutab 47 reisijat, siis on selgusetu, kuidas kõik saarele soovijad, sealhulgas saare püsi- ja hooajaelanikud piiratud kohtadega laevale pääsevad, küsitakse Aegna veebipäevikus.
On igati positiivne, et linnavalitsus hoolitseb linnakodanike eest ning püüab soodustada looduses viibimist. Samas on ka selge, et tasuta sõidu puhul kasvab saare külastatavus, seeläbi suureneb ka koormus kogu väikesaarele, mis on teadupärast maastikukaitseala.
Aastatel 2010-2011 tehtud keskkonnauuringutest selgub, et senise kasutuskoormuse juures esineb saarel mitmeid piirkondi, kus metsa alustaimestik on kahjustunud või hävinud teeradadel, mis laienevad aasta-aastalt. Esineb ka piirkondi, kus kogu metsaalune on suures osas kahjustatud.
Suur osa Aegna saare metsadest kasvab liivmuldadel ja on tallamisõrna alustaimestikuga. Nende metsade rekreatsioonist tingitud kahjustused on praegu ilmsed ja võivad tulevikus veelgi suureneda. Edasine külastuskoormuse suurenemine võib viia olemasolevate teeradade laienemisele ja uute radade tekkele ning juba kahjustatud alade veelgi suuremale kahjustumisele.
Seni on Aegna maastikukaitseala külastanud aastas keskmiselt 8000 inimest – umbes 5000 liinilaevaga ning 3000 muude alustega. 2011. aasta keskkonnauuringute kokkuvõttest selgub, et juba olemasoleva külastuskoormusega on kaitseala keskkond kahjustatud ning suureneva koormusega kahjustused vaid suurenevad.
Paraku mingeid meetmeid seniste kahjustuste piiramiseks, rääkimata edasiste ärahoidmisest, pole ette võetud. Pigem vastupidi. Kui näiteks eelmistel aastatel alustati saarel hooajaliste koristustöödega üheaegselt liinilaeva käivitumisega, siis tänavu sootuks pool kuud hiljem. Kas nõnda astutakse sammukese lähemale Euroopa rohelise pealinna tiitlile? Ilmselgelt mitte.
Allikas: Aegna blogi