Epp Välba: Üks on kindel: 1. septembril toimub ühisaktus ja algab kool. Lapsed peavad hakkama õppima ja õpetajad õpetama. Suure-Jaani kool tegutseb alates 1. augustist praeguse Suure-Jaani gümnaasiumi hoones. Samas majas tegutseb edasi gümnaasiumiosa, jagatakse nii klasse kui õpetajaid. Kildu, Sürgavere ja Tääksi koolid on Suure-Jaani kooli filiaalid, praegu nimetatakse neid õppekohtadeks ja eks meeskond otsustab, kuidas me neid tulevikus nimetama hakkame. Kahjuks on täna segane see, kas väikekoolid jätkavad 6- või 9-klassilistena. Otsustamise lükkab edasi kohtutõkend, kahjuks venib tänu sellele ka õpetajatele koormuste teatamine ja uue õppeaasta tegevuste planeerimine. 

Uue kooli asutamine on alati keeruline protsess. See on emotsionaalselt kurnav eelkõige lapsevanematele. Seda on tõestanud varem koolivõrgu reformimise käigus asutatud koolide praktika. Näiteks on riik seaduse tasemel otsustanud, et aastaks 2020 on riigigümnaasium igas maakonnas ja ma ei tea ühtegi maakonda, kus see uudis oleks vastu võetud ilma segaduse ja vastuseisuta. Viljandi gümnaasiumi asutamisega kaasnenud segadus lahenes lapsevanemate jaoks suures osas just siis, kui õpetajad olid tööle võetud ja koolijuht sai hakata tegelema organisatsiooni kujundamisega. Mõistan Suure-Jaani koolide lapsevanemate muret segase tuleviku pärast, inimlik on ka soov enne harjuda mõttega, et tulevad muudatused, ent muudatustega on võimalik harjuda siis, kui need käes on.
Olen sügavalt veendunud, et Suure-Jaani Kooli õpetajate valimine ja kooli arenduse käivitamine peab kohe algama. Kuigi õpetajate konkurss on hetkel õigustühine, on konkursil osalenud näidanud, et on olemas õpetajad, kes soovivad ja on valmis asuma tööle uues organisatsioonis. Uue organisatsiooni üles ehitamine ja positiivse koolikultuuri kujundamine on edukas eelkõige nende inimestega, kes seda soovivad teha. Paraku takistab kohtutõkend mistahes uue kooli personaliga seotud otsuste langetamist ja kell tiksub halastamatult kooli ja just õpilaste kahjuks.

Uued väärtused, uus kultuur, uuenenud õpikeskkond saab olla ainult meeskonnatöö. Täna oleks seda meeskonda reaalselt võimalik kohe luua. Ükski kool ei ole valmis siis, kui mõtted on paberil, kool sünnib läbi inimeste ja nende töö. Uue meeskonna alustamisega saame tagada õpilastele sügiseks kindluse ja positiivse õpikeskkonna. 

Selle saavutamise nimel tuleb hea tahte kokkulepe sõlmida.