Bussiliiklus ja regionaalpoliitika
Viimases Loksa Elu lehes on linna- ja vallaelanikule selgemalt kui varem tutvustatud avalike liinide bussiliikluse korraldamist alates 01.09.2014. On hea meel, et koostöös Harjumaa Ühistranspordikeskuse ja Harjumaa Liinidega suudame nii vajaliku bussitranspordi liikumise teha elanikele veidigi paremaks. Kahjuks on bussiliikluse põhivajadus elanike veol suunatud enamasti Tallinna poole, sest mida kaugemale pealinnast, seda vähem töökohti. Ja nii suunduvadki nii töökohad kui töötajad ikka Tallinna poole.
Kakskümmend aastat räägitakse ja räägitakse mingist regionaalpoliitikast, aga mida rohkem räägitakse, seda kiiremini elu maal ja väiksemates linnades välja sureb. Viimaseks näiteks PKC Haapsalu tehase sulgemine ja 350 inimese koondamine, mille tulemusena peaks Haapsalu linna tulubaas vähenema ligi seitsme protsendi võrra. Ja mitte seitse protsenti pole hirmutav, vaid olukord, kus sajad inimesed peavad hakkama tööd otsima kodust eemal. Ja nii nad liiguvad, kes omal jõul, kes riigi (maksumaksja) doteeritud transpordiga - kes ajutiselt, kes jäädavalt - ikka Tallinnale lähemale. Ja siis leitakse, et uut tootmist rajada pole võimalik, sest pole enam vajalikke töötajaid – kõik sõitsid Tallinna või Soome-Rootsi See on tänase Eesti regionaalpoliitika.
Ja pole see üllatuseks ei Sõerditele ega Samostitele, kelle parteid viimased 15 aastat pea lakkamatult võimu juures olnud. Ei olnud üllatuseks nüüd, ega nagu ka 4,5 aastat tagasi, kui seoses Loksa Laevatehase müügiga uus omanik koondas enam kui 600 töötajat, mis tõi kaasa ligi 40 protsendilise üksikisiku tulumaksu languse. Tollase peaministri seisukoht oli – saavad (kohalik omavalitsus) hakkama!
Kindlasti saab ka Loksast neli korda suurem Haapsalu hakkama ja kindlasti lihtsamalt kui Loksa linn, sest „omad poisid“ ikkagi võimu juures.
Aga nii ju ei peaks see kõik olema. Ehk tegeleks valitsus veidi ikka riigi regionaalarenguga. See peaks täna ka lihtsam olema, sest saab sellega nüüd tegeleda omas valdkonnas iga minister kuna tulutuid regionaalministrite ametikohti enam pole. Kardan, et tänane valitsus valimiseelses tuhinas nii tõsiste tegudeni siiski veel ei jõua – aga äkki järgmine!?
Taastaks siiski ettevõtjatele uuesti mõistliku tulumaksu, samas Tallinnast väljapoole arendatavat ettevõtlust toetaks maksuerisustega, sidudes selle ka ettevõtete võimekusega toota eksporttoodangut. Võimalusi on mitmeid – nii seotud me Euroopa Liiduga ka pole, et ise enam mõelda ei tohi.
Aga seni kuni 2015. aasta märtsis uus valitsus tõelist regionaalpoliitikat hakkab ellu viima – püüame natuke korraga bussitransporti paremaks korraldada, et Haapsalu ja Loksa inimene ikka Tallinna õigeks ajaks tööle jõuaks.