Autoabi: kuidas aidata tühjenenud akut?
See, et aku on täielikult tühjenenud, selgub kõige sagedamini siis, kui on vaja kuhugi kiiresti sõita. Kuidas olukorrast välja tulla? Millised toimingud on tõhusad ja milliseid tuleks vältida?
Vastupidiselt rehvidele, aku kulumise tundemärke välispidiselt näha ei ole võimalik ja kui auto „ilma põhjuseta" käivitumast tõrgub, tabab meid ebameeldiv üllatus. Arvame otsekohe, et peasüüdlane on aku ja kuna selle "tervist" on võimalik kontrollida mõne tööriistaga ningilma spetsialistide abita, sõidame esimeste trikkide järel lähimasse tanklasse, turule või autoosade kauplusse ja vahetame „halva“ aku uue vastu.
Paraku, kui ei ole teada tõeline põhjus, siis ei jätku ka uut akut kuigi kauaks – mõne aja pärast tabavad sedagi samasugused probleemid. Seetõttu tuleks kohe, kui näete, et mootorit on raske käivitada, spetsialistide poole pöörduda.
Mõnikord tühjendab akusid väga kiiresti rohke elektritarbimisega seade – võimas heliaparatuur, lisatuled, soojendatavad istmed, koguni mitu paigaldatud turvasüsteemi ning eriti ahelas tekkinud vooluleke. Sageli autojuht ise õige põhjuse peale ei tule.
AD Baltic ekspertide väitel suurendavad isegi sellised pisiasjad, nagu määrdunud aku poolused vastupanu elektrivoolu liikumisele klemmidesse ja raskendavad mootori käivitamist. Sõites lühikesi vahemaid, on soovitatav välja lülitada mittevajalikud energiat tarbivad seadmed, et võimalikult palju elektrivoolu jääks aku laadimise jaoks.
Ühendades 12voldise pesaga „akuvalvuri“, saate jälgida aku laadimise taset ja aku õigeaegselt täis laadida. Kõik auto elektriseadmed, mis on sisse lülitatud ühel ja samal ajal, tarbivad kolm korda rohkem elektrit, kui auto generaator suudab toota, seega võetakse puuduv energiakogus akult.
Neil juhtudel, kui enne reisi selgub, et aku on täielikult tühi, on kõige tõhusam paigalt liikumise viis – „laenata" käivituskaablitega energiat teiselt autolt. Kuid sellise päästeoperatsiooni ajal, kui ühendatakse „krokodillid“, tekivad tugevad voolukõikumised, mis võivad kahjustada kogu auto elektrisüsteemi. Seetõttu peaks energia jagamise ajal auto põlemissüsteem olema välja lülitatud.
Kui käivituskaableid ei ole, võib proovida mehaanilise käigukastiga autot käivitada, vedades seda puksiiriga. Kuid sellisel juhul tuleks vältida riske, mis on seotud libeda tee ja jäätunud akendega. Pärast käigu sisselülitamist ja siduri vabastamist blokeeritakse veetava auto rattad, need hakkavad libisema, mistõttu võib auto „hüpata“ vastassuunavööndisse või teel risti seisma jääda. Lisaks segavad härmas aknaklaasid vahekauguse hindamist „päästja“ autoni ning raskendavad muude takistuste märkamist, mistõttu suureneb avariioht.
Veel üks vana ja nõrga aku päästmisviis – hoidmine soojas ruumis. Teades autoga seotud probleeme, mis hakkavad vaevama just külmal aastaajal, võib õhtul aku tuppa sooja tuua ning hommikul tagasi „töökohta“ viia. Kui seda pole võimalik teha, soovitavad AD Baltic eksperdid proovida soojendada akut kuumaveekotiga – akule asetatud kuumaveekott peaks selle soojendama umbes kümne minutiga.
Täiesti tühja akut ei ole võimalik laadida traditsioonilisel meetodil (st lootes, et piisab generaatori tööst). See tuleb täis laadida statsionaarselt. Samas tuleb tähelepanelik olla - ülelaetud või mittetäielikult laetud aku teenimisaeg lüheneb mitu korda.
Tühja aku laadimine kestab vähemalt 20 tundi, kui seda tehakse köetavas ruumis. Oluline on teada, et aku tuleb pärast tühjenemist võimalikult kiiresti täis laadida. Vastasel juhul läheb ta rikki – keemilised reaktsioonid (sulfatiseerumine) mõjutavad plaate nii, et need ei saa energiat vastu võtta ega ära anda.