8 VASTUST | Mis saaks Eesti põllumajandusest ilma Euroopa Liidu rahadeta?
Imporditud toodete osakaalu suurenemine
Roomet Sõrmus, Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja juhatuse esimees
Euroopa Liidu põllumajandust ja toetusi tuleb vaadelda üldises rahvusvahelises kontekstis. Põllumajandust toetatakse erinevate meetmetega üle maailma. Põllumajandustootmine on strateegiline tegevusala, mille toetamise peamiseks põhjuseks on riikide püüdlus tagada toidujulgeolek ka sellises olukorras, mil traditsioonilised tarneahelad ja kaupade liikumine ei toimi. Samuti on toetused tihedalt seotud erinevate nõuetega, seda nii keskkonnahoiu kui loomade heaolu osas, mis muudab kodumaise tootmise kulukamaks võrreldes mitmete teiste maailma piirkondadega.
Põllumajanduse toetamise lõpetamine, sh turu täielik avamine kolmandate riikide toodetele tähendaks seega osades sektorites imporditud toodete osakaalu suurenemist ja kodumaise tootmise vähenemist.
Euroopa Liiduga ühinemine on andnud Eesti põllumajandusele ja maaelule suure arengutõuke. Kuigi tänaseks on kontekst ja riigi majanduslikud võimalused muutunud, siis 1990ndate kogemus näitas, et Eesti riik polnud valmis põllumajandusse olulisel määral panustama ning toidutootmine oli sisuliselt vabalanguses. ELi ühine põllumajanduspoliitika (ÜPP) on andnud Eesti põllumeestele suurema kindlustunde ja soodustanud sektorisse investeerimist.
Kuigi tootmise kontsentreerumine toimus nii enne EL-ga liitumist kui ka pärast seda, sest majandusseadused kehtivad ka põllumajandussektoris, siis ÜPP meetmed on andnud võimaluse ka väiketootmise ja ekstensiivsema tootmise arendamiseks.
Kuidas konkureerida kolmandate riikidega?
Jaan Metsamaa, Aasta põllumees 2018
Siin on väga mitu võimalust. Kas kaotatakse toetused vaid Eesti jaoks või kaotatakse need kogu Euroopa Liidus? Esimesel juhul satuks meie põllumees väga raskesse olukorda. Teisel juhul võiks me isegi võita, kuna Eesti saab otsetoetustena väiksemaid summasid kui Euroopas.
Kui liidu toetused kaoksid, aga riik võiks ikka toetada, oleksid asjad samuti väga lahtised.
Ilma toetusteta toimuks kontsentreerumine ja intensiivistumine veelgi kiiremini
Tarmo Tamm, maaeluminister
Põllumajandus on üks vähestest Euroopa Liidu ühispoliitikatest. See tähendab, et suur osa selle reeglitest ja rahastamisest on kokku lepitud just Euroopa Liidu tasandil. Miks on otsustatud seda ühiselt teha? Ühisturu tingimustes peab põllumajandus tagama toiduga kindlustatuse enam kui 500 miljonile Euroopa kodanikule.
Põllumajandus annab Euroopa Liidus tööd 22 miljonile inimesele ja kui arvestada siia juurde toidutarneahel tervikuna, siis umbes 44 miljonile inimesele. Euroopa Liidu põllumees hooldab ligikaudu poolt Euroopa Liidu pindalast, olles sellega oluline avalike hüvede pakkuja.
Eelduslikult väheneks maaelu- ja põllumajandustoetuste maht sellisel juhul ca 90% ning põllumajandusturg toimiks peamiselt tavakonkurentsi tingimustes. Kui ühise poliitika asemel oleks tegemist rahvusliku võidujooksuga, siis meie suutlikkus oma sektorit ja maapiirkondi toetada ei oleks võrreldav jõukamate liikmesriikidega. Kindlasti tähendaks see suurt tagasilööki investeeringutele – tegemata jääks kuni veerand põllumajandustootmise ja toidutöötlemise ning maaelu mitmekesistamise investeeringutest.
Tihti räägitakse, et toetuste kaotamisel oleksime konkurentsivõimelisemad. Samas tuleks vaadata, mis on viimastel aastatel toimunud piima või sealiha hindadega või kuidas on ilmastik mõjutanud teraviljasaake ning mõelda, kas toetusteta oleks keerulised ajad üle elatud.
Eesti põllumees on keskkonnasõbralik ja see on ka üks osa meie põllumajandussektori konkurentsieelisest, kui me seda kuvandit hoida ja oskuslikult turundada oskame. Suur osa meie põllumaast on kaetud erinevate keskkonnaskeemidega, sh on ligikaudu viiendik meie põllumajandusmaast mahe. Samas osa sellest on saavutatud just läbi Euroopa Liidu põllumajandustoetuste, mis soodustavad erinevaid keskkonnasõbralikke tegutsemisviise ja kompenseerivad põllumehele tema pakutava avaliku hüve.
Euroopa põllumajandusmaastik polariseeruks veelgi
Helir-Valdor Seeder, Isamaa
See peaks tagama võrdse kohtlemise ja konkurentsitingimused ühisturul. Tegelikult on ajalooliselt kujunenud ebavõrdne olukord, kus erinevatel aegadel ja erinevatel tingimustel EL-ga ühinenud liikmesriikidele on tehtud hulgaliselt erisusi maaelu toetamisel ja põllumajandustootjate toetused on erinevad. Põllumajandustoetused on väiksemad Ida-Euroopa riikides, sealhulgas Eestis.
Eeldades, et ühisturg säilib aga EL lõpetab maaelu ja põllumajanduse toetamise, võiks oletada, et kaotavad riigid kelle toetused on olnud suuremad ja võidavad väiksemaid toetusi saanud riigid ning tingimused võrdsustuvad. Tegelik olukord on keerulisem. Kui põllumajanduse ja maaelu toetamine ühiseelarvest lõpetatakse aga liikmesriikidele jääb õigus oma eelarvest toetada oma riigi põllumajandust ja maaelu, siis rikkamad riigid suudavad maksta suuremaid toetusi ja ebavõrdsus ning erisused hoopis suurenevad. Eesti ei suudaks oma eelarvest toetusi makstes säilitada praegu EL eelarvest makstavat toetuste taset. Eestis ja teistes vaesemates EL liikmesriikides põllumajanduse toetamise tase väheneks ja rikkamates riikides (Prantsusmaa jt) suureneks.
Lisaks on oluline millisest olukorrast jätkatakse ja kas kujunenud (stardi)olukord on võrdne. Eesti (kogu Ida-Euroopa) põllumajanduse kapitaliseeritus on madalam võrreldes Vana-Euroopaga ja ka maaelu ning taristu on kehvemas seisus. Samas on põllumajandustootmise suurema kontsentratsiooniga riikide suurtel põllumajandustootjatel mastaabiefekti eelis (Eesti, Läti, Tšehhi, osaliselt Ida-Saksamaa).
Vana-Euroopa põllumehed jäävad läbi riikliku toetuspoliitika jätkuvalt rohkem sõltuma poliitilistest otsustest ja poliitikutel säilib suurem võimalus mõjutada maaelu ja regionaalpoliitikat. Ida-Euroopa põllumajandus peab rohkem orienteeruma (ebavõrdsele) turule ja lähtuma rohkem looduslik-geograafilistest eeldustest-tingimustest. Kindlasti avaldab põllumajandustootmise ja töötlemise struktuur mõju ka üldisele maaelu arengule ning Ida-Euroopas võib prognoosida mõnevõrra kiiremat linnastumist.
Juhul, kui lisaks EL toetustele lõpetatakse ära ka liikmesriikide endi poolt makstavad toetused, siis satuvad keerulisemasse olukorda Vana-Euroopa põllumehed, kes peavad rohkem orienteeruma turule. Tulemuseks on tootmise kiirem koondumine ja poliitilised rahutused. Kui need üle elatakse, siis kujuneb võrdsemate tingimustega ühisturg, kus tööstuslik suurtootmine hakkab järjest rohkem domineerima ka Vana-Euroopas. Klimaatilis-geograafilistest tingimustest tulenevad erisused jäävad ja spetsialiseerumine tõenäoliselt süveneb.
Siiski väga olulist mõju kogu Euroopa maaelu ja taristu arengule EL põllumajanduse ja maaelutoetuste maksmise lõpetamine ei avalda, sest kõik liikmesriigid panustavad oma taristu, maaelu ja regionaalpoliitika (mitte põllumajanduse) arengusse läbi sisepoliitiliste otsuste tunduvalt enam, kui ÜPP kaudu.
Hinnatõus oleks paratamatu
Siret Kotka-Repinski, Keskerakond
Tänases olukorras tähendaks Euroopa liikmesriikide vaheline võrdus seda, et põllumajandustoetustest üldse loobutakse, kuid see kujuneks kõige ebameeldivamaks just tarbijale, sest hinnatõus oleks siinkohal paratamatu. Toetustest loobumisega pikemas perspektiivis kaotaksid sellest kõik Euroopa Liidus tegutsevad põllumehed, sest kasu lõikaksid need maailma riigid, kus toetusi endiselt põllumeestele makstaks, näiteks Venemaa. Samas kui maailma mastaabis põllumajandustoetused kaotada, siis oleks see kõige kasulikum Eestile. Eesti põllumeeste investeeringud tootlikkuse parandamiseks on teinud meid üheks enim efektiivselt tootvaks riigiks maailmas.
Kaotaks väike ja keskmine põllumajandustootmine
Ivari Padar, SDE
Suurusjärk 300 miljonit eurot iga-aastaselt oleks valdkonnas vähem raha. See on suur raha. Eeldusel, et toetused kaoksid kogu EL ulatuses, siis võib arvata, et osades valdkondades, kus Eestil on efektiivsus ja tootmismaht ettevõtteti suurem (näiteks piimandus), oleksime me kindlasti konkurentsivõimeliseimad oma EL naabritest.
Hektaritoetuste kadumisel võiks eeldada mõningast maahinna langust. Kõike seda ei toimuks, kui EL rahade ärajäämine kompenseeritakse siseriiklikult, aga see ... sõltub riigi rikkusest.
Tootjate olukord peaks praegusega võrreldes paranema
Martin Helme, EKRE
Kõige olulisem ei ole mitte toetuste suurus, vaid võrdne kohtlemine ühisturul. See tähendab, et meie põllumehed peavad saama samasuguseid toetusi nagu Poola või Prantsuse omad. Kahjuks ei ole näha, et me selle poole liiguks ka järgmises eelarveperioodis. Seega jätkub olukord, kus meie põllumehi toetatakse küll, aga kuna need toetused on kolm-neli korda väiksemad võrreldes teiste samal turul toimetavate riikidega, siis jätkub protsess, kus meid süüakse turult välja ja ostetakse meie farme üles nende poolt, kellele on tekitatud turueelis ning kes selle tõttu on eelisseisundis.
Lisaks on läänepoolsete riikide tootjad meist oluliselt paremini kapitaliseeritud, neil on palju paremad laenuvõimalused ja puhvrid kriiside puhuks.
Kaubandusvõrgust leiaks oluliselt vähem mahesaadusi
Kaja Piirfeldt, MTÜ Eesti Noortalunikud juht
Kindlasti on igasuguse maaelu arengu ja põllumajandustoetuste kadumisel erinevaid negatiivseid tagajärgi. Noortalunike jaoks tähendaks see eelkõige seda, et oma ettevõtlusega alustamine omakapitali puudumisel muutub peaaegu võimatuks, ehk uusi tulijaid sektorisse oleks oluliselt vähem.
Suurte investeeringute tegemine väiketootja jaoks muutuks väga keeruliseks, vahel isegi võimatuks. Samas oleks kindel, et teostatavad rahapaigutused oleksid maksimaalselt efektiivsed ja tagaksid tõenäolisemalt ka ettevõtte jätkusuutlikkuse: n-ö enda raha kulutamist kontrollitakse kindlasti rohkem nii ettevõtja kui ka kreeditoride poolt.
Noorte jaoks jääks sellisel juhul põllumajandusliku ettevõtlusega alustamiseks kaks võimalust: kas tootmise ülevõtmine või tegevusalad, mis vajavad väga väikest alginvesteeringut ja arengut on võimalik planeerida ning teostada etapi kaupa. Tehtavad investeeringud mõeldaks kindlasti oluliselt põhjalikumalt läbi: see oleks vajalik nii finantseeringu saamiseks pangalt, aga võimalik ka tänu sellele, et otsustega ei peaks kiirustama.
Praegu on tihti nii, et minnakse investeeringutoetust küsima n-ö pooliku projektiga, arvates, et täpsemalt mõtlema tuleb hakata alles siis, kui positiivne otsus käes. Kui aga otsus tulebki positiivne, on mõelda hilja: investeering peab siiski üldjoontes vastama taotletule, ja lõppkokkuvõttes võib algselt läbi mõtlemata ehitus põllumehele planeeritust oluliselt töö- ja ressursimahukamaks muutuda. Suur osa toetusega saadud rahast läheb siiski tehnoloogiamüüja ning ehitaja kasumiks.