“Kui ilm lubab, siis kate on peal vähemalt mai lõpuks ja enamus töid lõpetatud jaanipäevaks,“ usub maanteeameti Lõuna teehoiuosakonna juhataja Janar Taal.

Taali sõnul tuleb sel 15 kilomeetri pikkusel teelõigul, kui olemasolevad kattega jupid külade vahelt välja jätta, uut mustkatet tosinkonnale kilomeetrile. Ometi ei ole tegu tavalise tee-ehitusega. Eriliseks teeb selle see, et kaks teelõiku – nn väike ja suur Saatse saabas – jäävad praeguse kontrolljoone järgi Vene Föderatsiooni territooriumile, kus sõidukiga ei tohi peatuda ega jalgsi läbi minna ja mis on turistidele kujunenud omamoodi tõmbenumbriks.

Loomulikult saavad ka need saapad mustkatte ent maanteeametil tuli nii neis lõikudes nii projekteerimiseks kui ka ehituseks saada Vene poolelthulga lube ja kooskõlastusi. Projekti Vene poolega kooskõlastades oli Taali sõnul väga oluline ka terminoloogia, kuidas asju nimetada Et mitte bürokraatia rägastikku toppama jääda, tuli näiteks katteehitust saapais nimetada kapitaalremondiks, mitte aga rekonstrueerimiseks.

“Seal on tööde tegemine piiratum, me ei saa kraave kaevata ega ka puid maha võtta – lubade ajamine oleks ebamõistlikult keeruline – aga teede alused ja mustkate ise saavad olema samasugused,“ kinnitab ta.

Taali sõnul on laias laastus kõik siiani siiski sujunud ja kuna tegemist on ka Eesti-Vene piiriülese koostöö programmi EstRus ühe projektiga, mille kaudu töid suures osas ka rahastatakse, pole ka sealtpoolt tee-ehitusele mingit vastuseisu.

„Kahel lõigul, mis asuvad Vene territooriumil, on tööde aken aeg meil alates mai algusest, piirivalvuritega on see kokku lepitud,“ märgib Taal.

Saatse seto muuseumi varahoidja Tea Korela sõnul on teele mustkatte saamine kõigile Värska-Saatse tee ääres elavaile kauaoodatud. See polnud kiita ja suurte vihmade ja rääkimata lumesulamise aegadest oli ikka väga kehv.

„Muuseumile tooks see ka külastajaid juurde, suuremad turismibussid ei sõitnud siia tolmu pärast, kui oli liiga kuiv, aukudest rääkimata väga vihmasel perioodil. Üksikkülastajad samamoodi,“ usub Korela, lisades, et Saatses on veel piirivalvekordon, hooldekodu, toimub huvitavaid kultuuriüritusi ja hea tee on kõigile oluline.

Setomaa vallavanem Raul Kudre loodab aga, et Saatse-Kruppa piiripunkti, mis praegu mõeldud jalakäijatele, saab tulevikus avada ka sõiduautodele ning tekiks turismitee. Seni on asi Vene pole tahtmatuse taha katki jäänud.

Loe lisaks Maalehest: "Omavalitsused said riigilt 30 miljonit eurot lisaraha teedehoolduseks"