10.04.2022, 10:00
Rahvas vajab ühistransporti!
(1)Sajand tagasi asutati Eestis esimesed linnadevahelised autobussiliinid ja veoettevõtted, liinid hakkasid toimima ka Tallinnas ja Tartus. Võimalus sõita hobuvankriga logistamata kümnete kilomeetrite kaugusele oli muidugi ahvatlev, aga tõi kaasa ka riske.

Eesti ühed suurimad liinibussid sõitsid 1930. aastate lõpul Kuivastu ja Kuressaare vahel. 1939. aastal taotles saarlaste aktsiaselts Ühendus maanteede talituselt 9,5tonnise üldkaaluga Volvole ehitatud bussi samale liinile toomist (fotol). Saare maavalitsus nõustus bussi liikvele laskma vaid Kuressaare–Kuivastu maanteel. Teisi tollase Saaremaa teid hinnati selle bussi jaoks liiga kitsaks ja kõveraks.
FOTO:
Õnneks pole eestlastel nutikusest kunagi puudu tulnud – siinse ühistranspordi ajalukku kuulub muu kõrval ka omapärane kombinatsioon aurulaeva- ja bussiühendusest Tartu ja Viljandi vahel. Nimelt võttis 25kohaline kattega autobuss reisijaid Viljandi vaksalist peale, peatus Uusnas ja Tänassilmas ning jõudis seejärel Oiule. Sealt Tartusse vedasid reisijaid juba aurikud. Selle hübriidlahenduse puhul nimetab Eesti Maanteemuuseumi teadur Andres Seene Rannu-Jõesuu silla valmimist 1923. aastal.