Tasuta buss muutub poolel teel Võrust Pärnusse tasuliseks
Võrust sõidab Pärnusse buss, millega saab sõita Valgani tasuta. Valgas võtab juht esiaknalt maha sildi „Tasuta” ja buss vurab suvepealinna poole edasi juba raha eest.
Buss alustab teekonda hommikuti Võrust maakonnaliinina ja pakub läinud aasta juulist sõitjatele tasuta maakondliku ühistranspordi tulekuga prii küüti. Valgas muutub GoBusi teenindatav liin aga Valga-Pärnu kommertsliiniks.
„Enne Valgat peale tulijad, kes Pärnu poole sõita tahavad, ei pea istmelt püsti tõusmagi, ostavad kohe bussi sisenedes pileti soovitud kohta ja piletisüsteem ise arvutab, et Valgani on tasuta ja edasi tasuline,” selgitab Valgamaa ühistranspordikeskuse (ÜTK) tegevjuht Liia Rätsep.
Õhtupoolikul sõidab buss Pärnust Võrru tagasi ja samal moel ei pea reisijad Valgas Võru poole sõites raha välja käima.
„Selline kombinatsioon, kahe liini ühitamine, on üks parimaid variante, mis olla saab ja tänu sellele bussiliinile on siinkandi inimestel võimalus ka Pärnusse sõita, muidu oleks meil ühendus Pärnuga täielikult kadunud,” jätkab Rätsep.
Suvi toob suurema bussi
Tegelikult on bussiliinil pikk ajalugu ja mitte veel väga ammu teenindati seda täies ulatuses kommertsalustel. Maanteeameti ühistranspordi osakonna peaspetsialist Juli-Ann Siimpoeg nendib, et kuni sügiseni 2013 oli käigus kaugbussiliin nr 291 Võru–Valga–Tõrva–Pärnu, kuid vedaja loobus seejärel selle teenindamisest majanduslikel põhjustel. Kommertsliinile tuli leida asendus, milleks sai Võrust Valgani avalik liin nr 291 ja sealt edasi suvepealinna kommertsliin nr 293, kusjuures ka siis ei pidanud sõitjad ümber istuma teise bussi kuigi liini number muutus.
Tänavu talvel ütles senine vedaja aga ootamatult lepingu üles, ent õnneks oli GoBus nõus seda üle võtma.
„Olime aasta algul tõsises hädaolukorras, sest see Võru-Valga liin on ülimalt oluline meie Taheva ja Hargla, aga ka Võrumaa Saru ja Mõniste kandi rahvale,” tunnistab Valgamaa ühistranspordikeskust juhtiv Liia Rätsep.
Valgamaa kogemusele tuginedes arvab ta, et ehk tasuks mujalgi selle peale mõtelda ja ühitada avalik maakonnaliin kommertsliiniga ja kus sõitjail ei ole vaja ümber istuda, kui kuhugi kaugemale sõita tahetakse. Tänu sellele säilis neil linnade vahel ühendus, olgu siis kasvõi osa teest kommertsliinina.
Maanteeameti ühistranspordi osakonna peaspetsialisti Juli-Ann Siimpoja sõnul ei ole hetkel teisi sarnaseid liine olemas, mistõttu ta ei saa ka üle Eesti tuua teisigi näiteid taolistest kombinatsioonidest.
Kui praegu kurseerib liinl 19-kohaline väikebuss, siis GoBusi logistik Henri Pokk ütleb, et suveks pannakse käima suurem buss, kuna muidu ei mahu reisijad enam ära.
Tasuta bussisõit kui taevamanna
Valgamaa ÜTK tegevjuhi Rätsepa kinnitusel on rahvas tasuta ühistranspordi väga kiirelt omaks võtnud. Esmaste andmete põhjal võrreldes eelmise aasta I kvartaliga on neil reisijate arv kasvanud üle 40%. Paljudel liinidel ei mahu inimesed enam hästi bussidesse ära ja vedajad on need asendanud suurematega. Ka uutes riigihangetes on nõue varasemast suuremate busside järele kirjas.
„Meie maakonnale on see tasuta transport küll taevamanna, sest meil on elatustase näiteks Harju maakonnaga kordades väiksem, töökohti on vähe ja inimesed vaesemad, mistõttu tasuta bussisõit on neile arvestatav boonus, nad saavad kodust välja, saavad liikuma,” arutleb Rätsep, lisades, et eriti on seda tunda suurte perede puhul.
Hargla kandis elav Marge Sulev kinnitab samuti, et bussidega sõidetakse nüüd tunduvalt rohkem.
„Üks valis lausa selle pärast, et sõit tasuta, endale perearsti Põlvasse, aga tal on ka aega sõitmiseks,” märgib ta.