Parema kasutajakogemuse pakkumiseks kasutame nii enda kui ka kolmandate osapoolte küpsiseid. Selleks:
salvestame seadmetes olevat teavet,
pääseme juurde Teie seadme teabele ehk küpsistele,
töötleme Teie isikuandmeid.
Töödeldavateks isikuandmeteks on:
identifikaatorid,
geolokatsiooniandmed,
seadme saadetud standardteave,
teave seadme omaduste kohta.
Küpsiste kasutamine aitab parandada reklaamide esitlemist, analüüsida liiklust ja pakkuda Teie jaoks kohandatud sisu. Privaatsussätete all saate lähemalt tutvuda, millist liiki küpsiseid me töötleme, ja seadistada nende lubatavust. Oma valikuid saate igal ajal muuta lehe jaluses „Privaatsussätete“ alt. Teie eelistused kehtivad ainult Delfi Meedia veebilehtedel. Delfi Meedia töötleb kõiki isikuandmeid lähtudes andmekaitsetingimustest, mis on kättesaadavad siin.
Kolmandate osapoolte küpsiste (Delfi Meedia partnerite (140)) seadistusi saate muuta
Küpsistega mitte nõustumise korral ei pruugi veebilehekülg toimida selliselt nagu meie poolt on see loodud
Mitmed kolmanda osapoole partnerid ei küsi Teie nõusolekut Teie andmete töötlemiseks, need põhinevad nende õigustatud ärihuvil. Teil on õigus nendest keelduda tehes allpool valikud. Lisainfo saamiseks vaadake meie partnerite loendit, et näha, millised on nende õigustatud huvid, ja teavet selle kohta, kuidas saate vastuväiteid esitada.
Piiratud andmete kasutamine reklaami valimiseks
Teile selles teenuses kuvatavate reklaamide valik võib põhineda piiratud andmetel, nagu teie kasutatav veebisait või rakendus, teie mittetäpne asukoht, teie seadme tüüp või sisu, mida kasutate (olete kasutanud) (näiteks selleks, et piirata teile sama reklaami kuvamiskordade arvu).
Isikupärastatud reklaamiprofiili loomine
Andmeid teie tegevuse kohta selles teenuses (nt teie esitatud vormid, teie vaadatud sisu) saab salvestada ja kombineerida muude andmetega teie (näiteks andmed teie varasema tegevuse kohta selles teenuses ja teistel veebisaitidel või rakendustes) või sarnaste kasutajate kohta. Seejärel kasutatakse seda teie profiili loomiseks või täiustamiseks (mis võib hõlmata võimalikke huve ja isiklikke aspekte). See juriidiline isik ja teised saavad kasutada teie profiili (sh hiljem) selleks, et kuvada reklaame, mis on teie võimalike huvide põhjal asjakohasemad.
Profiili kasutamine isikupärastatud reklaamide valimiseks
Teile selles teenuses kuvatav reklaam võib põhineda teie reklaamiprofiilidel, mis võivad kajastada teie tegevust selles teenuses või teistel veebisaitidel või teistes rakendustes (nt teie esitatud vormid, teie vaadatud sisu), võimalikel huvidel ja isiklikel aspektidel.
Isikupärastatud sisuprofiili loomine
Andmeid teie tegevuse kohta selles teenuses (nt teie esitatud vormid, teie vaadatud mittereklaamsisu) saab salvestada ja ühendada muude andmetega teie (näiteks teie varasem tegevus selles teenuses ja teistel veebisaitidel või rakendustes) või sarnaste kasutajate kohta. Seejärel kasutatakse seda teie profiili loomiseks või täiustamiseks (mis võib nt hõlmata võimalikke huve ja isiklikke aspekte). Teie profiili saab kasutada (ka hiljem) selleks, et kuvada sisu, mis näib teie võimalike huvide põhjal asjakohasem, näiteks kohandada teile sisu näitamise järjestust, et teil oleks veelgi lihtsam leida sisu, mis vastab teie huvidele.
Profiili kasutamine isikupärastatud sisu valimiseks
Teile selles teenuses kuvatav sisu võib põhineda teie sisu isikupärastamise profiilidel, mis võivad peegeldada teie tegevust selles või muudes teenustes (nt teie esitatud vormid ja vaadatud sisu), võimalikke huve ja isiklikke iseärasusi. Nende andmete põhjal saab näiteks kohandada teile sisu näitamise järjestust, et teil oleks veelgi lihtsam leida (mittereklaam)sisu, mis vastab teie huvidele.
Reklaamide tulemuslikkuse mõõtmine
Andmeid selle kohta, milliseid reklaame teile kuvatakse ja mida nendega teete, saab kasutada selleks, et teha kindlaks, kui hästi on reklaam teie või teiste kasutajate jaoks töötanud ja kas reklaami eesmärgid on saavutatud. Näiteks, kas nägite reklaami, kas klõpsasite sellel, kas see pani teid toodet ostma või veebisaiti külastama jne. See on väga kasulik reklaamikampaaniate asjakohasuse analüüsimisel.
Sisu tulemuslikkuse mõõtmine
Andmeid selle kohta, millist sisu teile kuvatakse ja mida sellega teete, saab kasutada selleks, et teha kindlaks, kas mittereklaamsisu jõudis sihtrühmani ja vastas teie huvidele. Näiteks, kas loete artiklit, vaatate videot, kuulate veebisaadet või vaatate toote kirjeldust, kui kaua selles teenuses aega kulutasite ja milliseid veebilehti külastate jne. See on väga kasulik teile näidatava mittereklaamsisu asjakohasuse analüüsimisel.
Vaatajaskonna analüüsimine statistika või erinevatest allikatest pärinevate andmete kombinatsioonide kaudu
Aruandeid saab koostada andmekogumite kombinatsiooni (nt kasutajaprofiilid, statistika, turu-uuringud, analüütikaandmed) põhjal, mis puudutab teie ja teiste kasutajate tegevusi reklaamsisu või mittereklaamsisuga, et tuvastada ühised omadused (näiteks selleks, et teha kindlaks, millised sihtrühmad on reklaamikampaania või teatud sisu suhtes vastuvõtlikumad).
Teenuste arendamine ja täiendamine
Andmed teie tegevuse kohta selles teenuses, näiteks tegevused reklaamide või sisuga, võib olla väga kasulik toodete ja teenuste täiendamiseks ning kasutaja tegevuste, vaatajaskonna liigi jm põhjal uute toodete ja teenuste arendamiseks. See konkreetne eesmärk ei hõlma kasutajaprofiilide ja identifikaatorite arendamist ega täiendamist.
Piiratud andmete kasutamine sisu valimiseks
Teile selles teenuses kuvatava sisu valik võib põhineda piiratud andmetel, nagu teie kasutatav veebisait või rakendus, teie mittetäpne asukoht, teie seadme tüüp või sisu, mida kasutate (olete kasutanud) (näiteks selleks, et piirata teile sama video või artikli kuvamiskordade arvu).
48 aastat vaimulikuametit pidanud Eenok Haamer ütleb eestlastel olevat jõuludega erilise sideme, mis ajas ja geenides ulatub kirjasõnast kaugemale ega luba talvist pööripäeva vaikides mööda lasta.
See, kui keegi praegu tunneb, et ta on tüdinenud ja väsinud, siis ta on tüdinenud jõuludele täiesti võõrast kommertslikkusest, tõdeb Eenok Haamer oma kodus abikaasa Eha seltsis.
FOTO: Foto: Raivo Tasso
Olete olnud vaimulikuna jõulude ajal kantslis pea pool sajandit. Kas kogu selle aja jooksul on olnud nii, et inimesed leiavad jõulude ajal kirikusse tee?
Kogu aeg, igal aastal. Eestlased on jõulurahvas, midagi pole teha. Okupatsiooni ajalgi ei jäänud kirikud tühjaks, kuigi surve oli tugev. Inimesed ei hoolinud lihtsalt sellest. Mingid asjad meie rahvuslikus mälus on nii tugevad, et teatud juhtudel need avanevad, tulevad esile. Kui keegi püüab jõule tühjaks teha ja räägib, et see kõik on mõttetu, siis rahva mälu vastu ei saa. See on tõsiasi.
Jõulud on Eestis üks enim tähistatavaid pühasid, kuid viimasel ajal on üha enam neid, kes räägivad, et kogu virr-varr võtab viimse jõu ning ehk oleks parem pidada hoopis tagasihoidlikke nääre.
Eesti talurahvakalender on nagu ring, mis on pööripäevadega jagatud neljaks. Paastumaarjapäevast algab kevad, jaanipäevast suvi, mihklipäevast sügis ja jõuludest talv. Kõige rikkalikum osa rahvakommete pärandis on jõulude päralt. Need on eestlastele alati olnud suur püha, täiuslik aeg, Jumala Poja sündimise püha. Ka nääre, kaheksandat päeva pärast jõule, peeti pühaks, kuid mitte omaette. Sõna “näärid” tuleb Skandinaaviast ja sisaldab viidet uuele aastale. Pühade kaheksas päev on meil olnud tavaliselt päev, mil põhipühade kombestikku rõhutatakse, seepärast tehakse nääride ajal palju sellist, mis on esiplaanil ka jõuludega seotult. Ka nääre, kaheksandat päeva peale jõule, peeti pühaks, kuid see ei ole olnud püha omaette ning vaid seda tähistades jätaksime end peamisest kõrvale. Vanasti oli jõulude periood väga pikkja algas 21. detsembril toomapäevaga ja ilmselt lõppes Eestis nagu Soomeski alles nuudipäeval, 13. jaanuaril. Toomapäeval toodi õled või heinad tuppa, aga vana-aastaõhtuks ehk nääriks vahetati need välja –õled heinte vastu, heinad õlgede vastu. Need oli selle aja peale juba ära tammutud ja prügiks muutunud ning vajasid vahetamist, kuid õled pidid sel ajal kindlasti toas olema.
Maalehe kontorisse toodi pühade puhul põhust punutud sead. Põhkude tuppa toomise kommet hoitakse Lääne-Eesti üksikutes kohtades veelgi alal. Mis selle põhuga on?
Põhud olid tähtsad, kuna jõulude ajal olid kõik võrdsed. Kõik magasid põhkude peal, nii teenijarahvas, sulased, pererahvas kui lapsed. Ainult vanad ja haiged jäid sängi. Oli tavaks, et jõuluhommikul väga vara viidi loomadele lauta leiba. Isa tuli laudast tagasi ja ütles: “Lapsed, teate, mis ma nägin! Maarja oli lapse ilmale toonud ja meie sõime pannud!” Ja lapsed ütlesid: “Isa-isa, miks sa meid kaasa ei võtnud!” Sest kõik teadsid, et imet näeb ainult see, kes esimesena lauta läheb. Selle kombe tausta on raske uurida. Meil pole vahendeid, millega ajas nii kaugele minna. Kuid sisuliselt tähendab see, et loomadele jagati seda, mida ise söödi. Nad arvati sellega kuuluvaks pere hulka. Isegi leiba tehti arvestusega, et seda jätkuks ka loomadele jagamiseks. See räägib võrdsusest ja sellest, et kuulume loodusega kokku, et oleme ühendatud kõigi teistega. Jõulud muudavad meid üheks.
Jõule on nimetatud pööripäevapühaks, sest ega Jeesuse sünni aeg olegi täpselt teada.
See on tõesti nii. Siin hämatakse palju, püütakse anda eri tähendusi. Aga minu meelest näitab meie rahvakalender selgelt, et me oleme väga hästi aru saanud jõulude tähendusest. Meile on jõulud kogu aasta peapüha. Paastumaarjapäev on naiste püha, Maarja sigitamise päev. Lihtne arvutus näitab, et üheksa kuud pärast seda on täitumine — sünniaeg ehk jõulud. Kuus kuud enne Jeesust sündis Ristija Johannes, sel ajal me peame jaanipäeva. Kõige enam küsimusi võib tekkida mihklipäevaga, mis ongi üks salapärasemaid päevi meie rahvakalendris.
Kui kaugele Eestis selline pööripäeva tähistamine ulatub?
See oli paigas juba enne kristluse meile tulekut. Aasta oli korraldatud, asjad täpselt paika sobitatud. Midagi polnud vaja ümber teha. Meie ei teinud kristlikku süsteemi üle võttes oma kalendrit ümber. Seda tõestab juba seegi, et meie kalendrist välja jooksvaid ülestõusmispühi pole siiani täielikult omaks võetud.