Esialgu proovis ta kasutada näokreemina salve, mis säilitusaineid ei sisalda, ja puhtaid looduslikke õlisid, aga need osutusid tema naha jaoks liiga tugevateks, aeglaselt imenduvateks ja rasketeks. „Tahtsin head kerget kreemi ja läksin looduskosmeetika kursustele. Sealt edasi hakkasin juba ise katsetama ja retsepte välja töötama,“ räägib ta umbes kahe aasta tagusest ajast.

Erinevate ainete tundmaõppimise ja kokkusegamisega Tiial suuri probleeme polnud. Kuigi tema esimene diplom on geoloogi ja teine kunstiõpetaja oma, on ta pulbrite-tinktuuride-salvide keskel viibinud maast madalast – tema ema on elupõline apteeker.

OÜ Kodukosmeetika tootevalikus on praegu juukse- ja näohooldusvahendid ning deodorandid. Enamik neist pole saadaval valmiskujul, vaid koostisainetena, mis tuleb ostjal vahetult enne kasutamist kodus kokku segada. Ainult deodorandid ja huulepulgad on müügil lõplikult valmistehtuna.

„Valmiskujul ei paku ma enamikku oma toodetest just sel põhjusel, et ise ja vahetult enne kasutamist kokkusegatuna saab kõige puhtama ja värskema kreemi, šampooni, palsami või mille iganes. Müün retsepti alusel väljamõõdetud koostisaineid, millele on lisatud valmistamisjuhend ja kasutamisõpetus,“ selgitab Tiia.

Kõige rohkem tuli leiutajaloomuga loomingulisel naisel vaeva näha šampooni ja palsamiga, mille väljatöötamisel lähtus ta vaid ühest kriteeriumist: mitte kasutada sünteetilisi pesu- ning säilitusaineid.

Säilitusaineid mittesisaldav toode saab olla tahke, pulbriline või vett mittesisaldav vedelik (õli). Selle teadmise põhjal osutuski tema silmis parimaks ökošampooni vormiks pulber, mida saab hõlpsalt vees lahustada. „Pulbriliste pesuainete leidmine, sobiva koosluse väljaselgitamine ja katsetamine oli ikka päris suur töö. Pesemisomadusi katsetasin söögisoodal, sinepipulbril, soolal, munapulbril, seebilille pulbril, meel, erinevatel tahketel ökoseepidel, shikakai pulbril…. Lisaks töötasin juustele ja peanahale sobivate erinevate taimsete pulbrite ja õlidega. Kogu see protsess oli ääretult huvitav,“ räägib Tiia õhinal poolteist aastat kestnud loomistööst, mille vahevormid erinesid lõpptulemusest nagu öö ja päev. Retseptide väljatöötamisel olid talle headeks abimeesteks looduskosmeetikaalane kirjandus ja kursused ning loomulikult internet.

„Kodukosmeetika kreemide ja huulepulkade puhul ongi tegemist kohandatud ja minu äranägemise järgi muudetud tüüpretseptidega. Pulkdeodorant sai valmis tüüpretsepti minupoolse edasiarendamisena ehk juba autoriretseptina. Šampoon ja palsam on aga täielikult minu leiutatud ja loodud.“

Tarbijate tagaside on toodetele on olnud hea. Juuste pesemine nõuab küll veidi enam lisaliigutusi kui lihtsalt vannitoas riiulilt šampoonipudeli haaramine, kuid tulemus on reeglina ka seda väärt. Kliendid kiidavad, et peanahalt kaob sügelustunne, juuksed püsivad kaua puhtana, on pehmed ja läikivad. „Üldjuhul saab juuksed ilusasti puhtaks juba esimesel korral, paljuräägitud ökošampoonile üleminekuperioodi pole keegi täheldanud. Kuid juuksetüüpe on erinevaid, kõige paremini sobivad minu loodud juuksepesuvahendid loomulikele, vähe töödeldud juustele,“ lisab ta.

Hoolimata sellest, et olemasolev šampoon on hea, jätkab Tiia Rodi selle kallal arendustööd. Õige varsti pakub ta välja pesuvahendi, mille pH on peaaegu täiesti neutraalne (7,5) ning koostiaineteks on rukkileiva puru, jogurtipulber, munapulber, seebipuru, sooda, amla pulber, ingver ja guarkummi. Toote soodasisaldus on viidud miinimumini ja lisatud mitmed happelisi pulbrid, et šampoon juukseid ja peanahka ei kuivataks.

Mis on oma ettevõtte loomise puhul kõige raskemaks pähkliks osutunud? Turundus ja enda nähtavaks tegemine – see Tiia arvates raskeim osa, uue asja korral eriti. „E-poes läheb aktiivne müük lahti alati peale igakordset reklaami, aga siis jälle vaibub. Praegu olengi hakanud rohkem edasimüüjaid otsima. Räägitakse küll, et internetimüük on tõusuteel ja moodustab juba suure osa kaubandusest, kuid inimesed tahavad asja siiski näha ja käes hoida. Algselt arvasingi, et põhirõhk saab olema internetimüügil, kuid praegu läheb just edasimüük hästi,“ kirjeldab väike-ettevõtja oma firma arenguid ning ütleb, et loodab kulud-tulud plussi saada järgmise aasta alguseks.

Alginvesteering, mis tähendas kõiki omaenda sääste ning laenusid sugulastelt, oli kokku kusagil 3000 eurot. Lisaks taotles ta EAS innovatsiooniosaku toodetele terviseohutuse hinnangute teostamiseks ning sai Ida-Harju Leaderilt toetuse toodete etikettide trükkimiseks.

Mida öelda julgustuseks neile, kes kaaluvad oma väikeettevõtte loomist? Soovitada või mitte? „Kui on hea idee, tavapärasest erinev kontseptsioon, midagi täiesti uut – siis tasub proovida. Aga kerge see olema ei saa. Hea, kui esimesel aastal oleks seljatagune, mingi teine töö, mis tagab mingi sissetuleku. Sest alguses on reeglina ainult kulud, teisel aastal jõuab plussi ja kolmandal hakkab ka tulu tulema. Ja seda juhul, kui kõvasti tööd teha ja endasse uskuda,“ on Tiia Rodi kindel.


Pulbrilisel šampooni ja palsami eelised vedelate vormide ees:

- Puhtus: Kodukosmeetika pulberšampoon ja -palsam on ühed kõige puhtamad turul olevatest – nad ei sisalda mingeid sünteetilisi aineid. Ei ärrita nahka ega tekita allergiat.
- Keskkonnasõbralikkus: Pulbrid on pakendatud paberkottidesse ning need saab valmis segada mistahes väikses nõus – kruusis, väikses pudelis, topsis. Ei mingit pidevat plastpudelite ostmist-äraviskamist. Pesuvesi ei koorma ega kahjusta keskkonda.
- Väike pakend: Väga mugav kaasa võtta. Ei tarbi ka kodus vannitoariiulil liigselt ruumi.
- Ei mingit vahtu: Kodukosmeetika šampoon ei vahuta, aga juuksed peseb puhtaks kenasti.