Vormsi laevaliini hanke tulemus tühistati, maavalitsus ja hanke võitja kaebasid otsuse kohtusse
Lääne maavalitsus ja Väinamere Liinid kaebasid kohtusse riigihangete vaidlustuskomisjoni otsuse, mis kuulutas kehtetuks Rohuküla-Sviby laevaliini vedaja leidmiseks korraldatud konkursi tulemuse. Seega otsustab kohus, kas Väinamere Liinide konkursivõit oli õigustatud või mitte.
Eelmise aasta detsembris otsustas Lääne maavalitsus, et Rohuküla-Sviby laevaliinil hakkab praegu ehitamisjärgus oleva reisiparvlaevaga Ormsö opereerima Väinamere Liinid. Nende pakkumine oli konkurendi Kihnu Veeteede omast üle kahe korra odavam.
Kihnu Veeteed pakkus, et ühe reisi hind on ilma käibemaksuta 488 eurot. Väinamere Liinid aga, et neil kulub ühe reisi peale vaid 238 eurot. Kihnu Veeteed vaidlustas maavalitsuse otsuse, väites, et konkurent on teinud meelega alapakkumise.
Punktid, milles väidetavalt eksiti
Riigihangete vaidlustuskomisjon pidas Kihnu Veeteede vaidlustust vähemalt kolmes punktis õigustatuks.
Komisjon märkis, et Lääne maavalitsus on jätnud sisuliselt kontrollimata, kuidas kujuneb Väinamere Liinide pakkumuses kütusekulu. Vaidlustuskomisjoni hinnangul ei kontrollinud ka hankija, kui põhjendatud on vaidlustaja pakkumuse maksumuses seadmete hoolduse, remondi ja klassikulu. Samuti on maavalitsus jätnud sisuliselt kontrollimata, miks on kahe ettevõtte pakkumustes suur administratsioonikulu erinevus.
Vaidlustuskomisjoni otsuse kaebasid nüüd kohtusse Lääne maavalitsus ja Väinamere Liinid. Vaidluse osapooled täna kommentaare jagada ei soovinud, kirjutab portaal Läänlane.
Hindamise ainuke kriteerium oli maksumus
Mullu detsembris ütles maavalitsuse arengu- ja planeerimisosakonna juhataja Merle Mäesalu „Aktuaalsele kaamerale", et konkursitulemuste hindamise ainukeseks tingimuseks oli madalaim hind ühe põhireisi eest. „Ja Väinamere Liinid pakkus kõige soodsamat hinda,“ sõnas ta. „Pakkujad siis tegid oma varasemate teadmist, kogemuste pealt, nii et see oli nende risk.“
Mäesalu sõnul analüüsis maavalitsus Väinamere Liinide esitatud võrdlusi ettevõtte teiste laevade kuluga meeskonnale, kütusele ja muule. „Siis need veensid meid, et ei ole tegemist alapakkumisega,“ ütles ta.
Kihnu Veeteed: nii odav hind pole võimalik
Kihnu Veeteed aga leidis, et on ja et 238 eurot ei kata ühe reisi kulu. Seepärast vaidlustas ettevõte hanke tulemuse.
„Me oleme täiesti veendunud, et Väinamere Liinide poolt pakutud on tegemist alapakkumisega ja nende poolt pakutud hind ei võimalda ära katta liini teenindamise kulusid,“ ütles Kihnu Veeteede juhataja Andres Laasma ERRile.
Väinamere Liinide juhataja kinnitas vastupidist ja ütles, et nende arvestus vastab optimaalsele kogukulule.
„Kas pakkumine on odav, siis sama küsimus oli ka kahe poole aasta eest, kui me tegime Ruhnu pakkumise ja sõidame siiamaani, sõidame edukalt,“ ütles Väinamere Liinide juhataja Urmas Treiel.
Urmas Treieli sõnul ei ole Väinamere Liinid teinud meelega alapakkumist ja ettevõttel ei ole kavas pärast lepingu sõlmimist hakata riigilt raha juurde küsima. „Me pole mitte ühegi liini peal täiendavaid vahendeid juurde küsinud ja oleme alati sõitnud nende reisitasudega, mis on pakkumises tehtud,“ rääkis Treiel.
Praegu Nasvas Baltic Workboatsi tehases ehitatav laev läheb riigile maksma ligi 9,4 miljonit eurot. Laev peaks esimese liinireisi tegema tänavu 1. mail.