Miks Omniva ja Hiina hiidfirma ühisettevõtte nimi on Post11?
Omniva juhatuse esimees Aavo Kärmas selgitab, miks Omniva ja Hiina suurima erakullerfirma S.F. Expressi ühisettevõtte nimeks sai Post11 ning milliseid muudatusi Omniva lähiajal plaanib.
Miks on ühisettevõtte nimi Post11?
Kaubamärk, mida ettevõte hakkab kasutama, on Post11 – Part of Estonian Post Group. Kuna see äri on hästi palju postiga seotud, et selle tütarettevõtte partnerid saavad olema postiettevõtted üle maailma, kelle kaudu kaupu kätte toimetatakse, siis sellepärast leppisime hiinlastega kokku, et nimi võiks olla selline, mis asja sisu ka natuke selgitab.
Sellel, miks seal on number 11, on väga proosaline põhjus. Kui me hiinlastega alustasime ühisettevõtte loomise jutuajamisi, siis rääkisime sellest, et kui kaks tugevat ettevõtet panevad end kokku, siis 1+1 peaks olema rohkem kui 2.
Kui mina ütlesin 3, siis hiinlased ütlesid ei: 1+1= 11.
See oli see taust. Ja kindlasti ka eristuvus on selge. Ta eristub teistest universaalsetest nimedest, mis maailmas turul on.
Kes kelle üles otsis? Oli see hiinlaste poolne huvi?
Tegelikult on see orgaaniliselt välja kasvanud. Nad on ju praegu ka meie kliendid ja kõige kiiremini kasvavad kliendid. See oli selles mõttes asjade loomulik kulg. Üks moment me mõlemad leidsime, et võiksime seda koostööd, mis meil täna on, teha hoopis teisel tasemel. Eks senine koostöö on olnudki see, et oleme üksteist tundma õppinud.
Saan aru, et tahate seoses ühisettevõttega inimesi juurde palgata. Aga on ka muid muudatusi, näiteks juhatuses, juhtimises?
Uus strateegia kindlasti tähendab ka seda, et vaatame üle, kuidas organisatsioon on üles ehitatud. Ettevõtte struktuur peaks juba peale vaadates kõrvalseisjale rääkima sellest, mis need väljakutsed on, mis suunas me liigume.
Meie põhiline fookus saab olema pakiäril, see on kõige kiiremini kasvav valdkond. Kindlasti ei unusta ära traditsioonilist postiäri, sest see on ikkagi hästi oluline äri osa. Mis sest, et ta kergelt kahaneb, aga ta omab olulist osa selles, et aidata hoida meie võrku võimalikult efektiivsema.
Suuri koondamisi meil plaanis ei ole, see ei ole stratreegia osa.
Kas pakiautomaatidega on plaanis uuendusi, midagi uut turule tulemas?
Kõige suurem viimane asi oli Ali Express (Hiina veebikauplusest saab tellida Omniva pakiautomaatidesse kaupa – toim). Eks siin ühtteist on veel plaanis, aga sellest on veel vara rääkida.
Suurem asi on see, et Lätis on kohe-kohe võrgustiku laienemine, järgmine aasta plaanime Leedus laieneda. Laienemine on meie jaoks igapäevatöö.
Eestis uuendame oma pakiautomaate, vanad mudelid vahetatakse sügisel välja.
Kõik automaadid?
Need, mis on varasema põlvkonna omad. Uue põlvkonna automaadid on sellised, et kui mahud kasvavad, saab panna lahtreid lihtsalt juurde, ei pea ostma tervet keskkonsooli juurde.
Kuidas teie pakiautomaatide asukohtadega on? Kas Itella SmartPost on head kohad ära napsanud?
Me Itellaga selles mõttes ei konkureeri, kuna nemad on sees ja meie oleme väljas. On palju kaubanduskeskusi, kus oleme mõlemad – nemad sees ja meie väljas.
Mõlemal ärimudelil on oma plussid ja oma miinused. Meie suurim pluss on see, et saame olla paindlikumad. Viimane näide oli Statoiliga. Tallinnas panime Statoili ühe automaadi üles. Oleme Statoiliga põhimõtteliselt kokku leppinud, et tulevikus võiksid kõikides jaamades olla pakiautomaadid.
Tulevikus – mis see tulevik tähendab? Aasta pärast, kahe pärast?
Täpset aaastaarvu ei julge öelda, aga mõne aasta pärast on pakiautomaatide hulk Eestis vähemalt kahekordne.
Eesti on selles mõttes huvitav riik. Kahe võrgu (Itella Smartpost ja Omniva) peale kokku on iga 55 elaniku kohta üks pakiautomaadi lahter. See peaks olema maailmarekord. Võrk on väga tihe.