Ajutisest võivaliku vähenemisest kauplustes hoopis olulisem on toidujulgeolek – Eestis pole laovarusid
Jah, riiulites haigutavad augud, aga võid on ja saab isegi mitme sordi vahel valida, tõestas Maalehe tänahommikune poeskäik. Külastatud kaupluses oli müügil viis erinevat võisorti, tühjad olid riiulid nelja hinnasildi taga. Niisugune seis võib üsna tõenäoliselt olla tingitud sellest, et jutud juba saabunud ja lähiajal veelgi hullemaks muutuvast võikriisist koguvad hoogu – inimesed ostavad võid rohkem ja tagavaraks.
Tõsi, võipaki hind on kõrgem, kui aasta tagasi. Kasulik.ee ostukorvi andmetel maksis 200grammine Saaremaa võipakk 2016. aasta oktoobris Maxima, Selveri, Prisma, Rimi, Coopi ja Grossi toidukauplustes keskmiselt 1.34 eurot, nüüd aga tuleb sama toote eest välja käia keskmiselt 1.99 eurot.
„Eesti on avatud majandusega riik, ise oleme me seda tahtnud. Ja mingit n-ö Eesti võihinda ei ole olemas. Meilgi kehtivad maailmaturu hinnad, mis kord tõusevad ja siis jälle langevad. See on kõikides erinevates turusektorites nii,“ selgitab E-Piima juhatuse esimees Jaanus Murakas.
Ühtlasi on ka tegemist iga-aastase ülemaailmse trendiga, mis kellelegi üllatusena tulla ei tohiks – oktoobris, novembris ja detsembris piimatoodang langeb ning nõudlus samal ajal kasvab.
Miskipärast on asja hetkel aga ajakirjanduses serveeritud niiviisi, nagu oleks tegemist mingi enneolematu nähtusega. Taolist seisu, nagu meie kaupluste võiriiulites, esineb Jaanus Muraka väitel aeg-ajalt mitmetes teisteski riikides: Rootsis, Norras, Jaapanis jm.
Ühe kaupluste võilettide suhtelise tühjenemise põhjusena nimetavad erinevad asjatundjad ka kaasaegset tõuaretust, kus pööratakse väga palju tähelepanu toodetava piima hulgale ja piima valgusisaldusele, mis on viinud selleni, et lehmad annavad küll aina enam valgurikast toodangut, kuid piima rasvasisaldus on varasemate aastakümnetega võrreldes tunduvalt väiksem – 4,5% asemel 4,0-3,7% või veelgi vähem.
Võikriis, kui seda üldse nii nimetada võib, algas maailmas juba paar aastat tagasi, mil teadlased tulid välja seisukohaga, et või on tervisele kasulikum kui margariin.
Võipaanikat pole, aga toidujulgeolek on habras
Seda, et tarbijad ostavad pigem kallimat kuid tervislikumat leivamääret, kinnitab ka Harjumaal Kuusalu vallas asuva väikese Leesi külapoe omanik Liisa Ojangu.
„Avasin poe viis aastat tagasi ja algusest peale on meie kandi rahvas ostnud võid rohkem kui margariini. Mingit erilist ostubuumi ma praegu ei näe. Ikka ostetakse võid hooajaliselt pisut enam siis, kui metsast juba kukeseeni tuleb või palju pirukaid küpsetatakse,“ selgitab Ojangu.
Kauplusse kaupa tellides pole tal siiani võiga probleeme olnud, kõik tellimused on täpselt täidetud.
Uuest aastast peaks mõnede kaupluste võiriiulitel haigutavad augud aga taas täidetud saama, sest piimatoodete tarbimine väheneb ning piima tootmine suureneb. Nii on see olnud juba aastaid.
„Toidujulgeolek on meil aga vägagi habras. Sellele peaks senisest hoopis rohkem tähelepanu pöörama ja sellest rääkima palju enam kui e-valimistest või tasuta transpordist. Ka väga lühiajalised kriisid võivad toidutootmises suure kahju tekitada,“ on Murakas murelik.
Tema sõnul toimub võitootmine Eestis täna sisuliselt nii, et hommikul saabub piim laudast tööstusse, koorest tehakse kohe või ja see läheb kibekiiresti poodi müüki. Mingeid laovarusid meil pole.
Sellistest asjadest linnainimesed tavaliselt aru ei saa, poliitikud ja ametnikud aga peaksid mõistma ja vastavalt planeerima.
„Meil peaks olema jõudu ja mõistust arendada oma riiki mitmetahulisemalt, seda aga paraku üldse pole. Ülemaailmses võinappuses, nagu see praegu on, ei müü meile võid mitte keegi. Ja nii võibki pikemas perspektiivis juhtuda, et või saab ühel hetkel Eestist otsa,“ võtab Jaanus Murakas teema kokku ning viitab, et kui piimalehmade arv veel 10% võrra vähenema peaks, muutub meil olukord tõesti hulluks.