BIOKÜTUSELISANDIGA BENSIIN | Kas aiatehnika kütusepaak peab seismise ajal olema täis või tühi?
Maaleht uuris asja, esitades mõned küsimused OÜ Eesti Keskkonnauuringute Keskuse kütusekvaliteedi ja tolliteenuste osakonna juhataja Artur Gornischeffile.
Kütusemüüjad soovitavad järgmisest aastast, kui biokütuse osa bensiinis 95 tõuseb 10%-ni, kasutada aiatehnikas (niidukid, trimmerid ja muud väikeseadmed) bensiini 98. Miks 10%-lise biokütuselisandiga bensiin neile seadmetele halvasti mõjub? Kas saab tõmmata mingiaastaarvulise piiri, millest varasemad seadmed biolisandiga kütust ei talu?
Esiteks – soovitan alati lähtuda kasutusjuhenditest, nii autode kui ka väikeseadmete puhul. Enamasti on nendes öeldud, millist kütust kasutada võib. Kui ei, siis tuleb pöörduda seadme (auto, paadi, sae, muruniiduki vm) müünud ettevõtte poole.
Etanool seob vett palju paremini, kui tavaline bensiin. (Enimlevinud biokütused on põllukultuuridest toodetud biodiisel ja bioetanool, mis segatakse vastavalt diislikütusele ja mootoribensiinile juurde - toim.) Mingil hetkel võib etanool mootoribensiinist n-ö „välja settida". See võib tekitada probleeme, kuna kahetaktilise õli jääb sellisel korral lahustununa bensiiniosasse ning etanool ei määri enam olulisi motoori detaile.
Samuti lahustab etanool hästi erinevaid kummidetaile, millest võivad koosneda tihendid – selline info on kirjas Husqvarna kodulehel.
Aastaarvulist piiri ei saa minu meelest uute ja vanade seadmete vahele tõmmata, tuleb ikkagi kasutusjuhendit vaadata.
Soovitatakse, et aiaseadme kütusepaak peaks olema pidevalt täis, eriti, kui see pikemaks ajaks (nt talveks) seisma jätta. Kui seadme paagis on aga biokütuselisandiga bensiin, ei tohtivat seadet pikemaks ajaks seisma jätta, sest selle kütuse korral tekkivat paaki kondensvesi, mis seadmele käivitamisel sugugi hästi ei mõju. Kuidas käituda?
Ilmselt on koolkonnad erinevad – ühed, kes soovitavad seadme mittekasutamisel selle paak alati tühjana hoida, teised, kes täis.
Mootoribensiini ja kahetaktilise õli segu ei säili üldse tegelikult hästi (maksimaalselt 30 päeva). Kindlat soovitust mina selles asjas ei annaks.
Kõige kindlam on väikemootorites kasutada spetsiaalselt neile mõeldud bensiini, mida saab osta tanklatest.
Paadiomanikud on samuti mures. Kas ka nemadki peavad paatide kütusepaakidesse 1. maist 2019 ilma biokütuselisandita bensiini tankima? Kuidas biokütus paadimootoritele mõjub?
Paadimootoritel peaks samuti info olema kirjas kasutusjuhendis. Ja sealt tulebki vaadata.
Osades vanemates autodes on tootjad keelanud biokütuselisandiga bensiini kasutamise. Miks see neile halvasti mõjub ja mida see mootoris teeb?
Vanemad mootorid on konstrueeritud ainult mootoribensiini kasutamiseks (ilma etanoolita) ning ilmselt on neis kasutatud selliseid detaile, mis etanooli ei kannata (nt kummist tihendid jms).