Ta räägib, et ühelegi turule, ka Läti omale, pole lihtne pääseda, kuna konkurents on tugev ja loodatakse siiski rohkem, kui turud tegelikult vastu võtta suudavad. Logistilises mõttes on Läti siiski kõige mugavam turg. Järjest rohkem tuleb panna rõhku kvaliteedile ja värskusele, aga paras pähkel on ka teistest eristumine.

„Kõige paremini müüb lätlasele siiski teine lätlane. See tähendab seda, et paljud Eesti ettevõtted, kes tahavad siia tulla, on jala ukse vahele saanud tänu sellele, et neil on oma edasimüüjad Lätis. Kui inimene on kohapeal, on asju lihtsam ajada. Ma ei ütle, et kerge, aga kindlasti lihtsam,“ räägib Randpere, kes üldiselt eestlaste ja lätlaste maitsete vahel suuri erinevusi ei näe.

Paljud väljas uute toodetega

Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja poolt korraldatud ühisstendil on esindatud 7 Eesti ettevõtet: Kadarbiku Köögivili OÜ, HeyDay Organic OÜ, Puljong OÜ, Eesti And OÜ, Must Küüslauk OÜ, Dava Foods Estonia AS ja Nõo Lihatööstus AS. Ühtlasi osalevad Eestist messil Decoartis OÜ, Mysnack OÜ, UV Capital OÜ ja Delikatess OÜ.

Juba aastaid Riia messil oma tooteid tutvustanud ettevõttele Kadarbiku Köögivili on Läti üks põhilisi eksporditurgusid. Enamus ettevõtte toodetest on müügil ka Läti turul. Kindel soov on lähiaastatel turuosa seal laiendada ja leida uusi kliente. Tänavu esitletakse messikülastajatele ka uut tootesarja „Naturaalsed jääteed“.

Puljong OÜ osaleb Riia messil esimest korda. Food Studio Puljongid on messil esindatud innovatiivsete ja naturaalsete käsitööpuljongite ning -kastmetega, mida soovitakse pakkuda ka naaberturule.

Riia messil teist korda osalev Dava Foods Estonia tutvustab messil munavalge-valgujookide seeriat ja tõstab eriliselt esile kaubamärki WhiteProTM (säilitusaineteta munavalge), mis säilib tänu tootmistehnoloogiale avamata pudelis toatemperatuuril 4 kuud. Samuti tutvustab ettevõte Omega3 rasvhapetega rikastatud tervisemunasid ning spetsiaalselt küpsetamiseks mõeldud eriti kollase munakollasega munasid.

Eksport Lätti kasvas aastaga 14,5%

Käesoleva aasta esimesel poolel eksporditi Lätti 105,8 miljoni euro väärtuses Eesti päritolu põllumajandussaadusi ja toidukaupu, mida on 14,5% rohkem võrreldes 2017. aasta sama ajaga. Suur kasvuprotsent on Randpere sõnul ilmselt tulnud siiski tänu alkoholile.

Põllumajandussaaduste ja toidukaupade koguekspordist Lätti moodustasid tänavu esimesel poolaastal 19,6% piim ja piimatooted, 25,2% mitmesugused joogid ja alkohol, 6,8% taimsed ja loomsed rasvad ning õlid, 9,4% valmistoidukaubad lihast ja kalast, 8,3% liha ja subproduktid ning 4,4% teravili ja teraviljatooted.

2018. aasta kuue esimese kuuga läks üle poole Eesti põllumajandussaaduste ja toidukaupade koguekspordist kolme naaberriigi turgudele (Läti, Leedu ja Soome = 52%). Statistikaameti andmetel moodustas kaubagruppide KN 1-24 koguekspordist Soome 20,4%, Läti 19,4% ja Leedu 12,2%. Rootsi oli tähtsuselt neljas kaubanduspartner, kuhu eksporditi 5,8% Eesti põllumajandussaaduste ja toidukaupade koguekspordist. Kolmandatest riikidest oli kõige olulisem ekspordi sihtriik 4,5% Venemaa.

23. korda toimuv rahvusvaheline toidumess Riga Food 2018 toimub 5.- 8. septembrini. Messil osaleb toidutootjaid 28 riigist ning Eestiga sarnases mahus on esindatud Gruusia, Itaalia, Leedu, Poola, Ukraina, Venemaa ja Usbekistan. Möödunud aastal käis messil üle 39 000 külastaja. Rohkem informatsiooni leiab messi kodulehelt.

Pildid möödunud aasta Riia toidumessilt: