Puidumeistrite kallid erioskused: piinapink läheb üsna kulukaks
“Tänapäeva inimese arusaam on, et kõik, mis valmistati kunagi ajaloos, on primitiivne. See on täiesti vale,” alustab juttu Läänemaa puidumeister Heiki Mürk.
Nulleelarvega viikingilaev
Heiki Mürgi tehtud on kahe pronksarkebuusi puitkabad, Tallinna lahest leitud XIV sajandi rahakirstu koopia ning hellebardide ja sõjakirveste varred. Vaid sepaääsi kõrval oleva lõõtsa raami ja laudade-pinkide jaoks tuli saematerjal osta, muud esemed valmisid meistri enda metsa kuuse- ja saarepuust. Lõhestatud puidust tehtud ning ümmarguseks voolitud ja käsitsi hööveldatud sõjariistade varred tulid isegi liiga head.
Igapäevaselt Küüp OÜ alt restaureerimistöid tegev meister räägib, et arheoloogiliste leidude põhjal ja ajaloolist tehnoloogiat kasutades esemete valmistamine ongi tema hobi. Piiskopilinnuse väljapanekute loomisel oli abiks ekspositsioonijuht Jaak Mäll, kes varustas vajaliku teabe ja joonistega.
“Keskajast pärit esemed on üldiselt hästi säilinud. Ei pea kohvipaksu pealt oletama, millised need võisid kunagi välja näha,” kiitis meister.
Piinariistad linnusehämaruses
Vastseliina piiskopilinnus viib külastaja ajarännule sajandite taha. Linnusevaremetes pakuvad vaimule kosutust palverännumaja ja pühakoht.
Elamuskeskuse peahoones tekitab tänapäevases tugitooliinimeses nihelust piinakamber. Puidust piinapink, peaderaiumispakk ja teivas, millesuguste otsas siputades mõnigi õnnetu oma lõpu leidis, mõjuvad kõhedad vaadatagi.
“Selliste tööde tegemine on ajamahukas. Kogu protsess oli nagu uurimistöö, mille tulemusel valmis reaalne ese,” rääkis Ots. Rahast puidumeister juttu teha ei soovinud, märkis vaid, et suurt rikkust sellised nišiprojektid koju ei too.
Linnuseisand Ivar Traagel lisas, et hankel eelistati piirkondlikke tegijaid, et toetada kohalikke ettevõtjaid. “Hannes oli meile varemgi linnusesse näituste jaoks eksponaate teinud. Loogiline oli, et küsisime pakkumist ka temalt. Tal on oma stiil, oskused ja kvaliteet, mida usaldada,” põhjendas Traagel.
Linnuses leidub ka vähem süngeid esemeid. Näiteks ajalooline puidutreipink ja pisemad mööbliesemed kabelis, relvade vars ja puidust vints. Suurematest töödest on Otsa käte all valminud laste mänguväljak kõrtsihoone sisehoovis.
Otsa töökoja argipäevad mööduvad mööblit, treppe ja uksi-aknaid tootes. Vajaduse korral meisterdatakse püssikabasidki. “Keerukad eritööd lükkame enamasti tagasi, sest need ei tasu rahaliselt ära. Ettevõtte kulud on vaja katta,” tunnistas Ots.
Altarimööbel paavstile
Möödunud aasta Eesti tähtsündmuseks võib lugeda paavst Franciscuse visiiti Tallinnasse, selle kulminatsiooniks omakorda Vabaduse väljakul peetud missat, mis tõi kokku üle kümne tuhande inimese. Kuid vähesed teavad, et Vabadussõja võidusamba treppidele üles seatud altari ja paavsti istme lõid meie kohalikud kujundajad ja puidumeistrid spetsiaalselt selle sündmuse tarvis.
Apostelliku administratuuri tellimus sisaldas altarit, paavsti tooli, ambot ehk kõnepulti, altari aluseid kappe, Maarja ikooni alust ja altari küünlajalgu.
“Miks valis piiskop just minu esemeid kujundama – ehk seepärast, et olen ise katoliiklane ja lavakujundust õppinud. Tööd teostas siiski vastav firma, minu tehtud oli vaid pisike, peaaegu märkamatu maaling altaril,” rääkis kõik sakraalesemed kujundanud Mari-Liis Bassovskaja. Teostaja leidmine ei olnud seejuures sugugi lihtne. Ilmnes, et paljud polnud nõus sellist tööd tegema.
“Olin juba päris mures. Lõpuks pöördusin isiklike soovitajate ajel Ars Sisustuse poole. Nad olid tõesti väga head ning mõtlesid projekti vältel kaasa,” meenutas Bassovskaja.
Missavarustuse projektijuht oli Ülo Laas ning materjalivalik sai tehtud põhjamaine – mööblidetailid valmistati vineerist ja pealistati kase- ning tamme-spooniga.
Viimistluseks sobis naturaalne matt lakk. Märkimist väärib seegi, et kasutati ainult eestimaist puitu. Töö valmis tislerite Eldur Põllu ja Boris Einmanni kätetööna. “Mulle oli suur au selline töö saada, tegin seda kogu südamega. Enam niisugust võimalust ju ei avane,” rääkis Eldur Põld.
Põld ise missal ei osalenud, küll lubas ta läbi astuda Pärnu katoliku koguduse kabelist, kuhu kirik kõnepuldi annetas. “Tahan oma silmaga üle vaadata, kas see pandi ikka sama hästi kokku kui Vabaduse väljakul.”
Tisleriametis on Põld olnud 1976. aastast. Pärast eriala lõpetamist sai kohe esimeseks töökohaks Ars Sisustus. Sealt saati on tööandjaga vastastikku truuks jäädud.
Ühe mälestuse tõi Põld välja Ugala teatri ehitusest selle päris algusaastatel. Nimelt on tema kätega valmistatud teatri kohviku mööbel. 30 aastat hiljem tuli pakkumine samast asutusest.
“Vahetasin välja enda tehtud mööbli, mis oli aastatega ära väsinud. See oli meeldejääv sündmus,” muheles ta.