Tema vestluskaaslane Aabraham oli skeptiline: „Kas tahad tõesti hävitada õige koos õelaga? Vahest on linnas viiskümmend õiget? Kas tahad siis need hävitada ega taha paigale andeks anda nende viiekümne õige pärast, kes seal on?"

Issand lubas talle, et kui leiab Soodoma linnast viiskümmend õiget, siis annab ta nende pärast andeks kogu paigale. Vestluse käigus vähendas ta kvooti kümnele.

Ent lõpuks hävitas ta Soodoma linna ikkagi, kasutades selleks tuld ja väävlit. Nüüd jõudis järg Soodoma külani.

Augusti lõpus esitasid piirkonnaga seotud inimesed Kanepi vallavolikogule ja vallavalitsusele taotluse ajaloolise Erastvere külanime ennistamiseks 1977. aastal pandud pilkenime Soodoma asemele. Taotluse kohaselt soovitakse külanime muutmist, kuna ajalooliselt on praeguse Soodoma küla territooriumi nimeks olnud Erastvere.

„Külarahvas on ammu seda meelt olnud, et Erastvere küla tuleb taastada ajaloolistes piirides. Mis saab volikogul selle vastu olla?” põhjendas volikogu otsust Kanepi vallavolikogu esimees Kaido Kõiv ajalehele Lõunaleht. „Allkirjade kogumist polnuks vaja korraldada, piisanuks ka lihtsalt avaldusest.”

1977. aastal ENSV kohanimekomisjoni poolt antud nimetus Soodoma ei olnud varem sealkandis küla nimeks olnud. Soodomaks kutsuti üksnes pilkena endises Erastvere vallas asunud rida popsitalusid.

Otsus küla nimetus kaotada jõustus teatavakstegemisel. Volikogu otsust kommenteeris ka vallale kirja koostanud ajaloolane Milvi Hirvlaane:

„See on väga hea uudis! Erastverest pärit inimesed hüppavad rõõmust lakke, kui seda kuulevad! Teatan kindlasti ise kohe Kanadasse ja Rootsi, et 567 aastat vana küla saab tagasi oma ausad piirid. Ise panen ema haua peale küünla tähistamaks seda, et pikalt veninud asi lõpuks lahenduse sai.”

Erastvere nime mainiti 15. sajandil

Viiendat põlvkonda Erastveres elava Hirvlaane koostatud pöördumises on nime muutmise vajadus põhjalikult lahti kirjutatud.

„Erastvere küla oli suur ja arenenud põllumajandusega ning aktiivse ühiskondliku tegevusega küla, kust tulid esimesed seaduseloojad (August Arras, Konrad Arras ja Paul Leis) Asutavas Kogus, Riigikogu I, II, III koosseisus. Siit võis tuleneda ka poliitiline viha selle eduka küla vastu ja neid ,,karistati" küla hävitamise ja sellelt ajaloolise nime äravõtmisega, selle asendamisega pilkenimega Soodoma,” seisab kirjas.

Pöördumises selgitatakse, et 1977. aastal ENSV Ülemnõukogu Presiidiumi poolt maa-asulate nimekirja kinnitamisega kaotati käibest enam kui pooled seni kasutuses olnud asulanimed (umbes 7400-st jäi järele 3509), nende hulgas palju põliseid asulanimesid, mille kirjalik esmamainimine ulatub sajandite taha. Erastvere nime mainiti esmakordselt aastal 1452.

Kirjas viidatakse ka 2015. aastal jõustunud Kohanimede seadusele, mille järgi tuleb kohanime määramisel muuhulgas välistada kohanimede halvustav tähendus ning kohanimede sobimatus Eesti ajaloo ja kohaliku kultuurilooga. Ühtlasi ei tohi ajalooliselt ja kultuurilooliselt tähtsa ning paikkonnas tuntud ainuobjekti jagunemisel ajaloolisele tuumikule määrata täiesti uut nime.

Nüüdseks juba endises Soodoma külas tegutses oma ajaloolise nime säilitanud Erastvere raamatukogu-külakeskus. Maa-ameti otsingu järgi näeb, et külas asub ka Komorra nimeline kinnistu.

Aastal 2008 tegutses Soodomas veel postipunkt.
Esimene Moosese raamat Soodomast ja Gomorrast


Soodoma ja Gomorra loo peategelane on Lott - Aabrahami vennapoeg, kes saatis Aabrahami teekonnal Urist Kaananisse. Kuna talle meeldis Jordani viljarikas org, otsustas ta Soodoma linna jääda elama.


Soodoma ja sealsamas läheduses asunud Gomorra elanikud olid aga oma liiderliku eluviisi pärast Jumala välja vihastanud. Aabrahamile oli Jumal lubanud, kui Soodomas leidub vähemalt kümme patuta inimest, ei hävita ta linna ning annab andeks kogu paigale. Nii läksidki kaks inglit inimese kujul Soodomasse uurima, kui palju on linnas "õigeid", kes pole Jehoova käskude vastu eksinud. Linnaväravate ees kohtasid inglid Lotti, kes neid aupaklikult tervitas ning oma kotta öömajale kutsus. Kuigi inglid algul väitsid, et nad soovivad ööseks välja jääda, olid nad lõpuks nõus Loti külalislahkust nautima. Võõrad ei olnud veel magama heitnud, kui Soodoma linna mehed, nii noored kui vanad, piirasid Loti koja sisse. Valjuhäälselt nõudsid nad: "Kus on mehed, kes öösel tulid sinu juurde? Too nad välja meie kätte, et saaksime neid katsuda!" Lott läks välja, sulges enese järel ukse ja püüdis ägedaid linnaelanikke rahustada. Ta nimetas mehi vendadeks ja palus külalistele mitte kurja teha. Lott pakkus rahvale koguni oma kahte tütart, kes olid veel neitsid, kui vaid säästetaks võõraid tema katuse all, mis tõestas, et ta pidas külalislahkust tähtsamaks kui naise au. Ent sodomiidid (Soodoma linnaelanikud) ei loobunud oma tahtmisest. Juba kippusid nad Loti kallale ning proovisid ust maha murda. Järsku toimus kummaline pööre. Inglid haarasid Lotist selja tagant kinni ning tõmbasid ta majja. Seejärel lõid nad mehi pimedusega, et metsik rahvahulk ei näeks ust üles otsida.


Nüüd hoiatasid inglid Lotti Soodoma ja Gomorra linnade hävitamise eest. Nad soovitasid tal koos perega kiiresti lahkuda. Lott teatas saabuvast ohust oma väimeestelegi, ent noored mehed ei tahtnud äraminekust midagi kuulda. Et häving oli kohe algamas, võtsid inglid kahtleval perekonnal käest ja ütlesid Lotile: "Päästa oma hing! Ära vaata selja taha ja ära peatu mitte kuskil ümbruskonnas! Põgene mäestikku, et sa ei hukkuks!" (1Mo 19:17) Ja siis lasi Jumal Soodoma ja Gomorra peale sadada väävlit ja tuld. Ta hävitas linnad, linnade elanikud, kogu ümbruskonna ja taimestiku. Katastroofi eest põgenemisel eiras Loti abikaasa inglite hoiatust. Ta heitis pilgu üle õla – ja tardus ehmatusest soolasambaks. Kui Aabraham hiljem sündmuspaika vaatama läks, nägi ta vaid rusuhunnikuid, millest tõusis paksu suitsu. Soodom ja Gomorra jäid tuntuks patupesade sümbolitena, kus liiderlikkusele poldud suudetud piiri panna, ning mis olid maa pealt igaveseks kadunud.


Lugu Soodomast ja Gomorrast õpetab, et inimesed, kes on hüljanud oma Jumala ja kes ei oska enam päästa oma hinge, on "Iseenestes saanud kätte paratamatu palga oma eksimuse eest". (Rm 1:27) Väljend "ära vaata selja taha!" julgustab inimest edasi liikuma, meelt muutma ja mineviku kammitsaist loobuma. Ent kui inimene seda ei suuda, tõestabki see tema kivistunud meelelaadi, soolasambana seismist - muutumist elutuks kujuks. 

Lott koos kahe tütrega pääses. Nad asusid elama mäestikus asuvasse koopasse. Tütred uskusid, et maa peal ei jäänud ellu ühtegi meest. Soovides tuua järglasi, jootsid nad isa kahel järjestikusel õhtul purju ning magasid seejärel temaga. Mõne aja pärast tõi vanem tütar ilmale poja, kellest hiljem sai moabiitide esivanem. Ka nooremal tütar sündis poeg, kellest sai ammonlaste vanem. Nii sai Lotist kahe nimeka rahva esiisa.

Allikas: Vikipeedia
"Soodoma ja Gomorra hävitamine" (1852)