Kuidas 110aastane Hiiumaa Köök ja Pagar vägeva taassünni läbi tegi

Põhjus, miks Hiiumaal suurimale toidutootjale n-ö uut nägu otsima hakati, oli Hiiumaa Köök ja Pagar OÜ turundusspetsialist Arno Kuuse sõnul asjaolu, et varasemalt kasutati toodetel eraldi kaubamärke “Hiiu Köök” ja “Hiiu Pagar”, kuid Hiiu tähendas paljude Tallinna ja mandri-Eesti klientide jaoks asumit Nõmme linnaosas.
“Meie tooteid ei seostatud kohe kuidagi Hiiumaaga,” selgitab Kuusk portaalile Ehemaitse.ee. Nagu ikka, nõuab iga suurem muudatus mõistagi aega ning vajab põhjalikku läbimõtlemist.

Kindlasti ei tulnud otsus rebrändinguprotsessi algatamiseks Kuuse sõnul kergelt. “Ometi peavad täna kõik osapooled seda ainuõigeks otsuseks,” märgib ta.
Enam kui pool Hiiumaal valmistatud toidutoodangust läheb Kuuse sõnul igapäevaselt mandri-Eestisse ning seetõttu konkureerib Hiiumaa Köök ja Pagar OÜ suurte kaubamärkide ja tootjatega.

Kuna ettevõtte varasem ärinimi oli Kuuse sõnutsi pikk, konarlik ja segane, sai rebrändingu üheks eesmärgiks muuta kaubamärk ja ettevõtte nimi samaks. Kuusk räägib, et kogu protsessi jooksul oli erinevaid nime- ja logovariante päris mitu, mille plussid ja miinused tuli ritta seada.
“Rebrändinguprotsessi kuud möödusid erineva intensiivsusega: oli nädalaid, kus tuli kas ettevõttesiseselt või koos turundusagentuuri tiimiga koos istuda mitmeid kordi, ja oli ka perioode, kus töö käis rohkem n-ö sektsioonides,” kommenteerib ta.

“Hiiumaa köök ja Pagar poolt oli projektijuhiks disainer Elis Lilleõis, kuid kuna rebränding hõlmas lisaks logole ja kujundusele ka mitmete uute pakendite kasutuselevõttu, olid pidevalt protsessi kaasatud nii juhtkond, tootmisjuht, arendusjuht-tehnoloog kui ka müügiosakonna töötajad,” valgustab Kuusk.
Turundusagentuur Goldbaum poolt olid rebrändinguga seotud projektijuht Piret Lauri, loovjuht Andres Siem ja disainer Alina Luther.
Tulevikku ning edasisi arenguid ennustada raske

“Ühest küljest on suur töö tehtud ja põhikomponendid logo, põhivärvide, fontide, elementide ja üldise stiiliga on kõik paigas. Teisalt aga on meil pidevalt turule tulemas uusi tooteid, mille pakenditega käib töö täna ja kindlasti ka edaspidi,” kõneleb ta.
“Samas on meil veel Ja samas on ka tooteid, mille aasta eest turule tulnud pakendeid me juba täna muudame,” lisab Kuusk.

Asukohamääratlus brändinimes viitab kohalikule toorainele
“Selge asukohamääratlusega ettevõtte- ja brändinimi viitab eelkõige soovile
pakkuda kohalikku toorainet ja Hiiumaale omaseid maitseid ning visuaalses lahenduses äratuntavaks kujunduselemendiks olevad Lääne-Eestile omased korendusaia latid toetavad seda ideed igati,” räägib Kuusk.
“Kindlasti soovime, et meie brändiga seostataks Hiiumaad, siinset puhast keskkonda ja toitu, aga ka kvaliteeti ja traditsioone maitsva toote valmistamisel,” kinnitab ta.
Kuuse sõnul on ettevõttel tervikuna praegu enim hea meel selle üle, et uue brändivisuaali ja sellega kaasnevad muudatused võtsid ettevõtte töötajad ruttu omaks ja seeläbi oli ka lihtsam uue brändiga väljapoole minna.
“Sest lisaks üldisele turundusele oli meid kogukonnas turundamas mitukümmend n-ö brändisaadikut,” lisab ta.
Ettepanekute ja erinevate nägemuste vastastikku pendeldamine on Kuuse sõnul taolise protsessi lahutamatu osa ning ühtki viga, mida tahtnuks teisiti teha või takkajärgi võiks esile tuua, tema sõnul ei olegi.

Otsustega ei tohiks tormata
Kindlasti on taolise protsessi puhul tema sõnul ülioluline, et otsuseid ei tehtaks uisapäisa ning kui kedagi mõni element häirib, siis tuleb see kohe osapooltega selgeks rääkida, sest eeldatavalt jääb loodu kasutusse aastateks või isegi aastakümneteks.
“Meil läks ses mõttes väga hästi, et agentuuri loovtiim käis meie juures nii inimeste kui toodetega tutvumas ning see andis neile selge pildi ettevõtte olemusest ja sihtidest ning seetõttu sujus koostöö väga ladusalt,” näeb Kuusk põhjust rõõmustamiseks.
Ta jätkab, et kindlasti on saarte toodetel tervikuna oma fenomen, mis kõnetab ja tähelepanu pälvib.
“Kui nüüd võrrelda omavahel Muhu-, Saare- ja Hiiumaa toidutoodangut, siis võibolla kõige suurem erinevus on see, et meie naabritel on suuremaid tootjaid ja üleriigiliselt teada-tuntud kaubamärke rohkem,” oletab Kuusk.
“Kindlasti nii meie kui ka iga teine siinne tootja üritame omal moel esile tuua Hiiumaad ja selle eraldatust, meretagust maad ja isemoodi huumoriga inimesi lootuses, et see tähelepanu pälviks ning mõningase turueelise looks,” lausub mees reipa enesekindlusega.
Nagu iga tootja, on ka Hiiumaa Köök ja Pagar oma aasta plaanidesse arvestanud mõningase toodangumahu- ja käibekasvu ning seni on need eesmärgid Kuuse sõnul üldiselt ka saavutatud.
“Meie toodangut müüb ca 150 kauplust üle Eesti ning ka see arv on pidevalt suurenemas. Tõsi on, et traditsiooniliste pagaritoodete tarbimine on pigem languses, aga eks selle vastu aitavad uute ning tervislike lisanditega toodetega turule tulek,” arutleb Kuusk.
Oma toodete ja uudistoodete tutvustamiseks viiakse ettevõtte poolt erinevates kauplustes üle Eesti pidevalt läbi tooteesitlusi, mis võimaldavad igal kliendil enesele veenduda toodangu kõrges kvaliteedis ning kinnistavad kaubamärgi usaldusväärsust.

Väärikalt hinnatud valikud
Viimasel ajal on ettevõttele Kuuse sõnutsi palju rõõmu toonud erinevad tunnustused rebrändingu eest. “ADC* Eesti Disainiauhinnad 2019 konkursil rebrandingu kategoorias kuld, igapäevapakendi kategoorias pronks ning NAPA BALTIC Baltimaade pakendidisaini konkursil võitsid Hiiumaa Köök ja Pagar tootepakendid valmistoidu kategoorias esikoha,” loetleb ta edusamme.
Samuti teeb talle suurt rõõmu see, et Hiiumaa väikesed ja suuremad toidutootjad on pannud seljad kokku ning avanud mandril omamoodi saatkonna – terve oktoobrikuu oldi ühiselt väljas Telliskivi loomelinnas ning novembri keskpaigast kuni jaanuari alguseni leiab suurima valiku maitsvaid Hiiumaa tooteid Tallinna Raekoja platsi jõuluturult.