E-ostmine moodustab juba 20% jaekaubanduse kogukäibest, kiire kasv jätkub
Oluline on ka asjaolu, et Eesti elanikud ostavad rohkem kohalikest e-poodidest – siinsetest e-poodidest osteti möödunud aastal 1,4 miljardi euro ulatuses ja 1,1 miljardit eurot viisid eestlased välismaistesse e-poodidesse.
Eesti Pank on eraldi välja toonud eelmise aasta neljanda kvartali andmed, millest selgub, et Eesti elanikud tegid ainuüksi 2021. aasta neljandas kvartalis kuus keskmiselt 6 miljonit e-ostu, mille kogukäive oli 249 miljonit eurot. E-ostude arv oli seega neljandas kvartalis 31% suurem kui aasta varem samal ajal ning käive kasvas 59%. E-ostu keskmine suurus oli neljandas kvartalis 42 eurot, seejuures Eestist tehtud ostude puhul 40 eurot ja välismaalt ostes 44 eurot. Viimasel ajal on ostjad niisiis eelistanud pigem Eesti e-poode: lõppenud aasta neljandas kvartalis sooritati 58% kõikidest e-ostudest kodumaistest e-poodidest.
Euroopa e-kaubanduse tururaport tõstab omakorda esile, et Eestis teeb e-oste hinnanguliselt 76% elanikkonnast. Sellega edestab Eesti tuntavalt näiteks lõunanaabrit Lätit (63%) ja on samas “kaalukategoorias” Soome (78%) ning Prantsusmaaga (78%). Kõige agaramad e-ostlejad on Suurbritannias, kus hinnanguliselt 92% elanikkonnast teeb e-oste.
E-ostude arv oli seega neljandas kvartalis 31% suurem kui aasta varem samal ajal ning käive kasvas 59%.
Kui viie aasta eest tehti pangakaarti kasutades 97% ostudest füüsilistes müügikohtades ja vaid 3% e-poodides, siis 2022. aastal ületab e-kaubandus jaekaubanduse kogukäibest ilmselt juba 25% piiri. E-kaubandus moodustab siinsest jaekaubandusest juba praegu pea viiendiku, kasvades samas aasta võrdluses igas kuus 30–40%.
Emori e-kaubanduse trendiuuring näitab, et kui eelmise aasta kevadel oli vähemalt kaks-kolm korda kuus e-ostlejate protsent 39%, siis nüüd on see juba üle 50%. Üldine e-ostjaskonna määr on 86%, mis näitab, kui suur osa 15–74-aastastest elanikest on aasta jooksul ostnud tooteid või teenuseid internetist. Ja selliste elanike hulk, kes pole üldse kunagi midagi internetist ostnud, on kahanenud kõigest 2% peale.
Siinse e-kaubanduse väga kiiret kasvu väljendab ka pakiautomaatidesse saadetud pakkide maht. Eesti E-kaubanduse Liit monitoorib koostöös Omniva, Smartposti ja DPDga Eesti pakiturgu. Eelmisel aastal saabus pakiautomaatidesse üle 12 miljoni paki, mis on samuti 33% rohkem kui aasta varem. Kõigi aegade rekord. Näiteks Omniva Eesti-sisene pakimaht kasvas eelmisel aastal lausa 40%. Sel aastal tiheneb pakiautomaatide võrgustik veelgi, mis suurendab tarbijate ostumugavust igas Eesti nurgas.
Maksekeskuse statistika põhjal võib eeldada, et e-kaubandus kasvab edaspidi 20–30% aastas ehk veidi laugemalt kui seni. Maksekeskuse andmetel olid eelmisel aastal kõik kuud tehingumahtudelt suuremad kui aasta varem, mis viitab, et pandeemia on toonud püsivad muutused tarbijate käitumises.
Eesti E-kaubanduse Liidu hinnangul tegutseb siin suurusjärgus 6000 e-poodi, seejuures on viimase paari aastaga lisandunud lausa tuhandeid. Neist paljud ei osutunud elujõuliseks ja suured tegijad on ikka samad, kes olid ka enne pandeemiat. E-kaubanduse buum on Eesti turule aga juurde toonud tõeliselt rahvusvahelisi tegijaid, nagu Boozt, Zalando ja About You. Eesti e-poodidel on aga rahvusvaheliste tegijate kõrval oma trumbid ja konkurentsieelised, mis puudutab näiteks kiiret komplekteerimist ja tarnet, eestikeelset vahetut ja operatiivset kliendisuhtlust ning kaupa, mida saab juba samal päeval postitada.