Kõik lasteaiad omanäolised

„Kieli lasteaedadega tutvumise võimaluse pakkus korraldustoimkond kõigile Järvamaa lasteaedade juhtidele. Kuigi alguses oli huvilisi mitu korda rohkem, jäime me lõpuks Türi valla lasteaednikega viiekesi," räägib Siiri Poopuu.

Reisil käinute sõnul olid kõik külastatud lasteaiad omanäolised ja meile tuttavast lasteaiasüsteemist väga erinevad.

Külastatud munitsipaallasteaed AWO oli osalejate sõnul Saksamaa üks suuremaid, kus on 120 last. Lasteaed on avatud kella seitmest kuni poole viieni. Erinevus meie lasteaedadest seisneb selles, et kui meie lasteaedades on igal rühmal oma ruum, siis seal said lapsed igal hommikupoolikul valida kahel korrusel kuut erinevat tegevust pakkuva tegevuskeskuse vahel.

„Mulle tuli see tuttav ette, sest ka meie väikeses lasteaias jaotuvad õppetegevusteks lap

sed vanuseti eraldi tubadesse," rääkis Heli Martin. „Nende tegevused lähtuvadki eelkõige laste huvist. Dokumenteerimiselgi lähtutakse eelkõige lapse edusammudest ja arengust, meile tavapäraseid õppekasvatustöö päevikuid, tegevuskavasid ja nädalaplaane seal vajalikuks ei peeta," lisas Siiri Poopuu.

„Igal lapsel on personaalne mahukas kaust, millesse kogutakse lapse areng kogu lasteaias käimise ajal," jätkas Taimi Punapart.

Lasteaed keset metsa

Kõige omapärasem oli Pädiko metsalasteaed. See asub looduspargis, kus lapsed viibivad igapäevaselt teekonnal kella kaheksast kuni poole üheni. Kogu lasteaia tegevus toimub õues vaatamata ilmale aasta ringi. „Ka siin lepitakse juba hommikul kokku laste soove arvestades päevased ettevõtmised," rääkis Maie Roos.

„Lastel on võimalik näha ja vahetult õppida loomi ning loodust. Näiteks jalutavad samas puude vahel hirved ja kitsed, aedikus on metssead ja ho-bused. Kui lapsel tekib vajadus minna tualetti, siis selle asemel minnakse lähedusse labidakesega auku kaevama," täiendas Taimi Punapart.

Lapsepõlv on mänguaeg

Võimalus oli ka külastada Waldorflasteaeda, mis tegelikkuses kujutas endast lausa Waldorfmetoodika keskust, kus lisaks lasteaiale tegutses ka oma kool ja personali täiendõppe keskus.

Maie Roosi sõnul on Waldorfmetoodika põhimõtteks, et maailm on hea, lapsepõlv on mänguaeg, igal lapsel on käia oma tee ja täiskasvanud on abivalmid saatjad ning eeskuju andjad, toit on täisväärtuslik ja tervislik. "Kogu süsteem on üles ehitatud lapse huvile ja aktiivsusele. Saime väärtuslikke kogemusi lapsest lähtumisest. Kogu lasteaia keskkonna loojaks olid lapsed ja õpetajad eelkõige lapse toetajad ning head sõbrad."

Enim üllatas meie lasteaednikke näiteks see, et tööriistad pole laste eest peidus. „Rühmaruumis on puutööpingid, sealsamas korvis saed, höövlid, puurid ja peitlid. Juba kolmeaastastele õpetatakse, kuidas nuga käsitseda. Mänguasjad on üldjuhul looduslikust materjalist ja isevalmistatud, kulutusi poeleludele seal ei tehta," lisas Elle Pihelgas.

Õpetaja tööd usaldatakse

„Kõigi kolme lasteaia tööd ilmestab usaldus õpetaja töö, lapse soovi ja arvamuse ning kogu lasteaia suhtes riiklikul ja omavalitsuse tasandil," lisas Siiri Poopuu.

Osalejate arvates andis reis neile väärtuslikke kogemusi lapsest lähtuva keskkonna loomisest, lasteaedade omanäolisusest ja süsteemi paindlikkusest. „Kui esmapilgul tundus, et justkui meile harjumuspärased kindlad reeglid ja päevakavad lasteaedades puuduvad, siis tegelikkuses oli asi siiski teisiti. Näiteks ei tohi lapse lasteaiapäev kesta üle kaheksa tunni ja lasteaia kohatasu sõltub eelkõige perekonna võimalustest ning vajadustest. Nii maksab pankur oma silmatera lasteaiakoha eest 250 € ja töötu üksikema 0 € kuus," selgitavad nad.

Kokkuvõtteks hindavad kõik reisil osalenud väärtuslikku kogemust, mis kindlasti rikastab meie lasteaedade sisulist tööd. Iga uus kogemus on väärtus, mis aitab muuta meie lasteaedu omanäolisemaks ning mitmekesisemaks.