FOTO: Foto: Tiit Blaat, Eesti Ekspress
Uute lavahäälte otsimist on Eestis ka varem korraldatud. Seekordne konkurss tõi üle Eesti kokku sadakond noort lauluhuvilist, kellest 30 valiti fi naalis esinemiseks. Nende hulgast noppis žürii välja 12 noort, kes jätkavad pooleaastases koolitusprogrammis. Kuidas on nende valikuga asjad kulgenud?
Uute talentide otsimist muusikalavastustesse (ooperid, muusikalid, operetid) on korraldatud juba eelmise sajandi 20ndatel aastatel. 40 aastat tagasi, nõukogude ajal organiseeris konservatooriumi lauluosakond üle-eestilise noorte lauljate konkursi, milles ka mina osalesin. Üheks osaliseks oli muide ka Jassi Zahharov. Tookordne ettevõtmine hääbus peagi. Aga kui võtta asja üleriigilises plaanis, kuidas ja kust olid osavõtjad?
Regiooniti oli osavõtt väga erinev. Kagu-Eestist ja paaristkolmest maakonnast ei olnud ühtegi osalejat. Mõnel pool oli ka neid, kes oleks paremini sobinud TV Superstaari saatesse, sest nende repertuaar kui ka muusikaline mõtlemine ja esitus olid pigem selle formaadi jaoks. Noorte puhul, kes klassikalise laulu juurde lähevad, aga neid pole just palju, sõltub väga palju just õpetajast. Edasi võib juba küsida: kas õpetajal endal on selle valdkonna vastu tõsist huvi. Mille poolest nüüdne koolitusprogramm erineb varasematest?
Ega nüüdses koolituses ei ole põhimõtteliselt midagi uut. Võib-olla nii palju, et kasutame mõnevõrra teistsuguseid võtteid, sest lauljaid koolitab tegelikult ju Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia lauluosakond. Viimane on muutunud küll väga rahvusvaheliseks, sest meile on tulnud õppima väga palju välismaalasi.
Viimastel aastatel pole Estonia sealt endale järelkasvu saanud - ei soliste ega lauljaid kooridele.
Noorte hulgas on väga populaarne TV-formaat, kus nad viljelevad pop ja rock laulu. Oma konkursiga tahtsime näidata, et on olemas ka teistsugust laulu ja laulmise võimalust.
Kuna meie ettevõtmise sihtgrupiks on 16-21-aastased (võivad ka veidi vanemad olla, midagi sellega ei juhtu) noored, kes on just sellises vanuses, kes on oma elukutse valiku lävel või on äsja keskkooli lõpetanud. See on paras aeg, kui on tahtmist ja huvi laulja elukutse omandamiseks.
Tegime sellise konkursi, millega kõigepealt Estonia otsib superstaare, kuid mitte ainult Estoniale.
Noor inimene võib ka mujal maailmas laulda, kui ta on hea laulja, pärit Eestimaalt ja on Eesti soost. Kuidas „kogusite" noori konkursile? Mismoodi käis edukate valimine?
Käisime kogu Eesti läbi, otsides kandidaate konkursil osalemiseks. Leidsime ligi 100 noort, kes said kutse konkursi esimesse vooru. Nende hulgast valisime 30 noort lauljat fi naali, mis toimus 29. oktoobril Estonias. Nende 30 hulgas oli ka Virumaa ainus noor laulja, Kadrina vallast Vohnjast pärit Kadri Kuusk, kes oli esinenud ka piirkondlikul konkursil Jõhvi kontserdimajas. Nendest 30st valisime omakorda välja 12 noort, kellele me teeme poole aasta vältel kaks korda kuus sissejuhatava koolituse Estonia teatris juhtivate lauljate ja muusikute eestvedamisel. 12 õnneliku hulka arvati ka Kadri Kuusk. Kas võiks Kadri esinemisi ka mõne sõnaga iseloomustada?
Kadril on suur hääleulatus, hea hääl, väga meeldiv tämber st hääle „värv". Tema häält, laulmist on meeldiv kuulata. Tema hääle tämber ei muutu üheski registris, on ühtlane ja kindel. Konkursil oli ta üks kindlamaid edasipääsenutest. Kas üldhariduse kandi pealt lauljatele ka mingeid tingimusi seate?
Ei sea. Meie vaatame ikka selle kandi pealt, et noored inimesed on väga terased, haritud juba üldhariduskooli mõttes. Meie lähenesime nendele ikka hääle olemasolu ja musikaalsust silmas pidades, neid eeldusi, mis võimaldaksid noortel saada tulevikus ooperilauljateks. Kõik muu on ju õpetatav.
Muusikalises mõttes oli nende tase väga erinev - osa oli käinud lastemuusikakoolis või muusikakoolis, mõni oli pilli õppinud.
Oli ka neid, kes polnud seni muusikaga üldse kokku puutunud, vahest ehk koolikooris kaasa laulnud ning nad ei tundnud nootigi. Aga kõik need asjad on noorel inimesel hõlpsasti õpitavad. Mis on koolitusel programmis?
Oleme alles ühe korra koos olnud. Eelmisel nädalavahetusel (meie jutuajamine oli 10.11.)
Oli üleüldine tutvumine. Näitasin neile ka meie maja, Estonia teatri ruume, vaatasime proove, andsin noortele ka mõne ülesande, millega proovisin nende mõtte kiirust, mis on näitleja töös väga oluline. Noortele ei lähe see koolitus midagi maksma, kõik on teatri poolt ette nähtud - toit, elamine külalismajas, kõigi etenduste vaba vaatamine jne. Neist saavad meie suure pere liikmed. Ja järgmistel kokkusaamisel läheb juba tõsisemaks tööks?
Jah, siis läheb kõik hoogsalt lahti, lisanduvad plastikatunnid, solfedžo, hiljem ka itaalia keel, laulutunnid meie juhtivate solistidega.
Meie noored tegelevad õppetööga teatris reede õhtust pühapäeva pealelõunani. Neil on võimalus jälgida kõike, mis majas parajasti toimub, külastavad proove, käivad etendustel. Juba eelmisel nädalavahetusel vaatasid nad Händeli ooperit „Julius Cesar" ja muusikali „Mees La Manchast".
Noored ooperistaarideks pürgijad saavad ka iga etenduse läbivaatuse kohta ülesande kirjutada nähtu kohta arvustus. Need arvustused on meile väga vajalikud. Meile, teatris pidevalt töötavatele inimestele, ei tule alati pähegi etendusi analüüsida.
Seepärast ootame me noortelt oma nägemust etendusest, aga kui vaja, siis ka puudustele osutamist. Peaasi, et nad oma arvamustes oleksid siirad ning räägiksid kõigest nii, nagu nende pilgu läbi paistab. Kuidas on kavandatud pooleaastase töö kokkuvõtete tegemine?
See on planeeritud maikuu algusesse. Juba sellepärast, et teatrihooaeg hakkab lõppema, noortel algab koolides pingeline aeg. Lõpetuseks plaanime ühe korraliku avaliku esinemise.
Noored saavad juba näidata, mida on õpitud, mida on poole aastaga omandatud. Kontsert Estonias tuleks kaheosaline: esimese poole moodustavad lauljate esinemised, esitades omandatud repertuaari.
Kontserdi teine pool oleks teatraalsem, lõbusam pool. Meie noored astuvad üles ooperi ja muusikalide valdkonnas - koos lavalise liikumise ja kostüümidega, ka dekoratsioonid pannakse paika.