Traktorimüük lubab mõõta põllumeeste rikkust
Kui maailma rahvaarv 1970. aastate paiku plahvatuslikult suurenes, kasvas kiiresti ka vajadus toidu ja muude põllumajandustoodete järele.
Põllumasinatööstus reageeris nii traktorite arvu kui ka hobujõudude kasvuga. Ajapikku saavutati toidutootmises soovitud tase ning tootmine hakkas tarbimist ületama.
Sellele järgnenud toodanguhindade langus jättis paljud masinatehased oma suurte tootmisülejääkidega hätta. Kuna nad olid kogenud, et turg on tsükliline, lootsid nad nõudluse ja hindade peatset kasvu. Seega ei saabunud põllumasinate tootmises järsku langust.
Palju müümata põllumasinaid ja saamata jäänud raha mõjutas mitmeid suuremaid ettevõtteid maailmaturul. Näiteks toimus sel perioodil kahe tollase suurtegija Case Co ning International Harvester's Agricultural Equipment Divisioni ühinemine. Nii tekkis tänane korporatsioon CNH. Valtra, Massey Fergusoni ja Fendti ühinemisel tekkis AGCO. Need firmad valitsevadki maailma traktoriturgu.
Traktorid aitavad Fiati jalule
80ndatel vähenes traktoriturg Lääne-Euroopas ligikaudu kolmandiku võrra. 300 000 traktori asemel müüdi kümnendi lõpuks umbes 200 000. Vaid Suurbritannias õnnestus kõrgematele standarditele vastavate traktorite kasutamise nõude abil müügitase säilitada.
Loomulikult paneb praegune majanduskriis põllumasinate turu proovile, ent inimkonna kasvav toiduvajadus annab lootust, et asi paraneb. Ennustuste kohaselt peab toidutootmine kasvama 2025. aastaks 50% ja 2050. aastaks 200%. Lisaks suureneb vajadus põllul toodetava energia järele.
Põhiline tagasilöök Lääne-Euroopas tegutsevatele masinatootjatele on olnud Ida-Euroopa turu suur langus. Kui aasta algul suutis Lääne-Euroopa ja USA nõudlus masinatootjaid vee peal hoida, siis nüüdseks on olukord hakanud halvemaks pöörduma. Aasia turud on kiire kasvu tõttu majanduskriisi suhtes vähem tundlikud ning prognooside järgi võiks see piirkond 2015. aastaks tõusta suurimaks põllumasinaturuks maailmas.
Hiina jätkuvalt suur nõudlus traktorite järele on põhjustatud peamiselt valitsuse aktiivsest toetusest põllumajanduse mehhaniseerimisele.
Kui jaanuaris teatas maailmakuulus masinatootja Fiat, et nende 2008. aastaks eeldatud rahalised kohustused on paisunud oodatust kolm korda suuremaks, ei osanud keegi arvata, et raskustest aitab üle saada mitte autode, vaid traktorite müük. Aga just Fiati kontserni kuuluv põllumajandusmasinate tootmisüksus CNH toetab emafirmat ligi 5miljardilise võla tagasimaksmisel, aidates ettevõtte mainet pankade seas taastada ning uusi investeeringuid leida.
Vastupidiselt langusele autode müügis ning süvenevale majanduslangusele kasvas näiteks Suurbritannias põllumasinate müük ka käesoleva aasta märtsikuus. 2009. aasta veebruaris müüdi isegi neljandiku võrra rohkem traktoreid kui eelmisel aastal.
Osaliselt võib tõusutrend olla tingitud eelmise aasta heade saakidega kaasnenud ettesõlmitud ostulepingutest. Samuti suurendab eksporti naelsterlingi väärtuse langus. Kuna ka eelmisel aastal müüdi tunduvalt rohkem kui viimase 10 aasta keskmisena, on tänavu oodata kasvu peatumist ning 2010. aastaks ennustatakse juba langustrendi.
Kasahstan ootab uusi masinaid
Uute turgude vallutamise ihas on traktoritootjad hakanud rohkem tähelepanu pöörama Kesk-Aasia riikidele, kellega eelmisel aastal sõlmiti mõned hiigelsuured tarnelepingud. Kunagi Nõukogude Liidu viljaaidaks nimetatud Kasahstanis on lõputuna näivad põllud juba ammu uute masinate ootuses. Varasem tehnika on omadega läbi ning tootmine annab vähe tulu.
New Holland avas äsja uue mudeli tootmise Usbekistani pealinnas Taškendis. See traktoritehas peaks suutma varustada töökindlate ja taskukohaste masinatega kogu piirkonna.
Madala maksevõimega piirkonnas turu võitmiseks traktoreid renditakse. Näiteks on Saksamaa sõlminud kokkuleppe Kõrgõzstaniga, mille kohaselt tarnitakse Kesk-Aasiasse moodsat põllumajandustehnikat koos kõige juurdekuuluvaga.
Ühelt poolt sunnib järjest kasvav vajadus toidu järele traktorite tootmist laiendama. Teisalt piirab turu laienemist põllumasinates kasutatava tehnoloogia kiire areng, mis muudab masinad üha universaalsemaks, võimsamaks ning vastupidavamaks. Seega pole tulevikus vaja nii palju traktoreid tootagi.