Tarbijate jaoks rõhutati liha suurepärast kvaliteeti ja seda pakendava Hilton Foods Groupi lihatööstuste kõrgeid standardeid. Poole sõnagagi ei mainitud, et see tähendab enamiku Eesti veise- ja sealiha müügilt kõrvaldamist.

Samasugune käik tehti mõni aeg varem ka Leedus ja Lätis, seal läks kõik libedalt. Eestis unustati aga üks väike, kuid tähtis asi. Kui Lätis jälgib enam-vähem regulaar­selt toiduainete päritolumaad vaid 55% ja Leedus 60% tarbijatest, siis Eestis on neid 72%.

Seetõttu tõusiski Eestis kõva kisa ning Riigikogu maaelukomisjon, põllumajandus-kaubanduskoda, põllumeeste keskliit ja ka põllumajandusminister asusid üksteise võidu kaitsma kohaliku liha head kvaliteeti.

Tarbijad väljendasid pahameelt nii Rimi-vastaste allkirjadega veebilehel kui ka sellega, et tegid ostud teises kaupluseketis või kõndisid Rimis lihalettidest mööda. Nagu tunnistas anonüümsust palunud Rimi töötaja, vähenes lihamüük tuntavalt.

Rimi ei põhjenda oma otsuseid äripartneritele

Ka kohalike lihatööstuste jaoks tuli Rimi otsus nagu välk selgest taevast, kuigi nad said asjast teada kümme päeva enne avalikkust. “See tuli väga suure üllatusena kõigile,” tunnistas Atria Eesti turundusdirektor Rene Kiis. “Otsust ei seletatud ei siis ega ka nüüd. Mingeid eelnevaid pretensioone meile ei esitatud.”

Rimi ostudirektori Vaido Padumäe selgitusel on nad juurutamas ühtset Rimi brändi toorliha müügi strateegiat Baltikumis. See tagab kindla sortimendi, suuremad müügimahud ning parema hinna ja kvaliteedi suhte.

“Meie Leedu kauplustes algas oma brändiliha müük juba mõnevõrra varem, seal on jõutud ka kokkulepeteni kohalike tootjatega,” lisas Padumäe. “Leedu Rimi kliendid saavad Rimi kaubamärgi alt osta nii imporditud kui ka kodumaist toodangut. Lätis on samuti lepingud sõlmimisel.”

Eesti lihatööstustega pole aga seni Rimi kaubamärgi all liha müümise osas lõplikule kokkuleppele jõutud. Avalikkuse survele järele andes teatas Rimi esmaspäeval, et võtab Eesti liha poodi tagasi ja ootab tööstustelt pakkumisi. Pakkumise esitasid Rakvere lihakombinaat, Atria ja Saaremaa lihatööstus.

Kaaluliha tagasi, hakkliha küsimärgi all

“Kahjuks ei sobinud meie pakkumine Rimile, kuid pakkumise mittesobimise põhjusi meile ei teatatud,” märkis Rakvere lihakombinaadi juht Anne Mere. Vaido Padumäe sõnul tehti valik Atria ja Saaremaa lihatööstuse kasuks peamiselt hinna järgi.

Tänasest on Rimides jälle müügil kodumaine värske sea- ja veiseliha, peamiselt kaalukaubana – üheksa nimetust Atria ja sama palju Saaremaa tööstuselt.

“Kaalulett on suhteliselt väike osa värske liha müügist,” märkis Kiis. “Peamise müügiartikli – hakkliha ja pakendatud liha osas läbirääkimised veel käivad.”

Lihatööstuste sõnul ei pea paika, et Rimi tegi Eesti liha välja viskamise ja tagasi võtmise käigu planeeritult, et siinsetele tööstustele jõudemonstratsioon korraldada, nad vastu seina suruda ja siis madalamat hinda nõuda.

“Meie alla omahinna ei müü,” ütles Saaremaa lihatööstuse juhatuse liige Kristjan Leedo. Ka Rene Kiis kinnitas, et Atria ja Rimi vahel kokku lepitud hind on hea ning nad on sellega rahul.

Mõlemad lihatööstused peavad läbirääkimisi Hilton Foods Groupiga, et saata oma tapamajadest lihakehad sinna lõikamiseks ja pakendamiseks.

“Usume siiralt, et need lõpevad positiivselt,” ütles Kiis. “Töötleme aastas 70 000 siga ja väga palju on sellist sealiha, mille eest Eestis ei saa sellist hinda nagu mujal.” Praegu müüakse seda Soome ja Lätti, aga miks mitte müüa teatud lihakehatükke Hilton Foods Groupile.

Et kaotatud kliente ja mainet tagasi võita, alustas Rimi täna suurt hinnaalanduskampaaniat.