Ühest ainulaadsest näitusest Järvakandis
Selle haruldase kollektsiooni on hobi korras endale muretsenud elupõline järvakandilane ja koolmeister Jaan Viertek.
Kui sisenesin näitusesaali, tekkis esimene visioon ja mulje suurest sümfooniaorkestrist, kes hetkeks on oma pillid-pasunad asetanud laudadele puhkama, et ise kõrvalruumis juua tassike ergutavat kohvi. Asjatundmatul võttis algul pillide sära silmade ees virvendama. Seepärast läksin kohe pärast ekponaatidega tutvumist nende omaniku ja näituse korraldaja Jaan Vierteku juurde, et paluda temalt kogu nähtu kohta mõningaid selgitusi ja kommentaare, millega ta meelsasti ka nõustus.
Kus ja millal sa puhkpillidega esimest korda kokku puutusid?
Eriti heale tasemele tõusis puhkpillimuusika Järvakandis aastatel 1960-1964, kui orkestrit asus komplekteerima ning juhatama väga andekas muusik ja pedagoog Kalju Allik
Millist pasunat sa ise sel ajal puhusid?
Edaspidi hakkas estraadimuusikaga tegelema maestro Hannes Medell, kuid puhkpilliorkester jäi esialgu juhita. Üritati otsida orkestrijuhi kohale inimesi ka väljastpoolt alevit, kuid Allikule võrdset ja väärilist järglast ei leitudki. Pasunamehi meil jätkus, oskasime ja tahtsime mängida, aga juhti ei olnud. Lõpuks võttis juhtohjad enda kätte meie oma orkestri trompetimängija Aleksander Puolakainen. Tänu temale eksisteerisime veel kümme aastat. Paratamatult tuli pereheitmise aeg: osa pillimehi liitus Raikküla orkestriga, osa jätkas mängimist estraadiorkestris „SiCaNa", nende hulgas olin ka mina.
Kui nüüd pillimängu juurest tagasi pillide juurde tuleme, siis kuidas ja millal tuli mõte hakata neid kollektsioneerima?
Minu muusikutee lõppes orkester „SiCaNa" laialiminemisega, kui kohalik klubihoone 1982.a. maha põles. Järgnevad aastad olid täis pedagoogitööd ja Järvakandi Keskkoolile staadionite ehitamist, hiljem lisandus sinust kõike nõudev koolidirektori amet. Muusika jaoks ei jätkunud enam aega. Päris juhuslikult avastatud väga huvitav ja unikaalne vanaaegne kornet oligi selleks sütikuks, mis tõi mind tagasi puhkpillide juurde, seda küll nüüd juba kollektsionäärina. Momendil on minu kollektsioonis 177 vaskpuhkpilli.
Peaaegu kõik pillid on ka näitusel välja pandud. Varem olen oma pillikogu eksponeerinud Pärnus, Tartus ja Märjamaal. Siin esinduslikus noortekeskuses üles seatud näitus on pakkunud suurt huvi nii kohalikele kui ka külalistele. Prominentseim oli neist kindlasti Eesti üks parimaid trompetiste Priit Aimla, kes ligemale tund aega tutvus, mängis ja andis oma hinnangu. Mõni pill viis mehe lausa vaimustusse. Lisaks pillidele on siin vaatamiseks kolm kohvritäit puhkpillimuusikaalast kirjandust, brošüüre, fotosid, noote ja plakateid. Loodan, et näitusekülastajad ei pettunud, vaid said meeldiva elamuse.
Kas see võrdlus peab paika, kui võrdlen oma esmamuljet puhkepausiga sümfooniaorkestris?
Nimeta veel mõni pill oma kollektsioonist.
Kas mõni vaskpuhkpill on sinu kollektsioonist ka puudu?
Kuidas sa ise oma näitusega rahule jäid?