Ega suvigi möödunud päris eraldatuses - meeldiv oli kohata Viljandi üritustel praegusi ja endisi õpilasi, nendega pisut lobiseda ja naeratust jagada. Väga eriline kogemus oli suure laulupeo rongkäigus oma väikese, kuid  tubli laulu-ja tantsuperega koosolemine.

Augustikuises õpetajate toas sumiseb. Õpetajad on puhanud, kauni suve poolt energiat täis laetud. Õpetajad on ise ka kaunid - päevitunud ja justkui palju nooremad. Uus õppekava, mille läbitöötamiseks kulus kevad ja jätkub mõtlemist-kirjutamist sügiselgi, on nõudnud paljude kursuste läbimist ja ühisarutelusid. Avastusõpe, kus laps oma loomulikku uudishimu saaks rahuldada ning säiliks õpimotivatsioon, on üks oluline märksõna. Kevadel lõpetasime ühiskoolitusega, kus Türi õpetaja Loone Pärl tuli kohale suure kastiga ja pani meid nagu õpilasi avastama ained-ja-olekud- tunnis. Tööplaanid ja eesmärgid saavad paberile, kuigi pärast suve on väga raske mitmeid tunde päevas arvuti taga istuda.

Kõik on siin koolimajas uue aasta alguseks valmis ja peaaegu täiuslik - poonitud koridoripõrandad, hästi hooldatud püsililled, roosaks värvitud garderoob, kauaoodatud kodunduskööginurgake, milletaolist pole paljudel koduski. Imetlen ka uut aabitsat ja kunstiõpetuse tööraamatut. Ees ootav töö tundub järjest loovam ja huvitavam.

I klass - meie uued pereliikmed. Neid on pisut vähe, aga seda enam on võimalik õpetaja Annika Otsmal tähelepanu jagada, sest on neidki, kes esimestel päevadel kõhklevad koolitoidu söömise või võimlemisharjutuse sooritamise eel. Kuigi lapsed on oluliselt julgemad kui varem, on neil soov õpetajaga silm- ja sõnasidet pidada väga suur. Igaüks oma temperamendi, andekuse, iseloomu  ning koduse taustaga kujutab endast eraldi maailma.

Kui oleksin võlur, siis head uut õppeaastat soovides jagaksin Eesti maakoolidesse pisut rohkem õpilasi - igasse klassi vähemalt 15. Tunduvalt vähem õpilasi igasse suurlinna kooli - mitte rohkem kui 20, vähemalt esimeses kooliastmes.

Soovin õpetajatele ideaalset nädalakoormust, mis linnas oleks koos ületundidega 30 õppetundi nädalas ja maal vaevalt 20. Sooviksin kindlasti pedagoogidele sellist töötasu, mis tooks kooli meesõpetajad ja osalise koormuse puhul annaks ka maale sõitvatele aineõpetajatele rohkem kui pelgalt bensiiniraha töölkäimiseks...

Kõige enam soovin aga lastevanematele arusaamist, kus ikkagi on koolialgus inimlikum, koolitee lühem ja just selle konkreetse lapse märkamine sügavam. Tegelikult just emadest-isadest sõltub see, kui mõistlikult õpilased koolidesse jagunevad, et koolide tase ja majanduslik külg oleks võrdsem ja elu kestaks ka väljaspool Tallinna kesklinna.

Loomulikult soovin ka, et ministrid ja ametnikud näeksid otsuste taga inimesi, nagu nähakse heas kooliski.