Vihmase ja tuulise ilmaga ei soovi naine seda ringi teha. Nii vinnabki ta poodi minnes käru koos pojaga sülle ja tassib üle kolme paari rööbaste. Poest koju tagasi minnes tassib esmalt üle käru ja siis läheb poekoti järele.

“Kunagi oli siin ülekäik ja siit sõitsid üle isegi autod,” meenutab 77aastane Lembit Laius, kes kasutab endistviisi kunagist ülekäigukohta, tassides jalgratta süles üle. Tema jalust ära naabrinaine rebib poekotte ükshaaval üle rööbaste.

Mõned julgemad poevad vahel seisvate rongide alt läbi. “See on meil suur mure,” tunnistab Gerli Traksi ämm Anne Simmo.

Suurem osa Tabivere alevikust asub ühel pool raudteed ja väiksem osa elumaju koos mõne tööstusettevõttega teisel pool. Jalgsi üle pääsemiseks tuleb ringiga minna autodele mõeldud, aleviku servas asuva ülesõidukohani.

Raudtee pigistab silma kinni

Üle kümne aasta tagasi rajati jalakäijatele ülekäik 600 meetrit aleviku südame poole, kuid see pole vaatamata tihedale kasutamisele ja ülekäiguni viivale kruusateele juba aastaid ametlik.

Eresinise kirjaga silt “Ülekäik” asub hoopis mõnisada meetrit eemal, kinnilöödud akendega endise jaamahoone kõrval. Tegelikku ülekäiku seal ei ole.

Või mis ülekäiku: samast kohast ronivad sõitjad siiani rongi peale kodust kaasa võetud tabureti abil. Varsti peaks rongile minek mugavamaks muutuma, sest valmib uus perroon.

“Aga kui siin ehitus praegu käib, võiks ka jalakäijatele ülekäigu teha,” hindab Simmo.

Tabivere vallavanem Aare Aunap ütleb, et seal, kust inimesed tegelikult üle käivad, oli ametlik ülekäik Vene ajal, aga viimastel aastatel mitte. “Oleme sinna ülekäiku taotlenud, aga meile on eitavalt vastatud,” lisab ta.

Ka teisel pool raudteed asuvad ettevõtted on oma töötajate jaoks ülekäiku taotlenud. “Raudtee on silma kinni pigistanud,” võtab Aunap kokku.

Eesti Raudtee avalike suhete juht Urmas Glase ütleb, et Tabivere uus reisiveoplatvorm valmib kuu lõpuks. ELi tõukefondidest rahastatav platvormide rekonstrueerimise projekt ei näe aga ette muid töid.

Tema sõnul saab Tabiveres edaspidi raudteed ületada ainult maantee raudteeülesõidukohal.

Jaamas ühtegi ülekäiku enam olema ei saa, sest liiklusohutuse seisukohast pole kolme tee ületamine võimalik. Sellise lahenduseni on Eesti Raudtee jõudnud koos tehnilise järelevalve ameti ja Tabivere vallavalitsusega.

Ülekäik oleks liiga ohtlik

Tabivere raudteejaam on Tapa–Tartu liinil üks kahest jaamast, kus on võimalik ülipikkade, kuni 1500meetriste rongide peatumine ja teineteisest möödumine, selgitab Glase.

See tähendab, et ülekäik oleks kaubarongi jaamas peatudes tihti suletud pool tundi ja kauem ning ei täidaks oma ülesannet.

“Sel juhul on oht, et jalakäijad ja jalgratturid üritavad raudteed kiirustades ületada ülekäigukohas seisvate rongikoosseisude alt või pealt, tekitades eluohtlikke olukordi,” nendib Glase.