Sama aga ei saa öelda paljude täiskasvanute kohta. Võib-olla on raske panna end autojuhi olukorda, aga kujutage ette pilkast pimedust ja selles liikuvaid tumedaid kogusid, keda saab märgata vaid paari meetri pealt. Samas on korralik helkur autojuhile hästi märgatav lähitulede valgusvihus vähemalt 150 meetri ja kaugtulede valgusvihus vähemalt 300 meetri kauguselt ning see võimaldabki vältida jalakäijale otsasõitu.

Maapiirkonnas puudub enamasti valgustus ning lisaks helkurile võib enda märgatavaks tegemiseks kasutada ka taskulampi või mõnda vilkuvat valgusallikat - ükski vahend pole liigne, kui elu on prioriteet. Seda tasub meeles pidada ka poole kilomeetri kaugusel poes käies - distants ei mängi rolli, ilma helkurita oled ikka nähtamatu!

Uus liiklusseadus sätestab, et ka jalgrattal ja pisimopeedil peab olema ees valge ja taga punane helkur ning vähemalt ühe ratta mõlemal küljel kollane või valge helkur. Lisaks peab jalgrattal ja pisimopeedil põlema pimeda ajal või halva nähtavuse korral sõites ees valge ja taga punane tuli. Eriti efektiivne oleks muidugi helkurvesti kandmine.

Lõuna prefektuuri analüüsist nähtub, et seitsme aasta jooksul on Lõuna-Eesti teedel hukkunud 36 ratturit. Neist 14 pedaalitallajat liiklesid pimedal ajal, ei kasutanud seejuures enese nähtavaks tegemisel rattatulesid ega kandnud riiete küljes silmatorkavat helkurit.

Statistika põhjal võib tunduda, et need numbrid polegi teab mis suured. Siiski, põhjalikumal analüüsimisel ilmneb, et nelja sügiskuu jooksul on Lõuna-Eestis iga neljas hukkunu just pimedal ajal liigelnud tulede ja helkuriteta jalgrattur.

Kes on Lõuna-Eesti teedel see «tume objekt», kellel on oht sattuda õnnetusse?

• Keskealine või vanem inimene, kes liikleb reeglina väljaspool suuri asulaid.

• Sage jalgratta kasutaja, kuid ratta tehniline seisund ei vasta kehtestatud nõuetele.

• Ei pruugi teada liiklusseaduse uuendusi

• Ei kasuta helkurit ka jalgsi liikudes.

• Nõuetele vastava jalgratta tule saamise võimalus seoses kaubandusettevõtete hajususega on raskendatud.

• Ei pea mõistlikuks teha täiendavat kulutust jalgrattatule ostmiseks.

• On sattunud isikliku käitumise, tervisliku seisundi ja/või jalgratta tehnoseisundi tõttu pimedal ajal ohtlikesse situatsioonidesse.

• Paljudel juhtudel on liiklusohtlikud olukorrad tinginud lisaks ka alkoholi tarvitamine.

Selleks, et sõidukitulede valgusvihus ootamatult ilmuvaid «tundmatuid tumedaid objekte» oleks vähem, viis Lõuna prefektuur koostöös maanteeameti ja Automaailmaga novembris läbi ennetusprojekti «Nähtamatust nähtavaks». Projekti käigus muudeti Lõuna-Eestis nähtamatust nähtavaks 100 jalgratast, paigaldades neile punased tagumised tuled, ratturitele anti helkurvestid ning nõustati neid ohtudest pimedal ajal liiklemisel.

Lõpetuseks veidi mõtteainet:
Kas sinul on helkur? Aga su lähedastel?
Kas rattatuled on töökorras?
Kas sa hoolid oma lähedastest ja iseendast?