Lapse kasvatamine: Jaapani hikikomoorid ja mida meil on sellest õppida?
Autor on tõepoolest keset igapäevast reaalsust elav mees, nimelt töötab ta laste ja noorte psühhiaatrina. Ta analüüsib, mis on viimastel aastatel koolides ja ühiskonnas laiemalt toimunud, miks on nii paljudel lastel õppimis-ja käitumishäired. Toimuvat seletab ta jaapani hikikomooride näitele tuginedes. Nimelt on hikikomoorid Jaapanis elavad noored inimesed, kes on kasvanud „piirideta". Vanemad ei ole neile olnud autoriteediks ja sama on toimunud õpetajatega. Ära on jäänud autoriteedi kehtestamine vanemate poolt, lapsele pole „peegeldatud", mis on hea, mis halb, peatähelepanu on olnud teadmiste andmisel, mitte iseloomu kujunemisel. Kasvades on need noored veetnud enamuse ajast arvuti taga istudes. Hikikomoorid on tänaseks täiskasvanud - väga egoistlikud, enesekesksed, neile ei meeldi suhtlemine, välistatud on hoolimine teistest. Nad elavad suhteliselt isoleeritult, ei suuda teha tööd, mis nõuab pingutust, aegajalt esineb neil viha-ja agressioonipurskeid, kui midagi pole nii, nagu nad tahavad. Hikikomoore on Jaapanis üle miljoni...
Raamatu autor on realistlik - see on ka meie tulevik. Samas annab raamat hea ülevaate, miks lapsed võivad sellisteks kujuneda ja kuidas seda ennetada.
Laps peab aru saama (soovitavalt 10. elukuust), et siin maailmas on piirid ja kõik, mida ta tahab, pole lubatud. On mõned asjad, mille kohta vanemad ütlevad kindlalt „ei". Väga oluline on aeg pärast 18. elukuud. Kui nüüd laps saab kisa või jonniga kõik, mida ta tahab, siis tema psüühika areng seiskub. Temas kinnistub arusaam, et ta on siin maailmas boss.
Sellist suhtumist soodustatakse ümberringi päris palju ja tulemuseks on tõsised kooliraskused. Sest lapses on kujunenud arusaam maailmast, kus täiskasvanud on tema käsutäitjad ja meelelahutajad. Laps vajab vanemat ja õpetajat, kes reageerib, kui laps käitub halvasti. Nii õpib laps oma tundeid peegeldama ja temas kinnistub arusaam, mis on hea, mis halb.
Täna oleme me Eestis jõudnud olukorda, et näiteks Tallinnas on lasteaedu, kus on tõsiseks probleemiks väikeste laste vägivald. Need on sellised lasteaiad, kus eriti ei reageerita laste löömistele jne. Kuid see on veel vanus, kus annab nihkes psüühikat korrastada. Seepärast on osades lasteaedades hakatud halvastikäituvaid lapsi nurka panema ja tulemused ilmnevad pikema aja jooksul kindlasti. Tähtis pole mitte olukorra diagnoosimine, vaid arusaam, et lapsi tuleb kasvatada. Oluline on muidugi järjekindlus ja kodu koostöö. Väga tähtis on vanemal saada aru, kuidas see väikese lapse psüühika kujuneb ja teadmine, et „piiridega" lapsed tunnevad end siin maailmas palju turvalisemalt ja saavad kodust kaasa vundamendi, et elada õnnelikumat elu.
Seega vajame teadmisi, et mitte korrata Jaapani hikikomooride puhul tehtud vigu.