Lapse raskuste esmane märkaja koolis on õpetaja, kes lapsega päevast-päeva tegeleb ja teda õpetab. Nii on see ka Luunja Keskkoolis. Juba esimeste eba­edumärkide korral hakkab pedagoog otsima lahendusi, kuidas ta õpilast pa­remini aidata saaks. Vajadusel peab ta nõu mõne tugispetsialistiga. Neid on meie koolis mitu: psühholoog, logo­peed, eripedagoog ja õpiabiõpetajad. Igaühel neist on omad ülesanded ja seega on õpilastel võimalik saada mit­mekülgset toetust.

Psühholoog toetab õpilast tema mure­des, kui need kipuvad õppetööd sega­ma ning ühiselt leitakse probleemidele lahendusi.

Logopeed vaatab kooliaasta alguses üle kõik 1. klassi astujad ja selgitab välja õpilased, kellel napib lugemisoskust. On ju lugemist kohe varsti vaja teiste ainete õppimiseks. Samuti on klas­siõpetajal väga keeruline tööd organi­seerida, kui osa lapsi ei tunne veel kõiki tähti ja teised juba loevad soravalt. Tei­ne valdav logopeedi ülesanne on laste abistamine kirjalike tööde sooritamisel. Selleks õpitakse kõneseade tundides abioperatsioone, mida kirjutamisel ra­kendada ja mis hõlbustavad enesekont­rolli ning vigade leidmist töös.

Õpiabiõpetaja tegeleb laste õpetamise­ga lisaks tunniplaanis ettenähtud tund­idele. Väikesed rühmad õpiabitundides võimaldavad individuaalset õpet ning enamat eripedagoogiliste võtete kasu­tamist.

Sellest aastast on Luunja Keskkoolis ametis ka eripedagoog, kelle eelnev töökogemus ja pädevad nõuanded on vajalikud aineõpetajatele ja lapsevane­matele. Tänu temale saavad õpetatud ka need lapsed, kes muidu riiklikku õppekava läbida ei suudaks. Lisaks pedagoogitööle koordineerib ja juhib eripedagoog tugivõrgustiku tööd koolis ning vajadusel suhtleb väljaspool kooli olevate tugikeskustega.

Õpilase abistamiseks teevad meie õpe­tajad ja tugispetsialistid tihedalt koos­tööd. Veelgi tõhusama abi pakkumiseks peavad kindlasti kaasa lööma lapse­vanemad. On oluline, et kooli ja kodu nõudmised lapsele teeniksid ühte ees­märki ja oleksid üheselt mõistetavad. See on vajalik, et lapsel kujuneks välja kindel rütm ja kohustus kodutööde te­gemisel. Me peame tähtsaks ka vane­mate ja kooli vastastikust tagasisidet selle kohta, kuidas üks või teine tugi­meede või kokkulepe toimib.

Lisaks (õpi)raskustesse sattunud õpi­lastele toetatakse Luunja Keskkoolis ka andekaid. Koostöös aineõpetaja, tu­gispetsialistide, õpilase enda ja lapse­vanemaga on võimalik andekale õpila­sele leida võimetekohane õppimisviis, et optimaalselt arendada õpilase tuge­vaid külgi.

Lõpetuseks tahaks rõhutada, et väga oluline on õpilase erivajaduse õigeaeg­ne märkamine ning kooli ja kodu vahe­lise koostöö toimimine.

Riina Kiting
Luunja Keskkooli eripedagoog

Evelin Adler
Luunja Keskkooli logopeed