Hariduslike erivajadustega õpilaste toetamise võimalused Luunja Keskkoolis
Tunduvalt tõuseb tema iseseisva otsustamise vajadus ja vastutus nende otsustuste ees. Omandada tuleb järjepideva õppimise oskus, mis on eduka hakkamasaamise eelduseks. Laps asub täitma talle uut rolli elus - õpilase rolli. Mõni õpilane kohaneb kiiresti, mõni aeglasemalt. On lapsi, kes vajavad vähemal või rohkemal määral abi. Kiire ja asjakohane toetus võib hiljem ära hoida suuremate probleemide ja õpiraskuste tekkimise ning aitab säilitada kooliskäimise rõõmu.
Lapse raskuste esmane märkaja koolis on õpetaja, kes lapsega päevast-päeva tegeleb ja teda õpetab. Nii on see ka Luunja Keskkoolis. Juba esimeste ebaedumärkide korral hakkab pedagoog otsima lahendusi, kuidas ta õpilast paremini aidata saaks. Vajadusel peab ta nõu mõne tugispetsialistiga. Neid on meie koolis mitu: psühholoog, logopeed, eripedagoog ja õpiabiõpetajad. Igaühel neist on omad ülesanded ja seega on õpilastel võimalik saada mitmekülgset toetust.
Psühholoog toetab õpilast tema muredes, kui need kipuvad õppetööd segama ning ühiselt leitakse probleemidele lahendusi.
Logopeed vaatab kooliaasta alguses üle kõik 1. klassi astujad ja selgitab välja õpilased, kellel napib lugemisoskust. On ju lugemist kohe varsti vaja teiste ainete õppimiseks. Samuti on klassiõpetajal väga keeruline tööd organiseerida, kui osa lapsi ei tunne veel kõiki tähti ja teised juba loevad soravalt. Teine valdav logopeedi ülesanne on laste abistamine kirjalike tööde sooritamisel. Selleks õpitakse kõneseade tundides abioperatsioone, mida kirjutamisel rakendada ja mis hõlbustavad enesekontrolli ning vigade leidmist töös.
Õpiabiõpetaja tegeleb laste õpetamisega lisaks tunniplaanis ettenähtud tundidele. Väikesed rühmad õpiabitundides võimaldavad individuaalset õpet ning enamat eripedagoogiliste võtete kasutamist.
Sellest aastast on Luunja Keskkoolis ametis ka eripedagoog, kelle eelnev töökogemus ja pädevad nõuanded on vajalikud aineõpetajatele ja lapsevanematele. Tänu temale saavad õpetatud ka need lapsed, kes muidu riiklikku õppekava läbida ei suudaks. Lisaks pedagoogitööle koordineerib ja juhib eripedagoog tugivõrgustiku tööd koolis ning vajadusel suhtleb väljaspool kooli olevate tugikeskustega.
Õpilase abistamiseks teevad meie õpetajad ja tugispetsialistid tihedalt koostööd. Veelgi tõhusama abi pakkumiseks peavad kindlasti kaasa lööma lapsevanemad. On oluline, et kooli ja kodu nõudmised lapsele teeniksid ühte eesmärki ja oleksid üheselt mõistetavad. See on vajalik, et lapsel kujuneks välja kindel rütm ja kohustus kodutööde tegemisel. Me peame tähtsaks ka vanemate ja kooli vastastikust tagasisidet selle kohta, kuidas üks või teine tugimeede või kokkulepe toimib.
Lisaks (õpi)raskustesse sattunud õpilastele toetatakse Luunja Keskkoolis ka andekaid. Koostöös aineõpetaja, tugispetsialistide, õpilase enda ja lapsevanemaga on võimalik andekale õpilasele leida võimetekohane õppimisviis, et optimaalselt arendada õpilase tugevaid külgi.
Lõpetuseks tahaks rõhutada, et väga oluline on õpilase erivajaduse õigeaegne märkamine ning kooli ja kodu vahelise koostöö toimimine.
Riina Kiting
Luunja Keskkooli eripedagoog
Evelin Adler
Luunja Keskkooli logopeed