Viimasel ajal on omavalitsuste kodulehtedele ning Facebooki lehtedele ilmunud ridamisi Eesti Posti teateid, et ühes või teises postkontoris on võimalik sõlmida lepingut Eesti Energiaga.Ühest küljest kutsutakse inimest üles erinevaid pakkumisi kaaluma, aga otsuse tegemiseks tuleks pöörduda postkontorisse, kus tegelikult on mõnes mõttes otsus juba ära tehtud.

Teates on näiteks kirjas:

„Hetkel on elektri vabaturu toodete ja hindadega Eestis turule tulnud kõik pakkujad. Et langetada kaalutletud otsus, tuleks erinevate pakkumistega tegeleda juba täna. Nõu saamiseks ja otsuse tegemiseks tasub pöörduda postkontorisse, kus saab lasta koostada omale Eesti Energia pakkumise või sõlmida Eesti Energia elektrilepingu paketti KINDEL."

Või näiteks see lõik:

„Seega ei ole kliendile jäänud enam eriti pikka aega kaalumiseks ja ootamiseks. Igati mõistlik on võtta aeg koheselt nõu saamiseks ja otsuse tegemiseks ning pöörduda (kohalikku) postkontorisse, kus saab sõlmida Eesti Energia elektrilepingu paketti KINDEL või võtta vastav pakkumine."

Teate lõpus on lause:

„Antud informatsioon avaldatakse Eesti Post AS initsiatiivil. Täpsem informatsioon Eesti Energia elektrimüügi kohta kohalikust postkontorist ja piirkondliku postkontori juhatajalt."

Eesti Post: kõik pakkujad on teretulnud

Eesti Post teeb tõepoolest praegu koostööd vaid Eesti Energiaga, kes selle teenuse eest lepingu alusel ka tasu maksab. Samal alusel võiksid tegutseda ka teised müüjad.

„Meie poole on pöördunud lisaks Eesti Energiale veel kaks energiamüüjat, kuid on veel vara rääkida lepingute vormistamisest - esialgu on vaid huvi tuntud võimaluste kohta. Eesti Posti postkontoritevõrgustik on sobiv selliste teenuste osutamiseks," selgitas Eesti Posti avalike suhete juht Inge Suder.

Tänase päeva seisuga on Eesti Posti kontorites sõlmitud ligi 2000 elektrimüügi lepingut.

„Arvestades, et iga Eesti Energia lepinguline klient peab endale 2013. aastaks välja valima energia müüja ning lepingu jõustumiseks 1. jaanuaril 2013 on vajalik see sõlmida hiljemalt 10. detsembril, on inimesed aktiviseerunud ja lepinguid sõlmitakse üha rohkem ka postkontorites," jätkas Suder.

November ja detsember on Eesti Posti postkontorites teenuste kasutamine eriti aktiivne. Suderi sõnul tullakse siis pakke saatma, jõulukaarte- ja kalendreid ostma, perioodikat tellima jne. Samal ajal on klientidel ka mugav võimalus energia leping ära sõlmida.

Elektrilevi AS ei ole häiritud

Elektrimüügi AS tegevjuht River Tomera sõnul valib iga müüja oma müügistrateegia ja -kanalid ise.

„Ise soosime lepingute sõlmimist veebilehe kaudu, kus tarbijal on võimalus näha enda prognoositavat elektrikulu järgneval aastal. Veebist lepingut sõlmides on tarbijal rohkem valikuid ja infot," rääkis Tomera.

Teiste pakkujate müügimeetodeid ja leppeid Tomera kommenteerida ei soovi.

„Omavalitsused ja riik hoolitsevad päris aktiivselt tarbijate teavitamise eest ning kindlasti kasutame erinevaid kanaleid oma pakkumiste tutvustamiseks," ütles ta.

Vald eemaldas teate

Eelmisel nädalal pöördus portaal saarlane.ee Leisi valla poole küsimusega, kas nende kodulehel olev üleskutse, kus samuti kutsuti koheselt tulema postkontorisse Eesti Energiaga lepingut sõlmima, ei ole teiste müüjate suhtes ebaõiglane.

Leisi vallavanem Ludvik Mõtlep vastas portaalile: "Hea ja õige tähelepanek! Võtame maha või lisame teiste pakkujate paketid." Teade eemaldatigi kodulehelt.

Kümnetel omavalitsustel on teade üleval

Hanila, Värska, Vigala, Iisaku, Mooste, Märjamaa, Vastseliina, Vasalemma, Rõuge, Tõlliste, Ahja, Orava - on vaid mõned omavalitsused, kes on Eesti Posti teate avaldanud. Iseenesest on tegu kohaliku uudisega ning selle koht ongi valla veebis, kuid kas on ikka eetiline anda inimestele ette vaid üks valik?

Miks postkontorid aga enamat ei paku, ka Eesti Energia teisi pakette? Eesti Energia on seda põhjendanud sellega, et teised paketid on keerukamad ning ametnikud ei suuda nende sisu vajalikul määral selgitada.

Ega olukord parane ka siis, kui teised müüjad Eesti Posti kaudu infot jagada sooviksid, siis muutub pilt ju veel mitu korda kirjumaks. Lisaks on teada, et mõnedes väiksemates kohtades tegutsevad postiasutusena kohalikud poed, kust on vahel keeruline isegi ümbrikut või marki saada.

Hea lugeja, kas selline teguviis asetab müüjad ebavõrdsesse seisu ning mis ehk olulisemgi, kas selline ühekülgne info ning valikute puudumine ei ole kahjulik tarbijale?