G. Bõstrov: Saan aru, et Tallinna juhtkonna otsus võimaldada enamikul pealinna elanikel kasutada linnatransporti tasuta on hea. See annab igale perele keskmiselt 50 eurot kuus kokkuhoidu. Seepärast oli Tallinna linnavalitsuse korraldatud tasuta ühistranspordi teemaline küsitlus pigem varjatud PR-üritus, pigem praeguste võimulolijate valimiskampaania element kui tegelik soov elanike arvamust küsida. Oli ju küsitluse tulemus igati ennustatav. Ainult õige naiivne inimene oleks pidanud võimalikuks transporditeenuste tasulisena säilitamise pooldajate võitu selles küsitluses.

Tekib põhjendatud küsimus: milleks oli hr Savisaarel just nüüd vaja ette võtta see üpris kulukas, sadu tuhandeid eurosid (mis tuleb alles leida) maksev eksperiment, samas kui eelnevad 20 aastat pole Tallinnas selline heategevus kellelegi mõttessegi tulnud. Hoopis vastupidi - jälgiti hoolega, et linna ühistransport saaks elanikele osutatud teenuste eest kogu raha kätte. Niipea kui eelarves jäi raha puudu, võeti kohe appi hinnatõus ning hinnad kasvasid aeglaselt, aga järjekindlalt.

Arvan, et ühe- ja mitmekordsete piletite ja kuukaartide likvideerimisest ning kontrolörite brigaadide koondamisest saadav kokkuhoid ei kata linnavalitsuse kulutusi 400 000 tallinlase tasuta sõidule, ühistranspordi ülalpidamisele ja sõidukijuhtide palkadele. Miks peaks keegi end teadlikult kahjumisse jätma?

Järelikult on siiski olemas mingi varjatud allikas, mis tõotab kenakest tulu ja katab kuhjaga kulud tasuta transporditeenustele. See allikas on füüsilise isiku tulumaks. Need füüsilised isikud maardulased, kes elavad Maardus või teistes Tallinna lähiümbruse piirkondades ja käivad tööl Tallinnas.

Tasuta sõidust tulenev märkimisväärne sääst on kahtlemata «maiuspala», mis meelitab sadu ümbruskonna omavalitsuste, sealhulgas Maardu elanikke paari lihtsa arvutustehte põhjal oma elukohta Tallinnasse registreerima. Nii voolavad koos töövõimeliste elanike migratsiooniga perifeeriast pealinna ka nende maksueurod, kogunedes suurde Tallinna taskusse. See annab end valusasti tunda ümberkaudsetele omavalitsustele.

Selgitustööd sellest, mida tähendavad maksud kohalikule eelarvele ja kuivõrd negatiivselt võib linna arengule mõjuda maksulaekumise vähenemine, oleme Maardu Panoraami veergudel teinud juba korduvalt ja ma ei hakka ennast kordama. Räägin pigem muust.

Kõneldes sellest, et tihtipeale oskame oma isiklikku raha lugeda ja kiireid otsuseid teha, tahtsin ma öelda, et mitte alati pole need otsused õiged ja lõpuni läbi mõeldud. Ka arvutustes on kerge eksida, kui kasutada valesid lähteandmeid.

Enda ja oma pere liikmete elukoha registreerimisel oleks niisiis hea võtta kätte paber, pliiats ja kalkulaator ning lüüa kokku kõik plussid ja miinused siin ja Tallinnas. Linnapeana on mul ammendav ülevaade kõigist linnas kehtivatest soodustustest, dotatsioonidest, toetustest ja hüvitistest ning ma võin täie vastutustundega kinnitada, et nende statistiline keskmine väärtus aastas ületab mitmekordselt Tallinnas tasuta transpordist loodetava säästu.

Kui Te aga sellegipoolest otsustate end Maardus elades Tallinna elanikuks registreerida, kaotate üsna palju. Koos Maardu elaniku staatusega kaotate ka kõik siinkehtivad soodustused ja hüved - alates kõikvõimalikest kommunaalteenustega liitumistest ja lõpetades maamaksuvabastusega. Nii muutuvad Tallinnas säästetud 50 mõttelist eurot märksa suuremaks kaotuseks oma elukohas - üksnes seepärast, et Teil tuleb kõige eest maksta täishinda ja Teil pole kusagilt abi loota, kuna olete end Maardu elanike seast välja arvanud. Tasub ka selle peale mõelda, kas pole tõsi?

Püüan nüüd mõnevõrra rahustada maardulasi, kellele kõnealune transpordisüsteem muret teeb. Tegelik olukord ei ole üldse nii ühemõtteline kui esmapilgul paistab. 1. jaanuarist 2013 saab terve rida meie linna elanikke ikkagi kasutada Tallinna ühistransporti tasuta või soodushinnaga. Need on pensionärid, invaliidid, lapsed ja tudengid.

Ühtlasi juhin tähelepanu sellele, et Maardu linnas on ühistransport juba ammu tasuta, mida kõik linlased alati ei märkagi.

Mulle võidakse vastu vaielda, et Maardus me sõidame tasuta kõigest 5-6 peatust, samal ajal kui Tallinnas tuleb sõita koguni mitme erineva transpordiliigiga, seega on sõidu hind täiesti erinev. See on tõsi, kuid pole ju meie süü, et Maardu on väike linnake, kus on elanikke 25 korda vähem kui pealinnas ja võrreldamatult väiksem eelarve, mis ei luba linnavalitsusel hüvitada elanike sõitusid Tallinna ja tagasi. Oleme valmis pakkuma Tallinna linnavalitsusele kompromisslahendust, mille puhul saaksid Maardus tööl käivad tallinlased õiguse sõita tasuta meie bussides ning Maardu elanikud sama õiguse Tallinnas. Kardan siiski, et meie ettepanek ei leia mõistmist, kuigi meie hinnangul oleks reisijate arv mõlemalt poolt enamvähem ühesugune - umbes 4000-4500 inimest.

Tegelikult ei piirdu Tallinna tasuta ühistranspordiga seotud probleem lokaalsete kokkulepetega üksikute omavalitsuste vahel, vaid nõuab põhimõttelist lahendust. Minu meelest ei saa normaalseks ega õigeks pidada seda, kui pealinna ametnike tahtel algab riigi elanike diskrimineerimine olenevalt nende elukohast ja luues suure ja rikka linna elanikele eelistatud tingimusi. See loob ohtliku pretsedendi, sest Tallinnas kavandatav läbi läheb, on peatselt oodata uusi algatusi, millega kehtestatakse soodustused «omadele» ja keelatakse neid «võõrastele». See oleks juba täielik anarhia.

Kummaline on seegi, et meie valitsus suhtub Tallinna ideesse osavõtmatult, sellele kuidagi reageerimata. Keegi ei arva, et riigivõimuorganid peaks minema keelamise teed. Pigem vastupidi, peaks kohtuma Eesti omavalitsuste liidu juhtidega, üritama anda objektiivset hinnangut nn pealinna eksperimendile ja selle leviku perspektiivile. Vastasel juhul võib minna nii, et Tallinna võimudel jätkub üllast meelt ehk raha üksnes valimiste aastaks (2013), aga seejärel taastub endine olukord ja teenused muutuvad uuesti tasuliseks. Mis võiks veel suuremat pettumust valmistada? Ülaltoodu valguses ei kavatse Maardu võimud käed rüpes istuda ega oodata, kuhu need keerdkäigud välja viivad.

Muuhulgas on linnavalitsus ette valmistanud ja edastanud valitsusele, Harju maavanemale ja mitme Tallinnaga külgneva omavalitsuse juhtidele ametliku kirja. Selles kutsume kõiki huvitatud instantse üles probleemi põhjalikult arutama ja võtma vastu otsuse, mis rahuldab kõiki pooli, kes on huvitatud ühtsest skeemist ja võrdsetest tingimustest ühistransporditeenuste osutamisel Harju maakonnas. Diskussiooni algatajana kavatseme tegutseda konkreetsete tulemuste saavutamise nimel, et regioonide vahelised transpordiprobleemid saaksid tervikliku lahenduse. 

Head lugejad!
Te võite avaldada oma suhtumist Georgi Bõstrovi seisukohtadesse "Avameelses vestluses" käsitletud teemadel, saates ühe neljast sõnumivariandist e-posti aadressil: maardu.infokeskus@gmail.com.
Sõnumi näide:

Avameelne vestlus. Teine teema.


Variant 1. Täiesti nõus;
Variant 2. Põhiliselt nõus;
Variant 3. Osaliselt nõus;
Variant 4. Ei ole nõus.