Kuidas sündis teos "Etüüdid viiele klaverile ehk Saturni rõngad"
Saades teada, et meie vallas veedab oma suvepuhkust Matti Reimann* ja Luunja vallast on pärit eesti kultuuri suurkujud D.O.Wirkhaus ja E.Hiis, süvenes see soov veelgi. Rääkisin oma ideest heliloojale Märt-Matis Lillele ja uurisin, kui palju üldse tellitakse heliloomingut väljaspool Tallinnat kohalikesse omavalitsustesse. Sain teada, et seda väga ei tehta ning et Kultuuriministeeriumil on olemas isegi programm selle jaoks.
Kevadine kohtumine Eesti Rahvusliku Klaverimuuseumi direktori Alo Põldmäega ja E.Hiisi 140 sünniaastapäeva ürituste kavandamine viisidki kaks asja kokku. Taotlesime raha Eesti Kultuurkapitalilt ja Kultuuriministeeriumilt ning saime vajaliku toetuse. Kogu projekti maksumuseks kujunes 2500 eurot, et Luunja vald ja Ernst Hiis saaksid väärika helilise monumendi.
Luunja Kultuurimajal on hea võimalus tänada kõiki osapooli ja loota, et taoline koostöö jätkub ka tulevikus.
Toomas Aru
Luunja Kultuurimaja direktor
*Matti Reimann (sündinud 1943) on eesti pianist. Ta õppis klaverit Tallinna Konservatooriumis professor Bruno Luki ja Peterburi Konservatooriumis professor Nadežda Golubovskaja klaveriklassis. Ta on õppejõud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias. Tema isa oli helilooja Villem Reimann.
Küsimused helilooja Märt-Matis Lillele
Palun kirjeldage veidi oma elu ja tegemisi?
Elan ja tegutsen juba mõnda aega vabakutselise heliloojana, mis tähendab siis sellist projektist projekti elamist. Põhiline on see, et siiamaani on mul õnnestunud niimoodi ennast ja oma pere ära elatada, aga kohati on selline elustiil üsnagi ebakindel.
Aga loomingu kõrval meeldib mulle väga lugeda ning maal, looduses aega veeta. Seetõttu viibin päris tihti Põlvamaal, Kõlleste vallas isatalus mis on mu maakoduks. Sinna paistavad muide Luunja tuled kauge kumana ära nii et Luunja on minu jaoks alati eelkõige selle öise kumaga tähistaeva all assotseerunud.
Kirjeldage palun oma Luunja vallale ja Ernst Hiisile pühendatud heliteost „Etüüdid viiele klaverile ehk Saturni rõngad"
Teose üldisem idee lähtub minu ühe lemmikkirjaniku, Winfried Georg Sebaldi raamatust „Saturni rõngad". See tegeleb Sebaldile omaselt mälestuste ja mäletamise problemaatikaga; sellega, et mälestused võivad ühelt poolt olla püsivad ja painajalikud ning teiselt poolt, et nad on pidevas muutumises ja seetõttu tihtipeale hoomamatud ning haaramatud. Sebald on öelnud, et mälestuste ja tegelikkuse vahel valitseb kuristik. Saturni rõngad on justkui metafooriks mälestuste painavale püsivusele - nimelt arvatakse, et need rõngad on moodustunud ühe tema kunagise kaaslase kokkupõrke tagajärjel planeedi endaga ning on seega siis Saturni kunagise kuu pisikesed tükid ja puru.
Minu teoses on mäletamise problemaatika ja Saturni rõngaste muusikaliseks vasteks eelkõige teost läbistavad korduvad kujundid, mis on üheaegselt püsivad ja muutumises.
Minu loo oluline otsene muusikaline lähtekoht oli aga muidugi Luunja kultuurimajas toimunud Ernst Hiisi klaverite näitus. Rohkem kui kahele klaverile kirjutamine on heliloojale suureks väljakutseks. Ma tahtsin kirjutada loo, mis tooks esile nende klaverite kõlalisi sarnasusi ja erinevusi ning kasutasin seetõttu üsna palju nappi ja korduvat, klaverilt klaverile liikuvat materjali. Tahtsin rõhuda pigem peentele kõlanüanssidele, mitte suurtele kõlamassiividele, mis võib-olla esmajoones mitmele klaverile kirjutatud muusikaga seostub.
Lisaks klaveritele kasutasin ka lindimaterjali, mis koosneb põhiliselt gongide häältest. Ma nägin ette, et see loob teatud rituaali-laadse õhkkonna, aga olin ikkagi imestunud, kui tugevalt ritualistlikuks see tervik lõpuks kujunes. Oma osa oli selles kindlasti ka sellel, et mängijad aeg-ajalt gongi helide saatel ühtede klaverite juurest teiste juurde liikusid.
Tulemusega jäin ma väga rahule. Minu enda jaoks oli see ilus, lummav ja maagiline õhtu ning ma loodan, et ka publik sai sellest positiivse elamuse.
Kui palju üldse kaasajal tellitakse heliloomingut, mõtlen just küladest, valdadest, väikelinnadest jne?
Eestis on see küll vägagi erandlik. Kahjuks. Tundub, et põhiline osa süvakultuuriga seotud tegevusest on koondunud mitte ainult suurematesse linnadesse, vaid enamuses ikka Tallinnasse - nii on igasugused väljaspool Tallinna tulevad tellimused heliloojale väga suureks erandiks. Ses mõttes on Luunja kultuurimaja olnud väga visionäärlik ja edumeelne. Tahangi siinkohal tänada Luunja valda, kultuurimaja ja Luunja rahvast ning selle ürituse initsiaatorit ja korraldajat Toomas Aru selle inspireeriva tellimuse ja sündmuse eest.