1) 2006.a. viidi läbi radoonikiirguse mõõtmine, mille tulemuseks oli kiirguse miinimummäära ületamine kordades koolimaja kõige uuema korpuse garderoobis ja lasketiirus ning arvutiklassis. Radoonikiirgus teatavasti avaldab tervisele olulist kahju kui nendes ruumides viibida pikemat aega. Oleme tellinud kordusanalüüsid, kuid ekspertide arvamuse kohaselt ei kao kiirgus kuhugi kui ta juba olemas on.

2) Koolimaja on ehitatud erinevatel aegadel kuni 600 õpilasele. Täna õpib Haljala Gümnaasiumis alla 300 õpilase ning see arv jääb muutumatuks aastakümneteks. Või kui, siis vähenemise suunas. Projekteeritud klassiruumid on suured, palju on alakasutuses igasuguseid nurgataguseid ja muid tehnilisi ruume.

3) Hoone ehitamisel on järgitud ENSV aegset ehitustava, järgimata on jäetud kõige olulisem - energiatõhusus ja sellest saavutatav sääst. Majanduskulud on suured, mistõttu maksame palju ja ei millegi eest.

4) Alati on kasulik õppida enda või teiste vigadest. Meie oleme õppinud lasteaia rekonstrueerimise vigadest. Kui lasteaeda ehitati, jäid püsti vaid välisseinad ja ka siis tuli osa seinu uuesti üles laduda. Ehk lihtsam oleks olnud ehitada uus kui kõpitseda vana.

Väga oluline on järgida ka ajatelge. Olukorras, kus eelmise Euroopa Liidu finantsperioodi vahenditega rekonstrueeriti või ehitati valmis enamus Lääne-Virumaa haridusasutusi, oleme eelisseisundis ning tegutseme vaimus, kus soovitud raha jõuaks meieni uue perioodi esimesel poolel ehk 2015.a alguses. Kõik vajalikud ettevalmistustööd selleks peavad olema aga tehtud hiljemalt 2014.a lõpuks. Ideekonkursi korraldamiseks ei ole meil aega ega raha. Koostöös kooliga oleme koostanud lähteülesande ja ruumiprogrammi, andes arhitektidele loomingulise vabaduse.

Lisaks atraktiivsele ja inspireerivale õpikeskkonnale kavandame tegevusi multifunktsionaalselt - osutades koolihoone baasil vallaraamatukogu teenuseid, täiskasvanute täiendkoolitusi, säilitades kodulootoa eksponaate, pakkudes õpilaskodu majutust ja noortele vabaaja veetmise võimalusi.

Arhitektuurse eskiisprojekti kuvand peab valmima selle aasta mais ning seejärel saame välja kuulutada põhiprojekteerimise riigihanke, mis kestab hinnanguliselt 1 aasta ehk kuni kevadeni 2014. Järgmise aasta teises pooles selguvad uued rahastamise reeglid ja meetmed, mis võimaldavad läbi viia ehitustööde riigihanke ning koostada rahastamistaotlus.

Kui ehitusfirmad oma töödega tähtajaliselt hakkama saavad, peaks uus koolimaja oma õpi- ja loomekeskkonna avama juba 01.septembril 2016 aastal.