Mida varem, seda parem
Sõber Karu sai Juuru lasteaia lastele tuttavaks sõbrapäeval, kus ta ennast tutvustas, lastega koos laulis ja mängis. Väikesed karud olid lapsi ootamas juba rühmas. Projekt annab õpetajatele võimaluse tegeleda kiusamise ennetamisega teadlikumalt ja ka vahendid selle teostamiseks. Selleks, et metoodikast oleks kasu, korraldatakse iganädalasi „karukoosolekuid", kus arutatakse mõne teemakaardi üle, millel on peal pilt mõnest lasteaiaelus ette tulevast situatsioonist või arutatakse erinevate mõistete üle. Mis on üksindus, hoolivus, armastus, sõprus, kadedus, milline võiks olla hea kaaslane? Koosoleku üks oluline punkt on ka massaaž, mis on osa laste mittesõnalistest headest suhetest. Selline sõbralik tegevus peaks mõjutama laste sotsiaalseid suhteid ja parandama sallivust.
Projekt aitab kaasa ka koolieelse lasteasutuse riiklikus õppekavas eeldatud sotsiaalsete ja enesekohaste oskuste kujunemisel. Riikliku õppekava alusel mõistetakse sotsiaalsete oskuste all lapse oskusi teistega suhelda, tajuda nii iseennast kui ka partnereid, võtta omaks ühiskonnas üldtunnustatud tavasid ning lähtuda eetilistest tõekspidamistest. Enesekohaste oskus-te all mõistetakse lapse suutlikkust eristada ja teadvustada oma oskusi, võimeid ja emotsioone ning juhtida oma käitumist. Õppe-ja kasvatustegevuse tulemusel peaksid 6-7-aastase lapse sotsiaalsed ja enesekohased oskused olema näiteks järgmised:
- püüab mõista teiste inimeste tundeid ning arvestada neid oma käitumises ja vestluses;
- tahab ja julgeb suhelda - huvitub suhetest ja tunneb huvi teiste vastu;
- hoolib teistest inimestest, osutab abi ja küsib seda vajadusel ka ise;
- oskab teistega arvestada ja teha koostööd;
- loob sõprussuhteid;
- teeb vahet hea ja halva käitumise vahel;
- mõistab, et inimesed võivad olla erinevad;
- järgib kokkulepitud reegleid ja üldtunnustatud käitumisnorme;
- suudab oma emotsioone kirjeldada ning tugevaid emotsioone, nt rõõmu, viha, sobival viisil väljendada;
- oskab erinevates olukordades sobivalt käituda ning muudab oma käitumist vastavalt tagasisidele;
- tegutseb iseseisvalt ja vastutab oma käitumise eest.
Võrreldes numbrite või kirjatähtede selgeks õpetamisega on sotsiaalsete ja enesekohaste oskuste ning õigete väärtuste juurutamine palju raskem, seda enam, et mõnel inimesel võib eeltoodud oskuste välja arendamiseks ja lihvimiseks kuluda terve elu. Seetõttu on programm lasteaiale sobiv ning õpetajatele toetav ja abistav.
Kiusamise ennetamise puhul sobib ütlus: „Mida varem, seda parem."