Raivo Uukkivi: avalikult kasutatavatest teedest ja omaniku „hirmudest“
Vajalik on selline kokkulepe mõlemale poolele, sest lepingu olemasolu võimaldab tee hoolduseks kasutada eelarvevahendeid, kuid kindlasti pole vähe tähtis asjaolu, et selle leppega on võimalik vabastada teealune maa maksust. Vallavalitsuse initsiatiivile vastuseks laekunud erinev tagasiside andis käesoleva artikli kirjutamiseks põhjuse. Alustame algusest Seadusandlus annab aluse Tüüpolukorrad ja tagasiside näiteid vallavalitsuse ettepanekule
Esimene tüüp esindab neid kaasuseid, kus avaliku kasutusega tee teenindab rohkem kui ühte huvitatud isikut (maaomanikku, ühiskondlikku hoonet vms).
On ka kolmas variant, mille puhul avalik tee rajatakse kinnisvaraarenduse käigus. Nendega antud juhul probleeme pole, sest siin reguleeritakse küsimused juba planeerimismenetluse käigus.
Kordan ka eelöeldut, et lepingu sõlmimisel on võimalus kasvõi maamaksust vabastamine. Kohalikule omavalitsusele annab lepingu olemasolu põhjenduse miks eramaal kulgevat teed hooldada (remont, planeerimine, lumetõrje). Mis puudutab neid erateid, milliseid kasutavad üks-kaks naabermajapidamist enda kinnistule pääsemiseks, siis siin küll võib, kuid ei ole ilmtingimata vaja sõlmida lepingut kohaliku omavalitsusega, samas on soovitav reguleerida teekasutus maaomanike vahel, et vältida võimalikud tulevikuvaidlused, mis päeva lõpuks toovad vaid rahalist, ajalist ja närvikulu kõikidele osapooltele.