“Kui suur on tegelik kuusissetulek neil inimestel, kellele on võimaldatud iga päev sõita tasuta tööle ja koju 100 km valla autoga ning kes on need inimesed?” küsis ta.

Pealegi on tegemist teise omavalitsuse kodanikega, kelle tulumaksust ei laeku Torgu vallale sentigi. “Vallavanem tuli tööle ja leidis võimaluse esimesest päevast alates omas vallas elada ning sama peaks sobima teistelegi,” kirjutas Sepp vallalehes.

Ariita Sepp uuris, mitu protsenti Torgu valla elanikest, kes maksavad tulumaksu, töötab väljaspool oma valla piire. “Kõigil neil on tööle ja koju saamine inimese oma probleem (mõnel ehk maksab sõidu tööandja),” osutas Ariita Sepp.

Vallavanem Tiit Põld vastas samas, et varasema kahe sõiduauto asemel on vallal nüüd üks uus ja korralik, millega teevad vajalikke töösõite nii vallavanem kui ka kõik vallamaja töötajad.

“Kaugus Kuressaarest, ilma milleta ei saa vald toimida, on 55 km ja nii suurte vahemaade tagant praeguse palgataseme juures kedagi isikliku autoga sõitma panna ületab minu veenmisoskuse,” teatas Tiit Põld vastuseks Ariita Sepa kriitikale.

“Liinibuss iga päev ei käi ja kui käikski, siis ega need bussipiletid odavamad ei tule,” nentis ta.
Saarte Hääl palus vallavanemal vastata veel mitmele küsimusele, saamaks aimu, mis alustel Torgu vallavalitsus oma töötajatele nimetatud boonust maksab.

Saarte Hääle arvutuse järgi sõidetakse Torgu valla Peu-geot 308-ga, mille vallavalitsus 2011. aasta lõpul Kuressaare Autoteenindusest 14 600 euro eest välja ostis, igas kuus umbes 2700 kilomeetrit.

Seda siis, kui iga tööpäev sõidetakse 2x 55 km Kuressaare ja Torgu vallakeskuse Iide vahet, millele lisandub paar-kolmkümmend kilomeetrit igapäevaseid vallasiseseid sõite. Kütust kulub sellele igas kuus umbes 260 ja aastas 3120 euro eest. Sõiduki kindlustusmakse on 342 eurot aastas.

Tiit Põld kinnitas Saarte Häälele, et arvutused on ligilähedaselt õiged, kõiguvad kuude lõikes.

“Sõltuvad sellest, kui palju on sotstöötajal või vallavanemal hädavajadus väikse autoga sõita,” viitas vallavanem. “Sotstöötaja on muidugi suurte kogemustega ja proovib nii sättida, et oluline saaks bussiga sõidu päevadel — kas siis Salmele või linna — korda aetud.”

Tiit Põllu sõnul pole siiski harvad ka juhused, kus hommikul tuleb linna minna ja õhtul tagasi tulla. Sotsiaalministeeriumi pakutud tasuta elektriautot Torgu vald ei võtnud, sest teised autod olid enne olemas: “Elektriauto oleks meile ülearune olnud.”

Tiit Põllu väitel on Kuressaares elavate vallatöötajate tööle ja tagasi koju sõitude puhul tegemist töösõitudega ning töötajad täidavad korralikult sõidupäevikut. “Sõidab kolm olulist spetsialisti ja kui mitte kõigil, siis ühel ikka on tööasjad ajada,” kinnitas vallavanem. Tema sõnutsi on valla toimimiseks mitmeid võimalusi ning Torgu praegune korraldus on üks variant.