Arendajate ootuses: valla territooriumil on krunt, kus tänavavalgustid olemas, teid veel mitte
Arenevad piirkonnad on hädas sellega, et ehitusbuumi ajal ei nõutud arendajatelt garantiisid, mis oleks taganud mõistliku arendamise koos taristu väljaehitamisega. Kohila vald Raplamaal on samuti üks neist paikadest, mis on viimastel aastatel elanikke juurde saanud ning see tähendab, et siin on toimunud ka hoogne elamuehitus.
Valla avalike suhete juhi Jaanus Kõrva sõnul pääses Kohila vald hullemast tänu sellele, et buum jõudis nendeni hiljem.
„Kohila valla olukord on näiteks Saue valla omast pisut erinev, kuna buumi aeg jõudis meieni 2-3 aastat hiljem. See võimaldas naabervaldade vigadest õppida ja nõuda arendajatelt lepinguga garantiisid teede ja muu infrastruktuuri välja ehitamiseks. Aeg-ajalt tekitab see arendajates proteste, et miks takistatakse valla arengut," selgitas Kõrv.
Ehituskrundid ootavad arendajat
Masu ei jätnud puutumata ka Kohilat, nii jäid mitmed detailplaneeringud teostamata ning on isegi paiku, kus teed on olemas, aga maju ei ole. Kas arendajad leiavad peagi taas tee Kohilasse?
„Praegu on Kohila vallas piisaval hulgal täisehitamata ehituskrunte, kus teed on korralikult välja ehitatud (näiteks Kohila aleviga külgnevad Mesika ja Ristiku tänava piirkonnad). Lisaks on veel selliseid kinnistuid, kuhu pole ei maju ega teid ehitatud, see-eest on aga detailplaneeringud tehtud. Mõnesse sellisesse kohta on jõutud ka elekter vedada. Näiteks ühel kinnistul on elekter veetud, kapid sõna otseses mõttes heinamaa peal olemas, isegi tänavavalgustuspostid on püsti, ainult teed pole teha jõutud, enne tuli masu peale," kirjeldas Jaanus Kõrv.
Juhul kui taristu puudub, seisab arendajatel kõigepealt ees teede ja muu infrastruktuuri väljaehitamine ja alles siis saab hakata elamukrunte müüma. Jaanus Kõrva sõnul hoiab siin vald kindlasti silma peal.
Üks arendaja, kelle planeering kehtestati 2003. aastal, on Aespa piirkonnas teadaolevalt siiski ka pankrotti läinud. Siis ei sõlminud vald veel ka lepinguid arendajatega. Õnneks on seal korralik teepõhi enne pankrotti ikkagi välja ehitatud.