„Rikutud plakatid asendatakse või eemaldatakse esimesel võimalusel, sest need pole kellelegi meeldivad vaadata,“ ütles Pukk Delfile.

Küsimusele, miks plakateid rikutakse, on tema sõnul sama raske vastust anda kui sellele, miks näiteks majaseinu või bussipaviljone soditakse. „Ilmselt tuli kellelgi peale vastupandamatu tuju natuke "nalja teha",“ pakkus Pukk.

Sotsiaaldemokraat Urve Palo sõnul otsustati soditud sotside plakat Merivälja teel ära vahetada. „Mul on kahju neist inimestest, kelle käsi tõuseb teiste tööd ja vaeva rikkuma ja kelle lastetuba sellist käitumist lubab,“ rääkis Palo. „Olgu see omal initsiatiivil või kellegi tellimusel. Olgu selle ajendiks protest millegi või kellegi vastu või poliitiline võitlus. See ei oma kokkuvõttes tähtsust.“

Palo sõnul otsustasid Viimsi sotsiaaldemokraadid sellisele käitumisele vastu hakata huumoriga ja seetõttu postitas ta oma Facebooki "kaunistatud" plakati koos alltekstiga: „Nägu pole tähtis, sisu loeb! Vali sotsiaaldemokraadid!".

Politseile teatatakse sodimisest vähe

Politsei- ja piirivalveameti pressiesindaja Tuuli Härson tõdes, et üldiselt sellistest asjadest politseile teada ei anta ning reklaamipinna haldaja lihtsalt vahetab plakati välja.

Härson lisas, et kindlasti ei ole plakatite sodimisjuhtumid ka ainult valimisreklaamiga seotud. „Plakatite rikkumise süüteona kvalifitseerimine sõltubki eelkõige selle teo eesmärgist,“ selgitas ta. „Kui tegemist on huligaansusega, siis võib sodija vastutusele võtta avaliku korra rikkumise eest.“

Kui näiteks on reklaamtulba klaas katki visatud või suurema plakati sodimisega olulist kahju tekitatud, siis võib tegu kvalifitseerida asja rikkumise või hävitamisena.

Kui aga reklaamplakatite rikkumise või eemaldamisega üritatakse ühe kandidaadi valimistel kandideerimist sihilikult takistada, siis võidakse menetlust alustada ka karistusseadustiku paragrahvi alusel, mis käsitleb agitatsiooni takistamist.

Härson pakkus, et sodija motivatsioon sõltub ilmselt mitmetest asjaoludest – näiteks hetkeemotsioonist, võimaluse olemasolust, kambavaimust, alkoholist või ka igavusest.

Plakatid teavitavad kandidaatidest

Palo sõnul loeb see, millised on kandidaadi ideed ja nägemus oma valla või linna arengust. „Kui palju ta on valmis oma kodukoha paremaks muutmise nimel tööd tegema,“ selgitas Palo. „Oma mõtetest on, aga võimalik rääkida siis, kui inimesed on teadlikud, kes üldse tema kodukohas kandideerivad. Alles seejärel saab tunda huvi sisu vastu.“

Ehkki tänavareklaam moodustab ainult väikese osa sotside valimiseelsetest tegemistest, seisneb teine oluline põhjus, miks kandidaatide reklaame tänavale ülesse pannakse, Palo sõnul põhimõttes: "Kui sind ei ole nähtaval, siis sind pole olemas".

Ka Taavi Pukk märkis, et välireklaam on erakondade valimiskampaania osa, kuid see on seatud ajalise piirangu tõttu muutunud oluliselt väiksemamahuliseks.

„Reklaam on teavitamine: inimeste teavitamine lähenevatest valimistest ja kandidaatidest, teavitamine oma loosungitest ja valimislubadustest,“ vastas Pukk küsimusele, miks erakonnad plakateid üles panevad. „Poliitilisel välireklaamil on kahtlemata oma teatud mõju sõltuvalt inimesest - kellele rohkem, kellele vähem.“