Karilaiu sõnul selgub majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist maavalitsustele saadetud kirjast, et tasuta ühistranspordile tõmmatakse Partsu poolt poliitiline sein ette.

"Matemaatika soosib igati piletita sõitu kõigile, aga Parts ähvardab kogu dotatsiooni mehhanismi siis Haapsalu kahjuks ümber arvutada," selgitas Karilaid. "Juhan Partsi ajal Haapsallu tasuta sõitu ei tule, sest sõda majandusministeeriumiga käiks täna meile üle jõu, oleks linnale lihtsalt kahjulik. Kui vaadata arve, siis on selline suhtumine arusaamatu ja poliitiliselt väiklane."

Ministeerium saatis maavalitsustele kirja, milles andis suuniseid ühistranspordiseaduse korrektseks rakendamiseks ehk teisisõna selgitas, miks ei saa omavalitsustes Haapsalu ja Ridala idee näitel ühistranspordis pileteid kaotada.

Ministeerium mitte ainult ei teatanud, et tasuta bussisõitu Haapsalus ja Ridalas planeeritud kujul ei tule, vaid andis ka teada, et kahte omavalitsust läbivate linnaliinibusside käigushoidmine jääb tulevikus omavalitsuste kanda ja riigilt enam toetust ei maksta. Haapsalu ja Ridala tahtsid tasuta sõitu rakendada kolmel bussiliinil, mis teenindavad nii linna kui ka valla inimesi.

Haapsalus saavad praegu tasuta sõita pensionärid ja Ridalas kooliõpilased. Kahe omavalitsuse plaani kohaselt võiks aga tulevikus olla kolmel bussiliinil priiküüt kõigil reisijail, olenemata sellest, kus nad elavad.

Haapsalu linna ja Ridala valla juhid ning volikogude esimehed tegid 4. septembril Lääne maavanemale ettepaneku, mille kohaselt saaks riik neilt kätte sama tulu, mis praegu tuleb otse reisija taskust. Praegu maksab Haapsalu pensionäride tasuta ühistranspordi eest riigile ligi 63 000 eurot. Ridala maksab Haapsalus koolis ja huviringides käivate õpilaste eest 23 000 eurot. Kõigi teiste reisijate piletitulult teenib riik umbes 60 000 eurot, mille ongi Ridala ja Haapsalu valmis reisijate eest maksma.

Jutuks olevast kolmest linna bussiliinist kaks sõidavad Haapsalu piirest välja Ridala valda. Haapsalu linnapea Urmas Suklese sõnul on bussid praegu pooltühjad. Konkursiga leitud vedaja saab riigilt kilomeetri pealt 80 senti toetust. Vedaja saab selle summa riigilt kätte igal juhul, hoolimata reisijate hulgast. Kui reisija ostab pileti, siis see raha läheb otse riigile. Seega pole vedaja huvitatud, et reisijate arv oleks suurem, sest tema tulu sellest ei suurene.