On vana tõde, et kala hakkab mädanema ikka peast ja mobiilside kvaliteedi tagamisel sama tarkust mõõduks võttes, asume meie küll päris kala sabauimel. Nagu eelmises vallalehes mainisin, ei peitu parema ühenduse võti ka mitte vallamaja seifis. Seega on tegu tükk maad mastaapsema probleemiga. Nagu loodetavasti oleme omandada jõudnud, algab suuremate murede lahendamine teadmistepõhises ühiskonnas probleemi kaardistamisega. Edasi on suur tõenäosus, et kutsutakse kokku koosolek või konverents, moodustatakse töögrupp või komisjon (soovitatavalt ministeeriumide ja ametkondade vaheline), tellitakse riigihanke korras uuring, siis tasuvusuuring, seejärel välisekspertidest koosneva komisjoni hinnang. Vahepeal on aga ääremaa allesjäänud asukad juba satelliitsidele üle läinud ja ongi aeg premeerida kõiki eelloetletuid probleemi eduka lahendamise eest. Tehtud!

Võib siiski minna ka teisiti, nagu selles muinasjutus, kus eite-taati vanuigi tite said ja see hällis kisas ning magama ei tahtnud jääda. „Tea kui laulaks talle õite unelaulu?", kriiskas eit kileda häälega. Taat mõtles hetke ja kostis: „Tea kui katsuks algul ikke heaga." Kuna lugu nii lühike ongi, siis ju see heaga lõppeski.

Kuna elame moodsal ajal ja sajandi number on 21, ei näi me sedakorda pääsevat ilma oma valla mobiilside kitsaskohtade kaardistamiseta. Mis järgmisena juhtub, jäägu asja huvides esialgu nende ridade kirjutaja väikeseks heasoovlikuks salaplaaniks. Ja olgu kohe ka öeldud, et halva õnne korral ei juhtugi midagi, aga hullemaks ka ei lähe. Riigibussi ootamine tundub siiski kiduravõitu lohutusena.

Üleskutse ääremaalt on aga lihtne nagu Lenini õpetus. Selle lehenumbri ilmumise päevast alates on kõigis valla viies poes (Mõtsu, Mobi, Saulepi ja mõlemad Varbla poed) igal vallas elaval, töötaval või suvitaval-talvituval mobiiltelefoni kasutajal võimalik teha isiklik sissekanne küsitluslehele. Ära tuleb märkida oma nimi, koduküla nimi, Teid teenindav mobiilsideoperaator ristikesega, mobiilside kvaliteet Teie isiklikul hinnangul viie palli süsteemis samuti ristikesega, eelviimasesse lahtrisse saate soovi korral oma võimaliku rahulolematuse põhjuse kirja panna ning viimasesse lahtrisse on tarvis Teie allkirja. Kogu protseduur ei tohiks aega võtta üle paari-kolme minuti. Mida rohkem küsitluslehtede täitjaid kokku saame, seda rohkem on lootust, et lool on õnnelik lõpp nagu eide-taadi titeuinutamisel.

Siinkohal saagu kõigile südamele pandud, et küsitluslehte palume igaühel täita ikka ainult ühel korral või kui olete rohkema arvu operaatorite klient, siis iga operaatori kohta eraldi . Side kvaliteedi hindamisel püüdke olla objektiivne. Hindele 5 vastab korraliku kuuldavusega ühendus igas toas, õues, laudas, põllul, metsas, mis ei katke enne Teie soovi, ei „haki" ja ei anna Teile sisse helistajatele regulaarselt teada, et olete levist väljas, kuigi kõnnite sisselülitatud ja laetud akuga telefon taskus. Küsitlusest ärgu jäägu kõrvale ka need, kes oma mobiilsidega igati rahul on.

Olgu selle kala mädanemise ja vanainimeste muinaslooga kuidas on, aga tean omakandis paljusid, kel kehva mobiili-ühenduse tõttu on jäänud mõnigi kiire ja tähtis asi ajamata. Nõndanimetatud netipulk, mis arvuti külge käib, omab meie külas vaid endas sisalduva plastmassi ja metalliraasukese väärtust utiilina. Mis kaugtööst või kodukontorist me siin rääkida saame, mida edumeelsed regionaalpoliitikud agarasti propageerivad. Hea, kui häda korral abi õnnestub kutsuda. On ju olemas soodsate hindadega juunior-, seenior-, pere- ja ei tea veel, mis imepaketid. Miks siis ei ole ääremaa-paketti? Maksame täie rauaga, aga teenust saame hea kui poole jagugi...

Küsitluslehtede täitmise viimane kuupäev on 28. veebruar 2014.
Edasi kaardistame saadud tulemused ja võrdleme neid mobiilside operaatorite poolt esitletavate kaartidega. Tulemused ja kõik sellele järgnev saab kajastatud vallalehes. Oleksin väga üllatunud, kui need omavahel klapivad ja sestap tundub mulle, et midagi on mäda selles Eesti Vabariigis, vähemalt regionaalpoliitiliselt...

Küsitluslehtede täitjaid ette tänades,
Mart Saarso Kidise külast