Kommunikatsioon on võrdlemisi keeruline teema, millega vallaametnikud igapäevatöös pidevalt kokku puutuvad. Kui ikka õigel ajal oma häid mõtteid teistele selgitada ei suuda ja vastukaaluks ise teisi kuulata ei oska, siis peab tahes-tahtmata tunnistama, et üht-teist on oma ametis veel õppida.

Suuremates organisatsioonides on avalikkusega suhtlemise korraldamiseks tööle võetud eriharidusega spetsialistid. Märjamaa vallas samaväärne professionaalne baasettevalmistus ametnikel puudub, kuid vastavaid ülesandeid täitev töötaja avalike suhete nõuniku näol on olemas. Selline olukord on olnud meie vallas kogu senise eksistentsi jooksul.

Loomulikult on vallaametnikel, kes tööalaselt vähem või rohkem elanikega suhtlevad, õigus ja kohustus edastada adekvaatset ja tõest infot vallavalitsuse tegevusest oma pädevuse piires, välja arvatud andmekaitse seadusega piiratud informatsioon. Ametnike koolitusprogrammides sisalduvad muuhulgas ka kommunikatsiooniteemalised koolitused, seega ei saa väita, et tegutsetakse ainult ja alati „omast tarkusest".

Põhilisteks avalikkusega suhtlemise vahenditeks peale isiklikku suhtluse on valla infoleht Märjamaa Nädalaleht ja valla koduleht. Mõlemad kajastavad regulaarselt vallas toimuvat ja ühtlasi informeerivad avalikkust vallavalitsuse ja volikogu tegevustest. Volikogu istungite helisalvestis ja põhjalik protokoll on kõigile kättesaadav kodulehel.

Dokumentidest huvitatutele soovitan valla dokumendiregistrit, mille juurde pääseb samuti kodulehelt. Mõistan, et kaugeltki kõik ei pruugi huvituda ainult toimunust, vaid ka tulevikus kavandatavast.

Veel rohkem pakuvad ehk inimestele huvi otsustega kaasnevad mõjud ja protsessid, ning kuidas need mõjutavad inimeste igapäevaseid tegemisi. Peab tunnistama, et taolise info edastamisel on veel arenguruumi. Selle üheks näiteks sobib ka R. Rähni artiklis mainitud jõuluaegne kommipakkide jagamine.

Laskumata üksikasjadesse, peab tõdema, et ümberkorraldused peaaegu traditsiooni tähendusega ettevõtmises, nagu Märjamaa vallas on jõulude ajal valla kulul lastele kommipakkide kinkimine, vajab professionaalsemat lähenemist, kui seda antud juhul teha suudeti. Ei piisa sellest, et ümberkorralduses lähtutakse ainult varasemast praktilisest kogemusest ja nn mõistlikkuse printsiibist, vaid paralleelselt ja ennetavalt on vajalik ka avalikkuse teavitamine ja arvamusuuring. Vallavalitsuse nimel palun vabandandust nende ees, kellele antud juhtum asjatuid ebameeldivusi põhjustas.

Vallavanema esinemistesse kohalikus lehes saab suhtuda mitmeti. Möönan, et Märjamaa Nädalalehes ei ole see olnud väga tihe ja rohkem nö vajaduspõhine.

Selle eesmärgiks on mitte kujundada ajalehest nn vallavalitsuse hääletoru ehk teisiti öeldes püüda leht hoida puhtana poliitilistest tõmbetuultest. Sõltumatu ajakirjandus võib mu sõnade peale õigusega muiata, sest leht on omavalitsuse poolt doteeritav, aga rohkemat kui tsenseerimisest ja populismist hoidumine, taolise lehe puhul sõltumatuse näitamiseks teha ei anna. MN on riigi omavalitsusmaastikul suhteliselt haruldane nähtus, nagu kohalikud nädalalehed üldse. Kindlasti ei tasu teda võrrelda enamiku omavalitsuste väljaannetega, mis ilmuvad kord kuus ja kohati ka kohaliku vallavanema toimetatutena.

Leian, et rahvaga suhtlemine on vallavanema üks tähtsamaid ülesandeid, mida saab teha mitmeti ja eri kanaleid pidi, muuhulgas ka kohalikku lehte kirjutades. Kuid vähem oluline pole ka eri arvamuste kajastamine ning inimestele vajaliku info õigeaegne vahendamine.

Märjamaa vallavalitsus on kommunikatsiooniga seonduvat arutanud hiljuti oma istungil, mil leiti, et kardinaalseteks ümberkorraldusteks avalike suhete vallas vajadus puudub. Kuid iga üksikametniku tasandil peab siiski toimuma pidev töö ja koolitus, et minimiseerida kas või hajameelsusestki tingitud möödalaskmisi. Vallavanema perioodilisi ülevaateid kohaliku omavalitsuse tegemistest leheveergudel peeti asjakohaseks.

Isiklikult arvan, et need võiksid toimuda mitte tihedamini kui kord kvartalis. Elame infoajastul, kus eri kanalite hoomamatu hulk ja tehniliste vahendite mitmekesisus on ka infotarbijad killustanud.

Kunagi võis lehes ilmunud uudist arutada terve küla, nüüd peaks naabrilt enne arutelu ikka küsima, kas ta ka minu loetud uudisest teadlik on ja kas see teda üldse huvitab.

Märjamaa vallavalitsus ei ole siiani aktiivselt rakendanud uuemaid elektroonilisi suhtlusvahendeid nagu seda on Facebook, Twitter jm. Olles veidi kursis sellega kaasnevaga, pean tunnistama, et hetkel puudub nende vahendite efektiivseks kasutuselevõtuks piisav ressurss, aga ei välista, et sellelaadseid meetodeid tulevikus rakendatakse.

Lugupidamisega Märjamaa vallavanem Villu Karu