Kirjas regionaalministrile tõi Loksa linn välja üksikasjalikud ja objektiivsed põhjendused, miks tuleb just Loksa linn määratleda piirkondliku ühe tõmbekeskusena, paludes sellest tulenevalt regionaalministril erinevalt Harju maavanema poolt esitatud põhistamata ettepanekust Loksa linn regionaalse tõmbekeskusena määratleda.

Regionaalminister Loksa linna pöördumisele ühelgi viisil ei reageerinud.

20. jaanuaril 2014 saatis regionaalminister oma kirjaga nr 12-1/31-1 omavalitsustele kooskõlastamiseks omavalitsusreformi seaduse eelnõu (edaspidi eelnõu).

Eelnõust selgub, et hoolimata Loksa linna poolt regionaalministrile edastatud kirjast ei ole Loksa linna Harjumaa tõmbekeskuste hulgas eelnõuga määratletud (vt eelnõu § 2 lg 4 p 1). Ühtlasi ei nähtu eelnõu seletuskirjast ühtegi põhjust, millele tuginedes eelnõus sisalduv valik on tehtud ja miks Loksa linn tõmbekeskuste hulgast välja jäetud.

Eelnõu väljatöötamise käigus on eiratud nii Siseministeeriumi poolt tõmbekeskuste määratlemiseks väljatöötatud juhendis sätestatud põhimõtteid, konsultatsiooniettevõtte Hendrikson & Ko poolt sama juhendi alusel teostatud uuringu tulemusi, Harjumaa Omavalitsuste Liidu poolt Harju maavanemale esitatud arvamust kui ka Loksa linna poolt regionaalministrile esitatud põhjalikke seisukohti. Hoolimata Loksa linna pöördumistest ei ole Loksa linna tõmbekeskusena määratlemata jätmist mitte millegagi põhjendatud.

Loksa linn ei nõustu regionaalministri poolt omavalitsustele kooskõlastamiseks saadetud eelnõuga selles osas, millega on Loksa linn jäetud Harjumaal regionaalse tõmbekeskusena ilma igasuguseid põhjendusi esitamata ning sisulist diskussiooni pidamata, määratlemata.

PS § 154 kohaselt otsustavad kõiki kohaliku elu küsimusi ja korraldavad kohalikud omavalitsused, kes tegutsevad seaduste alusel iseseisvalt. Põhiseadus annab omavalitsustele laiaulatusliku autonoomia (sh õigussubjektsuse garantii) ja iseotsustusvabaduse, mida saaks piirata ainult erandolukorras kui seda õigustab mingi samasuguse väärtusega põhiseaduslik õigushüve.

Kavandatud seaduse eelnõust on välja loetav, et eelnõu eesmärgiks on liita tõmbekeskustena määratletud omavalitsustega need omavalitsused, mida seaduses tõmbekeskusena ei määratleta. Nimetatuga piiratakse tõmbekeskuse loetelust väljajäävate omavalitsuste toimimist iseseisvate omavalitsustena.

Vabariigi Valitsuse 22. detsembri 2012 määrusega nr 180 vastu võetud „Hea õigusloome ja normitehnika eeskirja" § 3 kohaselt peab seaduseelnõu olema kooskõlas Eesti Vabariigi põhiseadusega ning eeskirja § 5 kohaselt seaduseelnõusse kavandatud isiku õiguste ja vabaduste piirangud peavad olema asjakohased ja proportsionaalsed eesmärgiga, mida seaduseelnõu avalikes huvides taotleb.

Käesoleval juhul pole aru saada, millisel asjakohasel põhjusel on Loksa linn eelnõus tõmbekeksuste loetelust välja jäänud, kuidas toetab Loksa linna väljajätmine piirkondlike tõmbekeskuste loetelust eelnõus kavandatud eemärkide täitmist ning kuidas on kavandatud piirangud kooskõlas põhiseaduslike väärtustega.

Tulenevalt eeltoodust pöördus Loksa linn veelkord regionaalministri poole, edastades selgitustaotluse ka õiguskantslerile, Harjumaa Omavalitsuste Liidule ja Harju maavanemale.