See, et õppetöö ja õueskäigu ajal on rühmas korraga kolm täiskasvanut, on süsteemi suureks plussiks. Nii saab õpetaja lisavõimalusi tegevuste planeerimiseks: näiteks on õppetöö ajal assistendid just nagu õpetaja rollis, toetades lapsi individuaalselt või siis gruppe. Kui on vaja osade lastega süvendatult tegeleda, saab üks assistent teiste lastega õue või saali minna. Praeguses süsteemis on õueskäik õpetaja jaoks sageli keeruline ja vastutusrikas ülesanne - kuidas jälgida korraga 20 ja enamat last või kes on lastega siis, kui kellelgi on vaja vahepeal tuppa minna. Kui rühma meeskonnas on kohal kolm täiskasvanut, siis üks assistentidest korrastab rühmaruume, samal ajal kui õpetaja teise assistendiga lastega õues tegeleb.

Õpetaja vastutab kogu õppetegevuse protsessi eest

Õpetaja planeeritud tegevusi aitavad ellu viia abid ehk assistendid, kelle töö muutub oluliselt mitmekesisemaks. Kui õpetajast saab õppetegevuse ettevalmistaja ja ka meeskonna juht, siis assistendid on uues süsteemis õpetaja antud ülesannete elluviijad.

Assistendi ettevalmistus peab võimaldama tal olla õpetaja abi õppetöös ning samuti tuleb tal hakkama saada õpetaja alustatud tegevuste lõpuleviimisega, käia iseseisvalt koos lastega õppekäikudel ning osaleda õuetegevustes.

Olulisem argument uue süsteemi puhul on see, et üks õpetaja vastutab kogu õppeprotsessi eest ja omab igapäevast ülevaadet lapse arengust. Ta teab täpselt, kuhu mingi teemaga jõuti, mis konkreetsel lapsel pooleli jäi ja kust järgmisel päeval jätkata, mida on konkreetse lapse puhul vaja edasi arendada. Lisaks on õpetaja sunnitud oma oskusi jätkuvalt arendama, sest sageli on kujunenud nii, et üks õpetaja on pädevam ja tegeleb rohkem näiteks arvutamise õpetamisega, teine kõne ja keele või joonistamisega. Praegune töökorraldus tekitab paratamatult rühma õpetajate vahel ka teatavat konkurentsi.

Õpetaja tööaja osas annab ühe õpetaja süsteem võimaluse teha oma tööd kvaliteetsemalt, sest õpetaja tööaeg on lühem - iga päev nt kella 8.00-14.00. See tähendab, et õpetaja ei väsi nii ruttu ja töö lastega on efektiivsem. Lapsele on tagatud samal ajal turvaline lasteaiaelu, sest ta saab rohkem individuaalset tähelepanu kas õpetajalt või assistentidelt.

Assistentide tööaeg uues süsteemis on meeskonnas kokkulepitav, kuid üldiselt alustab üks hommikupoolikul varem ja teine hiljem.

Õpetaja äraolekuajal asendab õpetajat assistent

Mõne lapsevanema jaoks võib muret tekitada see, et otseselt ei kohtu nad õpetajaga hommikul ega õhtul. Kuid õpetajapoolne info jõuab lapsevanemani asjaga hästi kursis olevate assistentide kaudu. Nemad oskavad lapsevanemale anda tagasisidest lapse päeva kohta. Õpetajaga saab iga vanem samuti kohtuda, selleks lepivad õpetaja ja vanem kokku kindla aja.

Mis juhtub aga siis, kui õpetaja haigestub? Sellisel juhul toimub tegevus assistentide eestvedamisel ja vastutusel.

Ühe õpetaja süsteem on käivitunud Viimsis

Ühe õpetaja süsteemi rakendamisega on hea algust teha Rae valla uutes lasteaedades. See annab võimaluse komplekteerida personal kohe vastavalt teistsugustele ootustele - hea, kui assistentidel oleks lisaks lapsehoidja kutse ning õpetajad valmis uueks väljakutseks hakata väikese meeskonna juhiks.

Ühe õpetaja süsteem on kasutusel paljudes Euroopa riikides ning Eestis on selle esimesena kasutusele võtnud MLA Viimsi Lasteaiad, kus seda on rakendatud alates 2012. aastast. Täielik üleminek on planeeritud kümne aasta jooksul, hetkel töötab nii 34 rühmast 8. Ka Tartu lasteaedades on arutatud uuele süsteemile minekut, aga kuna see on seotud konkreetselt iga asutuse töökorraldusega, siis on jäetud see juhtkonna otsustada. Uuele süsteemile üleminekut on toetanud Haridus- ja Teadusministeerium ning Tallinna Ülikooli kasvatusteaduskond on võtnud teema uurimisobjektiks.
__________________________________________________________________________

Viimsi Lasteaiad direktor Margery Lilienthal tunneb uut
lasteaia töökorraldussüsteemi tänu oma kogemustele väga hästi.
Haridusspetsialist Marju Randlepp palus Margeryl vastata kolmele
küsimusele.

Kuidas hindate praegu lastevanemate rahulolu ühe õpetaja süsteemiga?

Hetkel on lastevanemad, kelle käest oleme tagasisidet küsinud, väga
rahul. Nad on rahul just sellega, et saavad alati terve päeva osas
vajaliku info iga inimese käest rühmas. Kunagi ei ole juhust, kus keegi
ei tea midagi. Täpsema vastuse saame mais, kui oleme küsitluse teinud.

Kuidas õpetajad lastevanematega suhtlevad?

Õpetajad suhtlevad lastevanematega hommikul lühidalt ja pikemaks
vestluseks lepivad aja kokku (üldjuhul kella 13.00-15.00, aga saab ka
muusika- ja liikumistegevuste ajal). Ka meil tekkisid alguses samad
küsimused. Kui aga küsisin, kas vanemale meeldiks, kui ta tuleb oma
lapsele järele ja näeb, et kaks õpetajat omavahel vestlevad, vastati
eitavalt.

Mis vahet on, kas õpetajad suhtlevad omavahel või
lastevanematega? Seega on meeskonna roll ikka lastega tegelemine ja
lastevanematele antakse tagasisidet lühidalt, meie nimetame seda Päikese
edastamiseks. Aga pikemateks vestlusteks lepitakse aeg kokku lõunasel
ajal või muusika- ja liikumistegevuste ajal.

Kuidas saavad uues ja vastutusrikkamas süsteemis hakkama õpetaja assistendid?

Meil saavad kõik suurepäraselt. Loomulikult on tulnud ette ka vahetusi,
aga oleme veendunud, et seni tulebki vahetada, kuni kolmene meeskond
saab omavahel suurepäraselt hakkama ja oskab ka muresid üheskoos
lahendada.
Oleme panustanud meeskonnakoolitusse nii meeskonnatöös kui ka pedagoogilise poole osas.
________________________________________________________________________
Ühe õpetaja süsteemi PLUSSID:

  • nii õppekäikudel kui ka tegevustes korraga kolm täiskasvanut;
  • pedagoogiline juhtimine lihtsam ja selgem (korraldused ühele inimesele);
  • õpetaja teab täpselt, kus on lastega tehtud tööde järg;
  • õpetaja saab planeerida tegevusi paremini, sest ei ole üle koormatud;
  • tekib eneseteostuse võimalus aktiivsetele õpetajatest pensionäridele ja pedagoogilise keskeriharidusega õpetajatele, kes on oodatud töötama assistentidena; 
  • tekib eneseteostuse võimalus muu eluvaldkonna inimestele, kes tahavad lastega töötada.