Tema kinnitusel tasus vald sageli kaartide eest, mida tegelikult ei kasutatudki.

Kommunikatsioonijuhi selgitusel on Harku valla käesoleva aasta eelarves olnud seni õpilastranspordi korraldamiseks 294 000 eurot. Ühistranspordi Keskuse prognoosi kohaselt peaks ühe kuu omaosalustasu abil vald kokku hoidma umbkaudu 30 000 eurot aastas: „Täpne number selgub oktoobris, kui on selgunud väljastatud sõidukaartide ning omaosalustasust vabastatud õpilaste arv.“

Lastevanemad, keda omaosalustasu puudutab, tõstatasid teema Harku valla elanike Facebooki kommuunis. Nad heidavad vallavalitsusele ja volikogule ette, et juulis vastuvõetud otsus hakkab kehtima juba oktoobris. Esiteks tähendab see vanematele võrdlemisi ootamatut väljaminekut – kõige kaugemas tsoonis elav pere, kus kasvab kaks koolis käivat last, peab septembris maksma kaartide eest korraga omaosalustasu üle 90 euro. Septembris tuleb aga niigi teha veel kooliga seotud kulutusi. Teiseks leiavad vanemad, et kokkuhoiukoht peaks kajastuma ka vallaeelarves, kus oleks konkreetselt välja toodud, milleks ootamatult vastu võetud otsusega säästetud raha kasutatakse.

Kady-Ann Sutti sõnul lähtusid nad muudatuse rakendamisel õppeaasta algusest: „Kuna kooliaasta algab sügisel, siis hakkab ka muudatus kehtima sügisest. Küll aga ei rakendu see 1. septembrist, vaid 1. oktoobrist. Andsime sellega elanikele rohkem aega muudatusega kohaneda ning pere eelarvet ümber korraldada. Kuna 1. septembriks tuleb lapsevanematel teha kooli algusega seoses suuri kulutusi, siis leidsime, et elanike jaoks on lihtsam, kui koolikulu, mis läheb õpilaste ühistranspordi peale, tuleb maksta 1. septembri asemel 1. oktoobriks.“

Kuidas vallavalitsus kokkuhoitud raha kasutab, selgub pressiesindaja sõnul siis kui täpsed summadki: „Harku vallavolikogu määrab võimaliku lisaeelarvega raha täpse kasutamise. Põhimõtteline printsiip, millega arvestati muudatusotsuse tegemisel, on see, et kokkuhoitud raha kasutatakse just haridusvaldkonna hüvanguks.“

Delfi küsimusele, kas lastevanemate omaosaluse rakendamise asemel ei oleks hoopis võimalik muuta süsteemi, et vald ei tasuks väljavõetud sõidukaartide eest, vaid konkreetsete sõidukordade alusel, vastas Kady-Ann Sutt, et koostöös Ühistranspordi Keskusega on seda küll arutatud: „Oleme kaalunud varianti, et Harku vald tasuks reaalsete sõidukordade alusel. Paraku on sellise lähenemise puhul nii tellijal kui töövõtjal väga keeruline täpset sõitjate arvu ning kulusid ja tulusid prognoosida. Seetõttu oleme otsustanud väljavõetud kaartide alusel tasumise kasuks.“

Harku vallavolikogu otsusega on edaspidi omaosalustasu maksmisest vabastatud eestkostel või perekonnas hooldamisel olev õpilane. Samuti pered, kus on kolm või enam sõidusoodustuse saajat või kelle ühe kuu tulu pereliikme kohta kuue viimase kuu jooksul jääb alla kolmekordselt riiklikult kehtestatud toimetulekupiiri ja vähese toimetulekuga või raskustesse sattunud pere taotluse läbivaataja otsuse alusel muudel põhjendatud juhtudel.

Sõidukulude omaosalustasust vabastamiseks tuleb esitada valda vastav taotlus. Vabastuse eesmärk on toetada kasuperedes ja paljulapselistes peredes elavate õpilaste ning vähese toimetulekuga või raskustesse sattunud peredes elavate õpilaste hariduse omandamist.

Harku vald ei ole esimene, kus lapsevanemal tuleb panustada lapse koolisõitudesse. Sarnane süsteem kehtib ka näiteks Viimsi vallas, kus vallavalitsus ei kompenseeri kogu sõidukulu, vaid õpilased saavad sõita sooduspiletiga.