Heino Saar: Kas on otstarbekas jätkata gümnaasiumihariduse andmist Luunja Keskkoolis?
Peamisteks põhjusteks kaks ammuteada asjaolu: õpilaste arvu ning riigipoolse rahastamisvõimaluse vähenemine. Ministeeriumi tippametnike, ministri ja asekantsleri poolt käidi hooga välja arvud, kui suur peab olema minimaalne õpilaste arv gümnaasiumis ning kui mitu gümnaasiumi oleks Eesti jaoks otstarbekas pidada. Kõik see on meile meediast teada. Ometi saab iga mõtlev inimene aru, et selline reform poliitilistel põhjustel, ja mitte ainult, iialgi ei realiseeru. Samas kõik nõustuvad, et mõistlikku muutmist haridusväljal on siiski tarvis.
Vaatame lähemalt Tartumaa hetkeseisu. Paar aastat tagasi anti gümnaasiumiharidust siinmail peale Tartu linna gümnaasiumide ja Nõo Riigigümnaasiumi veel kümnes munitsipaalkoolis. Alates möödunud õppeaastast lõpetati vastuvõtt Rannu Keskkooli gümnaasiumiastmesse. Käesoleva õppeaasta alguse seisuga kõigub õpilaste arv üheksa munitsipaalkooli gümnaasiumiastmetes 136 õpilasest (Ülenurme Gümnaasium) kuni 32 õpilaseni (Kallaste Keskkool). Luunja Keskkool on selles tabelis tagantpoolt teine 35 õpilasega. Üle saja õpilase on Elva Gümnaasiumis (132) ja Lähte Ühisgümnaasiumis (120). Veel 1999.a. oli Luunja koolis sama näitaja 53 ning sellega oldi maakonnas täpselt keskel, so 5. kohal. Lähtel oli toona gümnaasiumiastmes 66 õpilast ning koht järjestuses samuti kolmas.
Möödunud kuu lõpus korraldas Tartu Maavalitsus kahel päeval ringkäigu kõigisse üheksasse kooli, et tutvuda olukorraga ning kujundada maavalitsuse seisukoht võimalikest muutustest. Ise osalesin teisel ringkäigu päe-val, mis algas Luunja kooli tutvustamisega. Järgnevalt käisime Võnnus, Aslatskivil, Kallastel ja Lähtel. Nii nagu on suured erinevused õpilaste arvus, on väga erinev ka õpikeskkond ning koolihoonete olukord, ehk moodsas keeles öeldes taristu. Iga kool püüdis tutvustada oma eripära ja näitas paremini renoveeritud ruume. Selle grupi koolidest oli peajagu üle Lähte Ühisgümnaasium, kus on täielikult renoveeritud peamaja, uus õppehoone tööõpetuse klasside tarbeks (üheks õppesuunaks koolis ongi tehnoloogia), maakonna kõige suurem spordihall ning 72 kohaline õpilaskodu. Kooli kõige esimese ja populaarsema õppesuuna, meediaga, alustati juba 90ndate aastate esimesel poolel. Kooli direktori sõnul pani kooli arengule aluse 1995. aastal tehtud otsus õpilaskodu rajamisest. Praegu õpib Lähtel õpilasi 12 Eesti maakonnast. Direktor on öelnud, et gümnaasiumi püsimiseks peab olema mõistlik arv õpilasi, hea tase ja atraktiivsed õppesuunad.
Suures osas on renoveeritud ka Alatskivi Keskkool. Nemad peavad gümnaasiumina jätkamise eeliseks ja vajaduseks teiste gümnaasiumide kaugust ning õpetamise head taset. Enamus lõpetajatest jätkab õpinguid tuntumate Eesti kõrgkoolide riigieelarvelistel kohtadel. Puudust tunneb Alatskivi Keskkool õpilaskodu järele. Praegu kasutavad õpilaste majutamiseks neljatoalist korterit, kuid loodavad lähiajal probleemile lahenduse leida.
Kallaste vene gümnaasium on mõnes mõttes hubane, kuid midagi uut peale vahetatud akende sealt praegu ei leia. Ka kohalik linnapea arvab, et õpilaste vähesuse tõttu ei suuda kool pikalt gümnaasiumina jätkata.
Võnnu Keskkool oli 1999.a. gümnaasiumiastme õpilaste arvult (27) maakonnas viimane. Praegu õpib samas astmes 40 õpilast. Koolimaja on kõige viimati ehitatud keskkoolihoone Tartumaal, aknad vahetatud ning maja väljastpoolt renoveeritud. Seest veidi kulunud, kuid omapärase arhitektuuriga ja hubane. Oma eriliseks õppesuunaks peavad rootsi keelt.
Järgnevalt aga küsimuse juurde, mis pealkirjas püstitatud: „Kas on otstarbekas jätkata gümnaasiumihariduse andmist Luunja Keskkoolis?" Haridusministri poolt sõnastatud gümnaasiumivõrgu ümberkorraldamise eesmärgid on: kõrge õppekvaliteet, võrdne kättesaadavus piirkonniti ning süsteemi tõhusus. Rõhutatud on, et just sellises järjestuses. Alates 1992.a. ei ole gümnaasiumiharidus enam kohustuslik ning gümnasistide jaoks on kadunud koolipiirkonnad. Sellest ajast alates on Luunja Keskkooli gümnaasiumiosa komplekteerunud selliselt, et osa meie põhikooli lõpetanutest on suundunud mujale, peamiselt Tartu gümnaasiumidesse (reeglina on need tugevad õpilased); linnast aga oleme vastu saanud alati mitte kõige edukamaid ega õpihimulisemaid õpilasi. Protsess, mida kutsutakse õpirändeks, on toiminud lumepallina, kasvades aastast aastasse. On teada ja tuntud tõde, et kõrget õppekvaliteeti saab üldjuhul tagada koostöös tugev õpetaja ja tugevad õpetatavad. Seda näitavad ka Eesti kõige edukamad gümnaasiumid, kuhu on suur tung ning kes konkursi korras saavad omale kõige tugevama kontingendi. Luunja kooli olulisimaks miinuseks on tema geograafiline asukoht. Märkimisväärne osa vallaelanikest elab juba praegu kahes linnaga piirnevas külas, Lohkvas ja Veibris. See on piirkond, kus elanike arv jätkuvalt kasvab. Kuna linnakoolid on neile praktiliselt silmside kaugusel, siis ainult üksikud neist õpivad Luunjas ning ei ole alust arvata, et see tendents edaspidi muutuks. Seda eriti gümnaasiumiosas.
Seadusest tulenevalt on kõik gümnaasiumid kohustatud järgmisel õppeaastal rakendama vähemalt kolme õppesuunda ning lisaks võimaldama õpilastele peale kohustuslike põhiainete erinevaid valikaineid. Luunja Keskkooli juhtkond ja enamus õpetajaid on tänaseks aru saanud, et nii väikese õpilaste arvu korral ei ole see reaalselt teostatav. Meie põhikooli lõpetajad on juba aastaid tajunud, et Tartu koolidest on võimalik saada tugevam põhi edaspidiste eesmärkide saavutamiseks ning on meilt lahkunud. Muidugi võidakse mulle siinkohal vastu vaielda, sest on Luunjaski medaliga lõpetajaid, kuid eks me kõik tea, et igal reeglil on erandid.
Teine ministeeriumi poolt välja käidud printsiip on gümnaasiumihariduse võrdne kättesaadavus kõigile soovijatele. Võrdsed võimalused tähendavad eelkõige seda, et väga hea gümnaasiumihariduse saamiseks ei pea igast Eestimaa nurgast sõitma Tartu või Tallinna eliitkoolidesse õppi-ma. Eesmärgiks on teha ühtlasemate võimalustega gümnaasiumid, kuid selle eelduseks on taas piisav hulk õpilasi. Kuna enamik meie õpilastest elab Tartu linna lähiümbruses, siis on nende jaoks linnakoolides õppimine loomulik. Aastad on näidanud, et linnas gümnaasiumis käia on võimalik igast valla piirkonnast. Kõige kaugemal asuvad mõned Viira, Pajukurmu ja Kavastu küla majapidamised, kuid ka nendest jäävad Annelinna koolid vaid ca 20 km kaugusele. Tõsi küll, nii mõneski kohas on probleemiks halb või olematu bussiühendus, kuid sellest on siiani üle saadud ning saadakse ka edaspidi. Loomulikult tuleb ka vallal selles osas lahendusi otsida, kui Luunjas gümnaasiumiosa enam ei ole.
Võrdset kohtlemist on valla õpilaste osas rakendatud kogu aeg: tasuta ühistransport, gümnasistide koolilõuna 50%-line kompenseerimine vallaeelarvest (põhikooli õpilaste koolilõuna tasub riik), keskkooliõpilaste täiendkoolituse (peaasjalikult juhilubade taotlemine) rahastamine. Kõike seda ei ole vallal plaanis kaotada. Viimastel aastatel oleme oma valla kulul finantseerinud täiendkoolitust 60% ulatuses ka teistest omavalitsustest Luunjasse õppima tulnutele. Kahjuks ei ole ka see abinõu õpilaste arvu vähenemist peatanud.
Kolmas ümberkorralduste eesmärk on süsteemi tõhusus. Ilmselt on päris keeruline mõõta hariduse tõhusust. Koolile on ettekirjutatud klasside suurused, kui mitme õpilasega peaks õpetaja toime tulema. Kui see arv muutub poole väiksemaks, siis võib võtta seda kui kohalikku eripära; kui õpilaste arv aga muutub kordades väiksemaks, siis tuleb küll öelda, et see ei ole enam tõhus. Õpilaste arv on määravaks riigipoolse nn pearaha saamisel, millest suur enamus kulub õpetajate palgaks. Haridusministeerium on lubanud, et alg- ja põhikoolidele kompenseeritakse õpilaste vähesusest tingitud puudujääv summa riigi poolt, kuid gümnaasiumiosas seda enam ei tehta. Selline lähenemine on ju õige, sest mida väiksem on laps, seda lühem peaks olema vahemaa kodu ja kooli vahel. Samuti eraldatakse riigi poolt rangelt gümnaasiumiosa rahastamine alg- ja põhikooli rahastamisest. Seni on kõiki väikese õpilaste arvuga gümnaasiumiklasse ülal peetud põhi- ja algkoolile mõeldud rahadega. Tunnistame kõik, et õpetajad soovivad ja peaksidki saama oma tööle väärilist palka. Kui rakenduvad õppesuunad ja valikained, siis võib juhtuda, et rühmas on kaks - kolm õpilast, kelle ees seisab õpetaja, kes loomulikult soovib samuti saada väärilist palka.
Kas see ei oleks juba sulaselge raiskamine?
Praegu on Luunja kool üks nendest, kus gümnaasiumiosa rahastatakse osaliselt põhikooli arvelt. Kui see järgmisest aastast keelatakse, tuleb kulu kanda vallal. Personalikulud moodustavad 75% kogu kooli eelarvest, millest tuleb sel aastal riigilt 65% ja vallaeelarvest 35%. Järelikult olukord kogu valla jaoks halveneb. Suurema õpilaste arvuga koolides on omavalitsuse osa oluliselt väiksem. Ühe olulise argumendina gümnaasiumiosa kaotamise vastu on välja toodud asjaolu, et maja jääb tühjaks, aga „karpi" peab ju kütma. Kuid kõik hoone majandamiskulud kokku moodustavad vaid 12,5% kooli eelarvest. Kusagil on kriitiline piir, milleni saab vald kooli personalikulusid enda kanda võtta. Võibolla oleks otstarbekas see raha hoopis investeerida, et meie lastel oleksid kaasaegsed tingimused hea põhihariduse omandamiseks kodulähedases koolis. Riigi poolt on välja öeldud, et rahaliselt toetatakse edaspidi vaid alg- ja põhikoolide ning jätkusuutlike gümnaasiumide renoveerimist ja õpitingimuste parandamist.
Pika loo lõpetuseks tahan öelda, et meie kõik soovime oma lastele parimat. Põhikooli lõpetaja on juba piisavalt iseseisev ja isepäine oma valikute tegemisel. Vaevalt ta väga arvestab, mida soovitavad vanemad, veel vähem huvitab teda, mida arvavad vanavanemad või mingid vallategelased.
Pigem siis juba toetagem nende valikuid.
Heino Saar
vallavolikogu esimees